Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator"— Presentationens avskrift:

0 Planera och genomföra utbildning
Introduktion (15:00) Välkomna deltagarna till sessionen. Vi har använt stödde delen av dagen till att gå igenom ansvar, information och färdigheter du behöver för att vara en effektiv jubileumskoordinator i ditt multipeldistrikt. Som du känner till är en viktig uppgift att genomföra utbildning och ge information till distriktens jubileumskoordinatorer. MDCC PFT C.SW Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

1 Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Varför är utbildning viktig? Hänvisa deltagarna till sidan 1 i deltagarhandboken. I kolumnen på vänster sida på sidan 1 ber jag att ni på egen hand använder 1-2 minuter till att skriva ner några skäl till att utbildning är viktigt. Ni kan skriva ner skäl gällande utbildning i allmänhet (förslagen behöver inte relatera till hundraårsjubileet). Ge deltagarna 1-2 minuter att skriva ner sina idéer individuellt. Avbryt efter 2 minuter. Fråga: Är det någon som vill berätta varför de anser att utbildning är viktigt? Låt flera frivilliga svara och notera deras svar på ett blädderblock. Svaren kan vara (komplettera deltagarnas svar med informationen nedan vid behov): Förbättrar resultat då alla får tillgång till nya kunskaper Hjälper till att skapa enhetliga budskap, resultat och beteenden Kan hjälpa till med personers eller gruppers bristande resultat och tillhandahålla strategier till förbättring Hjälper till att engagera människor genom att tillhandahålla personlig utveckling Generellt kan man säga att utbildning erbjuder möjlighet att stärka önskade beteenden eller resultat genom att ge instruktioner och informera om strategier. Emellertid är utbildning inte alltid effektivt, vilket kanske några av er har erfarenhet av. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

2 Vad gör utbildning effektiv?
I kolumnen på höger sida på sidan 1 ber jag att ni på egen hand använder 1-2 minuter till att skriva ner några saker som gör utbildning effektiv. Tänk tillbaka på utbildning som du har deltagit i och fundera över aspekter kring instruktören, innehållet och utbildningsmiljön. Ge deltagarna 1-2 minuter att skriva ner sina idéer individuellt. Avbryt efter 2 minuter. Fråga: Är det någon som vill berätta vad de anser om vad som gör utbildning effektiv? Låt flera frivilliga svara och notera deras svar på ett blädderblock. Svaren kan vara (komplettera deltagarnas svar med informationen nedan vid behov): Planering av utbildningen och behaglig klassrumsmiljö Hur förberedd och kunnig instruktören är Instruktörens effektivitet gällande att hantera gruppen och övningar Kursplanens relevans i jämförelse med syftet med utbildningen Deltagande i övningar och grupparbeten med övriga deltagare ledda av instruktören Att utbilda andra kan vara ett komplicerat äventyr! Det är många saker att tänka på vid planering och genomförande av utbildning, för att säkerställa en värdefull, relevant och givande upplevelse för dina deltagare. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

3 Sessionens format Del 1:
Planera utbildning för distriktens jubileumskoordinatorer Del 2: Genomföra utbildning för distriktens jubileumskoordinatorer I denna session kommer vi att tackla detta ämne i två delar: Del 1: Planera utbildning för distriktens jubileumskoordinatorer Del 2: Genomföra utbildning för distriktens jubileumskoordinatorer Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

4 Del 1: Planera utbildning för distriktens jubileums-koordinatorer
Avsnitt 1: Planera utbildning för distriktens jubileumskoordinatorer (25:00) Precis som med alla projekt är det viktigt att sammanställa en genomtänkt plan, för att utbildningen ska bli framgångsrik. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

5 Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Sessionens mål – Del 1 Hantera logistik gällande planering av ett utbildningsevenemang Finna resurser för planering av utbildning för distriktens jubileumskoordinatorer Finna strategier för att genomföra fortlöpande möjligheter till utbildning Vid slutet av del 1, planera utbildning för distriktens jubileumskoordinatorer, kommer du att kunna: Hantera logistik gällande planering av ett utbildningsevenemang Finna resurser för planering av utbildning för distriktens jubileumskoordinatorer Finna strategier för att genomföra fortlöpande möjligheter till utbildning för distriktens jubileumskoordinatorer Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

