Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Mätning: Arbetssätt som möjliggör sammanhållen vård i hemmet
Huskvarna Mätning: Arbetssätt som möjliggör sammanhållen vård i hemmet 2016 Jan 2017 Träffar VC-kommun Mest admin. Olika mycket olika VC Gemensamt identifiera patienter med behov Samverka i mobilt team Gemensamma hembesök ibland men inte formaliserat Gemensamma hembesök Kommunen får kontakt med läkare vb Ibland svårt Konsultationstid läkare Regelbunden tid finns planerat Sittronder regelbundet SIP görs i hemmet Ibland. I Planerat Mobilt Estherteam Vetlanda
2
Mobilt Estherteam Huskvarna
Fungerar bra att få kontakt men svårt att få tag i rätt person Kräver mycket administration och tar tid! Mobilt Estherteam Huskvarna
3
Mobilt Estherteam Huskvarna
Sammanfattning från enkät: Vilka mötesplatser finns, där du arbetar, för samverkan och samarbete mellan vårdcentral och hemsjukvård? Tyvärr har mötesplatserna nu blivit mest "administrativa" vilket inte ger mervärde för patienten Telefon Träffas 1-2 ggr/termin Mobilt Estherteam Huskvarna
4
Mobilt Estherteam Huskvarna
Upplever du att du saknar något i ditt arbete för att kunna möta patienters behov av vård i hemmet? Ge gärna flera exempel Gemensam syn: Tillsammans se patientens behov och arbeta utifrån det. Samsyn kring vem som har hemsjukvård Helhetssyn och gemensamt helhetsansvar. Behov av information VC behöver mer information om patientens situation Återrapportering om pat tillstånd. Uppföljning av palliativa pat Smidigt forum för att utbyta info. Gemensam journal. Medarbetare I vissa hemsjukvårsteam behöver personalsituationen förbättras för att personal där ska orka med Kontakt med läkare Avsedda tider med läkaren. Direktkontakt med läkaren. Mer hembesök med läkaren. Snabbare läkarkontakt, direktnr till personal på vc på samma sätt som de kan nå kommunens ssk direkt. Aktuellt telefonnummer till aktuell jourläkare, regelbunden telefontid på vardagar för ev. läkarkontakt. Direktkontakt med läkare mera ofta. Mobilt Estherteam Huskvarna
5
Mobilt Estherteam Vetlanda
Skatta hur du uppfattar möjlighet att få kontakt i ett patientärenden med "den andra parten" (hemsjukvården/vårdcentralen). Namn Antal % 1 - Mycket svårt 2 3 17,6 4 8 47,1 5 6 - Mycket enkelt Total 17 100 Svarsfrekvens 100% (17/17) Kommentar: Varierar mellan olika vårdcentralen Bra med vårdadminstratrörer/samordnare Inte alltid läkare finns på plats för telefontid kl Vi ssk i HSV ringer ofta många gånger och går därefter ner till VC för att leta upp en läkare. Väl på VC kan det ta tid att vänta på att läkaren äter/har patient. Samma kommentar som på fråga 1. Mobilt Estherteam Vetlanda
6
Mobilt Estherteam Vetlanda
Sammanfattning från enkät: Vilka mötesplatser finns, där du arbetar, för samverkan och samarbete mellan vårdcentral och hemsjukvård? Mötesplatser: Inga vad jag vet GPV varannan vecka Ronder Konsultationstider på VC Fokusgrupp: Kommun-VC 1 gång/kvartal Daglig kontakt: Kommunssk – läkare på VC via tfn, direktnr till läkare/mottagning, Kommunssk kommer ofta till VC Telefon: Telefontid varje dag kl 12. Vi ringer även ssk på VC via journummer. Ringer till VC när det behövs. Får uppdrag via fax Ev bokningsbara 15 min tider, vet ej när eller på vilka vårdcentraler det gäller, dålig information om detta Telefontider med läkarna Olika med olika VC. Svårt att veta vilken PAL och vem man ska ringa. Inte alltid läkare är på plats, vid semester är det annan läkare som knappt läser journalen och knappt bryr sig som fixar till något... Direkt tfn nr till all HSL-personal Mobilt Estherteam Vetlanda
7
Mobilt Estherteam Vetlanda
Direkt från enkät: Vilka mötesplatser finns, där du arbetar, för samverkan och samarbete mellan vårdcentral och hemsjukvård? Har fokus grupp med vårdcentralerna samt kommunen 1 gång i kvartalet ungefär. Vi träffas dagligen, kommunssk har egen tid avsatt hos läkare på VC. Direkttelefon nummer in till läkare och mottagning . Kommunssk kommer ofta förbi för att boka tid eller diskutera ev behov. Vi når också kommunens ssk lätt genom telefon. ? Telefontider till VCUppdrag via fax TelefontidEv bokningsbara 15 min tider, vet ej när eller på vilka vårdcentraler det gäller, dålig information om detta Palliativa besök.Besök vc vb.Telefon/fax kontakt. Telefontiden med läkarna. Inga vad