Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Slutarbete
2
Att göra Ni skall skriva ett arbete om en aktuell social fråga inriktad åt ungdomar Detta arbete skall redovisas skriftligt Ert valda ämne skall diskuteras i förhållande till ett urval av de teorier som vi har arbetat med under terminen (eller annan teori som ni kanske har mött på) För enkel nivå skall minst fyra begrepp ingå i arbetet Måste använda minst två andra källor utöver kurslitteratur Värdera källorna Ca 5 sidor (det handlar ej om kvantiteten utan om kvaliteten)
3
Källkritisk diskussion
Här beskriver du vilken typ av källor som du har använt, och går du igenom källkritiskt den litteratur, statistiska studier eller undersökningar som behövs för att uppfylla ditt syfte. Förklara varför denna litteratur är relevant utifrån dina frågeställningar och/eller ditt arbete för övrigt. Hur tillförlitlig anser du att denna källa är? Behöver du stödja denna källa med ytterligare material/källor? Vilka plus- och minussidor har dina källor? Hur gammal är källan? Exempel på hur en liten del av litteraturgenomgången kan se ut, finner du nedan: Denna undersökning är baserad på tre källor, vilka kommer presenteras i detta avsnitt. Den första källan är boken Epok, och är en lärobok i historia. Källan är vald på grund av att xxx. Boken är skriven för att visa på fakta ifrån historien och riktar sig främst till gymnasieelever. Läroboken är grundläggande så för att få en mer fullständig bild av de båda revolutionerna, kommer arbetet kompletteras med ytterligare källor.
4
Förslag på arbeten Fattigdom: beroende av socialbidrag för att täcka alla kostnader, framförallt barn med utländsk bakgrund, barn till ensamstående och barn som bor i städernas förorter som har det sämst ställt. Utbildning och kunskapsklyftor: kunskap är makt, yrkesvalet (påverkas av klass) påverkar inkomsten och social status och möjlighet att påverka sitt liv. Bostadsklyftor: bostadssegregering, ett tydligt tecken på klass. Invandrare och arbetarklass hamnar i förorter medan över- och medelklass hamnar i radhus och villaområden eller i städernas exklusiva centrum. Vem har råd att bo var och varför? Ungdomsarbetslöshet: det onda hjulet, behöver erfarenhet men ingen som vill ge erfarenhet
5
Förslag på arbeten Kriminella gäng: narkotikahandel, häleri, misshandel osv. Har byggt upp en egen kultur – gängkultur, tex motorcykelgrupper Vilka funktioner fyller gänget? Vad har man för koder och ritualer? Hur viktigt är gänget för den egna identiteten? Ungdomskriminalitet: kriminalitet vanligare bland ungdomar än andra befolkningsgrupper, tex snatteri, vandalisering, klotter, missbruk, våld Turbulent period i jakt på egen identitet. De som fortsätter med sin brottsliga bana har ofta annan problematik bakom sig. Konsumtionsliv - Jag shoppar därför finns jag till?
6
Förslag på arbeten Reflexivt identitetsarbete - Sökandet efter identitet – att hela tiden förnya oss själva Identitet på nätet
7
Layout Titelsida: iögonfallande titel
Inledning/Bakgrund: presentera själva arbetet, varför du vill skriva om detta, presentera vilka teorier eller begrepp som är aktuella i ditt arbete (inledningen skall börja öppet men fungera som en tratt så att det leder till syftet) Syfte: vad är målet med ditt arbete? Vad skall du undersöka? Frågeställningar: frågor för att kunna förverkliga syftet Metod (källkritik): presentera dina källor och diskutera dessa kritiskt Diskussion: ha en röd tråd, där du samtidigt diskuterar dina teorier men även kopplar dem till ”verkligheten” för att uppfylla ditt syfte, för betyget A behöver du även ha en kritiskt diskussion om själva teorin Slutsats: vad är svaret på ditt syfte? Vilka slutsatser kom du fram till? Knyt samman säcken Källförteckning
8
Källförteckning Källförteckningen ska skrivas på en separat sida längst bak i rapporten och innehålla fullständiga uppgifter. Källorna sorteras i alfabetisk ordning. Bok: Elm, S. & Thulin, B. (2001). Epok. Malmö. Interskol. 1 utg. Artikel från tidskrift eller tidning: Ericsson Kristina, ”Grammatikens abc”, Språket 2014:2, s Rosén Peter, ”Engelskan i skrift”, Dagens nyheter, , s. 10 Elektroniska källor: Karlsson Håkan, Amerikanska revolutionen, Populärhistoria, nr 2 (2014): ( /Amerikanska_revolutionen. (Hämtad ))
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.