6 Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Hantera logistik Hänvisa deltagarna till sidan 2 i deltagarhandboken. Fråga: Vilka delar kring logistik bör du fundera över vid planering av utbildning? Använd tre minuter till att komma på svar till den frågan och skriv ner dem på sidan 2 i deltagarhandboken, därefter kommer vi att diskutera svaren. Avbryt efter 3 minuter. Låt flera deltagare svara och skriv ner svaren på blädderblock. Uppmuntra deltagarna att föra noteringar på sidan 2 i deltagarhandboken. Svaren kan variera, men kan innefatta: Göra en budget Fastställa plats, datum och tid för den utbildning som ska genomföras Upprätta en dagordning Finna instruktörer Ordna audiovisuell utrustning Iordningställa utbildningslokalen Inhämta/sammanställa material till deltagarna Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

7 Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Hantera logistik Program Varaktighet Budget Lokal, utrustning och material Kommunikation Utvärdering Hänvisa deltagarna till sidan 3 i deltagarhandboken. Det är många detaljer att hålla reda på, både stora och små, när man planerar en utbildning. För att använda tiden effektivt kan du använda informationen på sidan 3, för att sammanställa din egen planering eller checklista. Det säkerställer att du utför uppgifterna effektivt och i tid. Gå igenom avsnitten på sidan 3 med deltagarna. Alternativt kan du instruera deltagarna att gå igenom denna information tillsammans i små grupper under fem minuter och därefter genomföra en diskussion och svara på frågor. Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och strategier som GLT områdesledare om hur man planerar utbildning på ett effektivt sätt. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

8 Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Resurser Gå till Klicka på Verktygslåda Klicka på Hundraårsjubileets koordinatorcenter Klicka på Utbildning för distriktets jubileums-koordinator Hänvisa deltagarna till sidan 4 i deltagarhandboken. Som vi just har diskuterat är en viktig del i planeringen att gå igenom kursplanen för utbildningen, så att du kan planera utbildningens produktionskostnad, audiovisuella behov, utbildningslokalens utseende och utbildningens dagordning. LCI har utformat en kursplan till utbildning för distriktens jubileumskoordinatorer, vilken finns tillgänglig att ladda hem från webbplatsen Lions100.org. Kursplanen innehåller många av de ämnen och koncept vi diskuterar under denna utbildning här i dag, men den är fokuserad på distriktens jubileumskoordinatorer. Den kommer att ge dig de material och den information du behöver för att kunna planera utbildningen på ett effektivt sätt. Förklara att material till utbildning för distriktens jubileumskoordinatorer hittar man genom att följa dessa steg: Om du har internetuppkoppling i utbildningslokalen kan du visa dessa steg för deltagarna. Gå till Klicka på ”Verktygslåda” Klicka på "Hundraårsjubileets koordinatorcenter" Klicka på ”Utbildning för distriktets jubileumskoordinator” Verktygslådan på webbplatsen Lions100.org innehåller även andra resurser som kan hjälpa dig i dina förberedelser, som du har lärt dig tidigare i dag. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

9 Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Resurser Medlemmar i hundraårsjubileets handlingskommitté GLT områdesledare GLT multipeldistriktskoordinator Andra lionledare Förutom resurserna på webbplatsen finns det även andra medlemmar som kan hjälpa dig. Dra nytta av de kunskaper och den expertis som finns bland medlemmar i hundraårsjubileets handlingskommitté, mig som GLT områdesledare, din GLT multipeldistriktskoordinator och andra ledare i Lions. Dessa medlemmar kan ge vägledning under planeringen och kan även hjälpa dig med genomförandet av utbildningen. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