jag vet. Telefon och telefontiderTelefontider fungerar bästa på Aroma och deras läkare.Bra Liv ok - mer sv årt att veta vilken PAL och vem man ska ringa.Avonova - fungerar så där. Inte alltid läkare är på plats, vid semester är dett annan läkare som knappt läser journalen och knappt bryr sig som fixar till något... Telefontider GVP varannan vecka. Telefontid varje dag kl 12. Vi ringer även ssk på VC via journummer. vårdcentralen Planerade läkarbesök på Särskilda boende. Telefontider med patientansvarig läkare.Möjlighet att boka in 30 minuter en gång/vecka för patienter i ordinärt boende., Fokusgruppsmöte, konsultationstid, direktnummer till samtlig HSL-personal Ronder,telefontid,fax,telefon Mobilt Estherteam Vetlanda
8
Mobilt Estherteam Vetlanda
Vetlanda: Sammanfattning från enkät Upplever du att du saknar något i ditt arbete för att kunna möta patienters behov av vård i hemmet? Ge gärna flera exempel Tid: Tillgänglighet och möjlighet för läkarna Mötesplatser: Möte med hemtjänstpersonal på deras APT. Tillgång till rond för hemsjukvårdspatienter Tid med läkare Hembesök: Hembesök med läkare, (som idag är svårt att boka in) Hembesök tillsammans med annan personal tex kommunssk/ eller självständigt Läkare: Hembesök hos dåliga patienten tillsammans med läkare. Saknar uppföljning av läkare! Det ligger helt på ssk att komma ihåg att följa upp behandlingar. ex medicinändringar. Lättare tillgänglighet till läkare. Både telefontider och att få ut till hembesök. Inte bara hembesök vid palliativt möte! Vid hemsjukvård stannar mycket på ssk-nivå. Läkare gör t.ex förändringar via telefon. Krävs att ssk driver frågor. Önskar att det vore lättare att genomföra hembesök med läkare för palliativbedömning på kort varsel. Ofta drar det ut på tiden alldeles för länge. Fler läkare. Längre telefontider med de vårdcentraler som inte ligger på "vår" ort. Vårdsamordnarens roll: Utnyttja vårdsamordnarsköterskan på VC bättre, tex telefontider till även den ssk och inte bara läkare. Många ärenden kan vara enklare att ta med ssk och spara läkarens tid. Medicinlistor Kunna dra ut aktuella medicinlistor! Planer Vårdplaner för patienten för den medicinska vården. Man skjuter från höften och tar problemen när de kommer, ingen bra framförhållning i många lägen.- Dokumentation Insyn i varandras dokumentation Samma journal för kommunen som för Landstinget. Mobilt Estherteam Vetlanda
9
Mobilt Estherteam Vetlanda
Direkt från enkät: Upplever du att du saknar något i ditt arbete för att kunna möta patienters behov av vård i hemmet? Ge gärna flera exempel Utökad tillgänglighet för våra läkare att kunna ta hand om våra kunder i hemmet. Tidsaspekten samt kraven på vårdcentralerna skapar mycket stressande situationer. Möte med hemtjänstpersonal på deras APT. Hembesök tillsammans med annan personal tex kommunssk/ eller självständigt Tillgång till just rond och hembesök med VC. Utnyttja vårdsamordnarsköterskan på VC bättre, tex telefontider till även den ssk och inte bara läkare. Många ärenden kan vara enklare att ta med ssk och spara läkarens tid. -Kunna dra ut aktuella medicinlistor!-Tid med läkare och gärna hembesök hos dåliga patienten tillsammans med läkare.-Vårdplaner för patienten för den medicinska vården. Man skjuter från höften och tar problemen när de kommer, ingen bra framförhållning i många lägen.- saknar uppföljning av läkare! Det ligger helt på ssk att komma ihåg att följa upp behandlingar. ex medicinändringar. När man pratar med sjuksköterska på vårdcentralen så får man ibland till svar ring på telefontiden. Ibland är det bättre att de forskar i problemet innan telefontiden. Hembesök av läkare är väldigt svårt att boka in. Lättare tillgänglighet till läkare. Både telefontider och att få ut till hembesök. Inte bara hembesök vid palliativt möte! Vid hemsjukvård stannar mycket på ssk-nivå. Läkare gör t.ex förändringar via telefon.Krävs att ssk driver frågor Önskar att det vore lättare att genomföra hembesök med läkare för palliativbedömning på kort varsel. Ofta drar det ut på tiden alldeles för länge. Fler läkare. Längre telefontider med de vårdcentraler som inte ligger på "vår" ort. Insyn i varandras dokumentation Samma journal för kommunen som för Landstinget. Mobilt Estherteam Vetlanda
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.