10 Fortlöpande möjligheter till utbildning
Hänvisa deltagarna till sidan 5 i deltagarhandboken. Efter det att du har genomfört utbildningen och mot slutet av hundraårsjubileet kommer du ha möjlighet att informera om fortlöpande möjligheter till utbildning för distriktens jubileumskoordinatorer. Fråga: Vilka andra möjligheter kan du ha för att utbilda och träna distriktens jubileumskoordinatorer? Låt flera frivilliga svara och notera deras svar på ett blädderblock. Uppmuntra deltagarna att föra noteringar på sidan 5 i deltagarhandboken. Svaren kan variera, men kan omfatta (komplettera deltagarnas idéer med svaren nedan, vid behov): Distriktsmöte eller riksmöte Guvernörsrådsmöten En Facebooksida bara för distriktens jubileumskoordinatorer, för att sprida information och uppdateringar E-post varje vecka, med idéer om strategier om att utföra sina uppgifter Webbkonferenser, telefonmöten eller webbmöten Uppmuntra deltagarna att delta i LCI:s webbseminarier och att gå igenom kurser i Lions utbildningscenter på webbplatsen Utbildning och utveckling behöver inte alltid ske vid ett gemensamt utbildningstillfälle. Viss utbildning är mycket effektiv när den genomförs mer informellt eller på webbplatsen. Var kreativ när du funderar över nya sätt att nå ut till distriktens jubileumskoordinatorer samt ge dem de kunskaper och färdigheter som krävs, för att de ska vara effektiva. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

11 Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Sessionens mål – Del 1 Hantera logistik gällande planering av ett utbildningsevenemang Finna resurser för planering av utbildning för distriktens jubileumskoordinatorer Finna strategier för att genomföra fortlöpande möjligheter till utbildning När du nu har en bättre uppfattning om de delar som ingår vid planering av utbildning ska vi nu gå vidare och titta på målen för det första avsnittet i denna session: Hantera logistik gällande planering av ett utbildningsevenemang Finna resurser för planering av utbildning för distriktens jubileumskoordinatorer Finna strategier för att genomföra fortlöpande möjligheter till utbildning för distriktens jubileumskoordinatorer Fråga: Har vi uppfyllt våra mål för del 1? Svara på eventuella frågor från deltagarna och övergå sedan till del 2. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

12 Del 2: Genomföra utbildning för distriktens jubileumskoordinatorer
Avsnitt 2: Planera utbildning för distriktens jubileumskoordinatorer (40:00) Vi har gått igenom och lärt oss hur man hanterar logistiken vid planering och förberedelse inför en utbildning, så nu ska vi använda resterande tid av denna session till att fundera över några av de färdigheter och koncept du bör känna till för att vara en effektiv instruktör. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

13 Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Sessionens mål – Del 2 Förstå kännetecken för vuxnas lärande Genomföra interaktiva utbildningsstrategier Hantera klassrumsmiljön och deltagarnas beteende Vid slutet av del 2, genomföra utbildning för distriktens jubileumskoordinatorer, kommer du att kunna: Förstå kännetecken för vuxnas lärande Genomföra interaktiva utbildningsstrategier Hantera klassrumsmiljön och deltagarnas beteende Vi kommer inte att kunna gå igenom alla ämnen på djupet, men du kommer att lära dig flera grundläggande saker och färdigheter samt om resurser som kommer hjälpa till att göra dig till en effektiv instruktör. Låt oss börja genomgången med en kort aktivitet. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

14 Vilka ämnen var inkluderade?
Låt oss tänka tillbaka på våra tidigaste år som elever och de saker vi lärde oss. Fråga: Vilka är några av de ämnen som lärdes ut när du gick i skolan? Låt flera frivilliga svara och notera deras svar på ett blädderblock. Svaren kan variera, men kan omfatta (komplettera deltagarnas idéer med svaren nedan, vid behov): Stavning Läsning Skrivning Matematik Deltagarna kan ge många olika förslag. Se till att de ovanstående finns med. Låt oss titta på dessa ämnen. Flera saker verkar gälla för alla av dem: Till att börja med hade vi lite att välja på i det vi kunde lära oss. När vi kom till skolan följde vi de program lärarna presenterade. Sedan hade vi ingen eller lite bakgrund eller erfarenhet av det vi lärde oss. Skolan öppnade upp en helt ny värld för många av oss. Fram till dess var våra färdigheter och erfarenheter begränsade. Slutligen omfattade vårt lärande många olika ämnen. Skolan var det viktigaste i vårt liv och vi hade gott om tid att studera olika ämnen. Jag tror vi alla kan vara överens om att många av de saker vi accepterade som barn inte skulle vara så motiverande nu som de var då. Som ett resultat av det måste vi när vi erbjuder utbildning för distriktens jubileumskoordinatorer ta hänsyn till att det är VUXNA DELTAGARE vi arbetar med. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

15 Kommande 15 minuter Ditt val
Grundläggande HTML PIP Edward Paine Vuxna deltagare har ett större intresse i sitt eget lärande. Till skillnad mot barn, som tar sig an det program som läggs framför dem, är vuxna mer selektiva när det gäller inriktningen på deras lärande. Du kommer att få den möjligheten nu. Följande avsnitt har för avsikt att belysa några kännetecken bland vuxna deltagare. Försök att ”försvara” idén, för att främja samarbete och stimulera diskussion. Jag vill ha era kommentarer om hur vi ska använda kommande 15 minuter av denna utbildning. Vi har två ämnen: HTML-programmering. Som jubileumskoordinator kan man aldrig inhämta för mycket kunskaper inom teknologiområdet. En diskussion om Edward Paine, vår 26:e internationell president, och som vi alla vet, den mest effektiva och framgångsrika internationella president Lions någonsin har haft. Fråga: Vad föredrar du? Förklara att du är villig att gå igenom båda ämnena. Efterfråga reaktioner på varje alternativ. Svaren kan omfatta: HTML-programmering är inte nödvändigt för oss som jubileumskoordinatorer Det är inte viktigt när vi ska marknadsföra hundraårsjubileets aktiviteter Det skulle vara bortkastad tid, för vi skulle inte använda det Vi har haft många framgångsrika presidenter, men vad avgjorde att Edward Paine var del ALLRA MEST effektiva? Hur definierar du ”allra mest effektiv”? Hur kan en diskussion om denna president göra oss mer effektiva som jubileumskoordinatorer? Vi kan vara överens om att inget av alternativen är bästa sättet att använda vår begränsade tid. Jag kan glädja er med att vi inte kommer att investera tid i något av dessa ämnen. Denna snabba övning belyser några viktiga kännetecken för vuxnas lärande. Vi vet att vi som vuxna har annat intresse samt annan stil och motivation när det gäller lärande jämfört med när vi var barn. Det är få gemensamma egenskaper som gäller för de flesta vuxna deltagare. Kom ihåg att dessa egenskaper inte innehas av alla vuxna som utbildas, ej heller har en person alla dessa egenskaper. Emellertid, om man håller dessa egenskaper i minnet kommer det hjälpa dig att anpassa genomförandet av och instruktionsstil under utbildningen, för att nå ut till alla deltagare, vilket kommer vara viktigt när du genomför utbildning för distriktens jubileumskoordinatorer. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

16 Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Kännetecken för vuxnas lärande Låt oss titta närmare på kännetecken för vuxnas lärande. Hänvisa deltagarna till sidan 6 i deltagarhandboken. Ge deltagarna några minuter att gå igenom listan över kännetecken. Välj flera punkter att kommentera. Du kan välja: Punkt 1 och 2 - Deltagarna vill få svar på frågan: ”Vad har jag för nytta av det?” Punkt 3 - Instruktörens undervisning ska inte överges helt, men blanda in övningar för att hålla deltagarna involverade. Punkt 5 - Lär känna dina deltagare och deras bakgrund samt dra nytta av dem för idéer och kommentarer. Punkt 7 - Ge deltagarna möjlighet att delta aktivt ofta. Punkt 8 - Kom ihåg att äldre deltagare kan lära sig lite långsammare, men är försiktigare för att undvika fel. Punkt 10 - När en metod att lära ut inte fungerar måste du vara beredd på att prova något annat. Inte alla deltagare lär sig på samma sätt. Det är viktigt att komma ihåg att dessa kännetecken inte gäller för alla deltagare överallt. Inte varje punkt gäller för alla vuxna. Jag är säker på att ni såg några påståenden som inte gäller dig eller andra du känner. Detta är inte en heltäckande lista, men kan ge vägledning som kan vara värdefull när du utbildar och informerar distriktens jubileumskoordinatorer. Hur? På sidan 7 i deltagarhandboken finns en lista med tips du kan använda för att nå högsta effektivitet vid utbildning och information. Använd denna sida för att skriva ner ytterligare idéer du kan ha eller som du upptäcker under återstoden av denna utbildning. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

17 Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Interaktivitet Involverar både instruktör och deltagare Uppmuntrar deltagande Stimulerar diskussion Vi har tittat på några egenskaper för vuxnas lärande och vi har diskuterat hur man kan presentera utbildning, för att på bästa sätt nå ut till alla deltagare. Vi bör hålla dessa idéer i minnet när vi funderar över hur vi på bästa sätt kan presentera vår utbildning, genom att använda interaktiva övningar för att maximera lärandet. Några grundläggande delar gällande interaktivitet är: Det omfattar både instruktören OCH deltagarna. Interaktivitet uppmuntrar till och förväntar deltagande. Interaktivt lärande stimulerar diskussion. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

18 Fördelar med interaktivt lärande
Ökar intresset Engagerar deltagarna Ger återkoppling Skapar fokusering Uppmuntrar dialog Fråga: Varför bör vi inkludera interaktivitet i våra utbildningar, speciellt utbildning för distriktens jubileumskoordinatorer. Låt några av deltagarna svara. Svaren kan omfatta: Vuxna lär sig bättre när de deltar aktivt samt när deras egna kunskaper och erfarenheter vävs in i lärandet. Lektioner kan vara tråkiga, men interaktivitet är roligt. Det är lättare att behålla deltagarnas uppmärksamhet när de är involverade. Interaktivitet ger instruktören möjlighet att bedöma lärande och förståelse under utbildningen. Fråga: Varför tror du att distriktens jubileumskoordinatorer vill att deras utbildning är interaktiv? De kan framföra frågor, oro, tankar och åsikter samt få svar och återkoppling. De kan dela med sig av id´´er och kreativa arbetssätt med andra, vilket är särskilt viktigt för jubileumskoordinatorer, eftersom deras poster inte har någon historisk erfarenhet att bygga vidare på. De kan relatera till egna erfarenheter och skapa relationer med kamrater. Interaktivitet gör utbildningen roligare! Interaktivitet är viktig för att uppnå utbildningens mål. Det finns många beprövade fördelar, här är några: Interaktivitet ökar intresset—Det är en utmaning att upprätthålla deltagarnas intresse bara med lektioner. Det är viktigt att höra andras röster och fundera över andras åsikter. Interaktivitet engagerar deltagarna—En bra fråga kan öka deras intresse, göra att de undrar varför, få dem att tänka och motivera dem att sammankopplas med innehållet och andra deltagare. Dessutom måste du som instruktör inte ha alla svar, utan du kan dra nytta av den expertis som finns bland distriktens jubileumskoordinatorer. Interaktivitet ger återkoppling—När deltagarna svarar eller delar med sig kan instruktören bedöma omfattning av deras förståelse. De kan förtydliga missförstånd eller understryka viktiga punkter vid behov. Interaktivitet skapar fokusering —När instruktören ställer frågor, eller på annat sätt söker efter kommentarer om en specifik punkt eller ett ämne, understryks betydelsen av den idén eller informationen. Interaktivitet uppmuntrar dialog mellan deltagarna—Deltagarna kan dela med sig av utmaningar och idéer samt få idéer och vägledning från andra deltagare. Det är på detta sätt vi kan bidra till att bygga upp och dra nytta av kraften i hundraårsjubileets team, jämfört med en grupp av individuella koordinatorer. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

19 Genomföra interaktivitet
Introducera Följa Sammanfatta Fråga: Har du upplevt interaktivitet under denna utbildning? Låt några av deltagarna svara och ge exempel. Svaren bör omfatta: Idékläckning, möjligheter att diskutera Diskutera scenarier två och två eller i grupp Session för frågor och svar Spela hundraårsjubileets Jeopardy Utveckla strategier, dela med sig av planer och bästa arbetssätt Jag tror vi alla kan vara överens om att interaktivitet är viktigt när vi presenterar effektiva utbildningsprogram. Du kommer förvisso att erhålla kursplanen att använda vid din utbildning av distriktens jubileumskoordinatorer, men det sätt du genomför interaktivitet är nyckeln till framgångsrik utbildning. Även de allra bästa övningar kan misslyckas om de inte genomförs på rätt sätt. Det innebär vad som händer, före, under och efter övningen. Hänvisa deltagarna till sidan 8 i deltagarhandboken.  På sidan 8 i deltagarhandboken finns tips du kan använda vid genomförande av utbildning för distriktens jubileumskoordinatorer. Effektivt användande av interaktivitet under utbildningen kräver tre handlingar av instruktören (Hänvisa till bilden). Vad kan hända om vi inte tar oss tid att introducera övningen på rätt sätt? Förvirring Frustration Gruppen misslyckas att slutföra övningen Uppfattningen att övningen inte var viktig och att deltagarnas tid inte värderades Nästa steg i hanteringen av övningen är att följa övningen. Vad kan hända om vi inte följer övningen på rätt sätt? Förvirring - igen Gruppen kan ge upp Uppfattas som ”något att göra”, men utan riktig betydelse Gruppen kanske missar målet Det sista steget är att sammanfatta hela processen. Det är här vissa instruktörer inte når ända fram. Vad kan hända om vi inte genomför en effektiv sammanfattning? Deltagarna ser inte relevans eller att informationen används Inga framtida åtgärder eller användande av lärandet kommer att ske Lärarna gör ingen koppling till tidigare erfarenheter Gruppen känner att det var bortkastad tid Kommande övningar kommer inte att tas emot positivt Genom att hålla dessa idéer i minnet och på ett effektivt sätt introducera, följa och sammanfatta övningar kommer du att nå målen och öka den påverkan distriktens jubileumskoordinatorer kommer att ha. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

20 Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Hantera klassrummet Det sista ämnet under denna session är att hantera klassrummet. Låt oss börja med den fysiska miljön. Att skapa en miljö som är positiv för lärande är en mycket viktig del i att inleda utbildningen på rätt sätt. Du kan se till att deltagarna kommer till en avslappnad atmosfär och en miljö som är välkomnande och redo. Rummet säger mycket om att du tog dig tid att göra dig redo för dem. Du kommer ha tid att hälsa dem välkomna till en utomordentlig utbildning. Fråga: Har någon upplevt en utbildning eller seminarium där den fysiska miljön påverkade utbildningen på ett negativt sätt. Låt en eller två deltagare svara och lägg till dina egna svar. Vissa saker kan förhindras med endast några få ytterligare förberedelser. Att iordningställa rummet är en grundläggande sak som verkligen kan påverka utbildningsmiljön. Rummet bör iordningställas för att stödja utbildningens mål och det aktiva deltagande du önskar. Fundera över vad som behövs för att skapa bästa möjliga utbildningsmiljö för deltagarna. Låt oss använda två minuter till att två och två komma på idéer om vad i den fysiska klassrumsmiljön som måste övervägas vid planering av utbildning för distriktens jubileumskoordinatorer. Därefter kommer vi att berätta för varandra vad vi har kommit på. Efter två minuter ber du en person per par att framföra ett exempel att tänka på. Låt fler avge svar och jämför deltagarnas svar med vad som visas på nästa bild. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

21 Överväganden i den fysiska miljön
Rummets storlek Kursplanens krav Tillgänglighet Smidighet Störande inslag Hinder Sittplatser Belysning Temperaturkontroll Mikrofon Gå igenom alla: Storlek: Ordna rummet så att alla deltagare får plats. Kom ihåg att ett alldeles för stort rum kan vara lika illa som ett för litet rum. Krav på utbildningens kursplan: Om utbildningen innehåller många övningar i små grupper måste du kontroller att det finns tillräckligt med plats i rummet. Tillgänglighet: Se till att rummet är tillgängligt för alla, även dem med speciella behov. Smidighet: Toaletter i närheten, fika, frukt och lunch gör att deltagarna återvänder efter pauser eller lunch. Störande inslag: Välj ett rum som inte har några störande inslag eller ljud. Tunna väggar med försäljningsdiskussioner i nästa rum skapar nog inte den miljö du försöker skapa vid din utbildning. Hinder: Välj ett rum som inte har några pelare, vilka kan hindra deltagarnas synfält. Sittplatser: Välj en plats som har bekväma stolar som kan flyttas. Arrangemang av stolar bör förbättra den utbildningsmiljö du vill skapa. Kom fram till vad som är bäst för dina deltagare. Vid utbildning för distriktens jubileumskoordinatorer är runda bord bäst. Belysning: Lämplig belysning bör finnas. Dämpad belysning skapar inte god energi vid utbildningen. Är belysningen tillräckligt stark? Finns naturligt ljus? Om rummet har fönster, åt vilket håll finns de? Kan rummet mörkläggas vid behov? Om en morgonsol kommer upp bakom dina bilder kommer deltagarna att bli bländade och göra dina bilder svåra att se. Ta reda på var strömbrytare finns, så att du kan öka eller minska belysningen vid behov. Temperaturkontroll: Du kommer aldrig att kunna tillfredsställa alla vid utbildningen. Om du har möjlighet att justera värmen kan du göra det. Ta reda på var termostaten finns och om du kan justera den. Experimentera med den när du iordningställer rummet. Svarar den snabbt eller långsamt? Måste du kontakta någon för att kunna göra justeringar? Mikrofon: Om du har ett stort rum, en stor grupp, om rummet har dålig akustik eller om du har en mjuk röst kan du behöva en mikrofon. Kontrollera att rummet är utrustat med mikrofon. När du har planerat och bekräftat en bra fysisk miljö vid din utbildning kan du fokusera på en effektiv presentation av kursplanen. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

22 Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Hantera klassrummet Den andra. Och ibland svårare delen av att hantera klassrummet, har med deltagarna att göra. Vi vet att Lions Clubs International är en global organisation som består av medlemmar från olika kulturer och generationer av olika kön och med olika intressen. Det är denna mångfald som gör oss så speciella och så unika samt redo att tillgodose många olika typer av humanitära behov runtom i världen. Du kan även förvänta dig att uppleva mångfald vid din utbildning för distriktens jubileumskoordinatorer, då du kommer att träffa en grupp med olika personligheter, attityder och beteenden. I en perfekt värld skulle alla våra deltagare kunna uttrycka sig, eller välja att inte uttrycka sig, när och hur de vill. Emellertid är det vår omtanke om gruppen som helhet som inte kan tillåta detta, även om vi måste respektera varje persons individuella stil. I de flesta fall kan vi kategorisera våra deltagare i fyra grupper av deltagande: Deltar för lite Deltar för mycket Distraherande deltagande Effektivt deltagande Fråga deltagarna var de ser sig själva i dessa kategorier. Påminn deltagarna om att de tre första kan ha en negativ påverkan på effektiviteten under utbildningen. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

23 Deltagares beteende som kräver uppmärksamhet
Den som kommer sent Den som sitter tyst Den som är stridslysten Den som är tankspridd Den som svarar snabbt Den som vet allt Den som fäller Den som är frågvis Den som klagar Den som argumenterar Jag är säker på att ni inom Lions har sett exempel på de fyra kategorierna av deltagande. I vissa fall kanske ni har sett att dessa beteenden inte har hanterats, men i andra fall kan ni ha sett eller använt tekniker som har hjälpt till att främja effektivt deltagande. I denna övning kommer ni ha möjlighet att dela med er av erfarenheter och idéer när det gäller deltagares beteenden. Vi har funnit tio beteenden där deltagarna kan distrahera övriga deltagare eller minska den positiva utbildningsmiljön. Hänvisa deltagarna till sidan 9 i deltagarhandboken. (Deltagarna kan senare gå tillbaka till en lista över lämpliga tekniker för att hantera vare beteende som finns på sidan 10 och 11 i deltagarhandboken. Informera inte om detta före aktiviteten). Be deltagarna att bilda små grupper (eller två och två om få deltagare) för denna aktivitet. Fördela två-tre beteenden till varje grupp. Instruera grupperna att läsa igenom de beteenden som beskrivs på sidan 9 och diskutera hur de, som instruktörer vid utbildning för distriktens jubileumskoordinatorer, kan hantera varje deltagare för att förbättra de beteenden som de uppvisar och skapa en bättre utbildningsatmosfär för alla. Varje grupp ska framföra ett beteende inför hela gruppen och sedan berätta hur beteendet kan hanteras. Utveckla det som grupperna avrapporterar baserat på informationen på sidan i deltagarhandboken. Din roll som instruktör vid utbildning för distriktens jubileumskoordinatorer är att hantera klassrummet och skapa en positiv utbildningsmiljö, där lärande kan genomföras på ett effektivt sätt. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

24 Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Sessionens mål – Del 2 Förstå kännetecken för vuxnas lärande Genomföra interaktiva utbildningsstrategier Hantera klassrumsmiljön och deltagarnas beteende Då har vi kommit till slutet av denna session. Har vi uppfyllt våra mål för del 2? Förstå kännetecken för vuxnas lärande Genomföra interaktiva utbildningsstrategier Hantera klassrumsmiljön och deltagarnas beteende Svara på eventuella frågor från deltagarna och övergå sedan till sammanfattningen. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

25 Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Nästa steg Planera utbildning för distriktens jubileumskoordinatorer Genomför utbildningen Fira framgångar! När du återvänder till ditt multipeldistrikt måste du börja planeringen av din utbildning för distriktens jubileumskoordinatorer. En checklista finns på sida 12 i deltagarhandboken som hjälper dig att komma igång. Som jag har nämnt tidigare har LCI utformat en kursplan till utbildning för distriktens jubileumskoordinatorer, vilken finns tillgänglig att ladda hem från webbplatsen Lions100.org. Kursplanen innehåller många av de ämnen och koncept vi diskuterar under denna utbildning här i dag, men den är fokuserad på distriktens jubileumskoordinatorer. Den kommer att ge dig de material och den information du behöver för att kunna planera utbildningen på ett effektivt sätt. Kom även ihåg att besöka verktygslådan på webbplatsen Lions100.org ofta, för där finns många resurser som kan hjälpa dig i dina förberedelser. Som vanligt finns jag tillgänglig för att hjälpa dig med planeringen. Slutligen finns det några grundläggande steg du kan ta för att skapa en givande utbildningsatmosfär samtidigt som du bygger upp din status som instruktör redan från inledningen av utbildningen. En lista med tips för att komma igång finns på sidan 13 i deltagarhandboken. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

26 Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
”Det största målet med utbildning är inte kunskap, utan handling.” - Herbert Spencer Läs upp citatet högt eller ge deltagarna tid att läsa det själva. Herbert Spencer var en engelsk sociolog och filosof. Kom ihåg detta när du förbereder utbildning för distriktens jubileumskoordinatorer. Du kommer att informera dem om deras ansvar och utbilda dem om program, mål och initiativ under hundraårsjubileet, men ditt främsta mål vid utbildning av Lions medlemmar på denna post är att säkerställa att de använder de kunskaper och erfarenheter de har lärt sig och gör insatser och därmed uppfyller sina administrativa uppgifter, använder marknadsföringsresurser, motiverar och samarbetar med andra samt skapar medvetenhet om denna viktiga milstolpe i organisationens historia. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator

27 Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator
Utvärdering Avsluta sessionen med att be deltagarna fylla i utvärderingen av sessionen. Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator


Ladda ner ppt "Utbildning för multipeldistriktets jubileumskoordinator"

Liknande presentationer


Google-annonser