Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
17/5 2017 Ulf Börjesson
4
15 EU länder samt Norge och USA
7
”Om du inte vågar se framåt och vägrar se bakåt, får du se upp
”Om du inte vågar se framåt och vägrar se bakåt, får du se upp!” Tage Danielsson 1990-talet var utan tvekan det mest omtumlande och omvälvande decenniet i mannaminne för svensk sjukvård. Då föddes och/eller utvecklades delar som; ÄDEL (inkl försöksverksamhet med kommunal primärvård) Beställar-utförarmodellen (konkurrens, intäktsbudgetering, lika villkor offentlig och privat) Husläkarlagen (inkl förskrivningsrätt för distriktssköterskor och dispenser för läkare inför komplettering till specialistkompetens i allmänmedicin inom 5 år) Kraftigaste besparingarna någonsin inom sjukvården Avvecklingen av husläkarlagen. Närsjukvårdsbegreppet och de kraftigaste nerdragningarna av vårdplatser någonsin.
8
Införande av Vårdval /Hälsoval
Vårdval i primärvården Proposition 2008/09:74 Lag om valfrihetssystem (LOV) Beslut i Riksdagen februari 2009 Infört i hela Sverige
9
Syfte Underlätta för vårdgivare att etablera sig i primärvården med offentlig finansiering Skapa konkurrens Öka patientens valfrihet Öka tillgängligheten
10
Vårdval / Hälsoval innebär
Vårdgivare får, efter godkännande av Landstinget, öppna vårdcentral/vårdenhet med rätt till offentlig finansiering Landstinget fastställer Uppdrag Ersättning Uppföljning Principer för listning Privata och offentliga vårdcentraler ska behandlas lika (konkurrensneutralitet)
11
Uppdrag Hälsovalsenheten
Formulera förslag till primärvårdens uppdrag/åtagande, ersättning och principer för listning Ersätta och följa upp primärvården Initiativtagare till utvecklingsinsatser inom uppdraget (artrosflöde) Stöd till politiska styrelser och utskott i hälsovalsfrågor Följa utvecklingen inom primärvård, nationellt och internationellt Sköta information och service till befolkning omkring hälsoval Administrera listning och ge service till vårdcentralerna
12
En nationell samordnare för effektivare resursutnyttjande inom hälso- och sjukvården
Regeringen beslutade den 21 november 2013 att ge en nationell samordnare i uppdrag att göra en analys av hur hälso- och sjuk-vården kan använda professionernas resurser på ett mer ända-målsenligt och effektivt sätt (dir. 2013:104).
13
Utredningen menar bl.a. att det behövs en omfattande strukturreform där primärvården blir den verkliga basen och första linjen i hälso- och sjukvården. Regeringen delar utredningens övergripande bedömning.
14
Enligt utredningen har primärvården svårt att klara upp-draget som första linjens vård. Primärvården är underdimen-sionerad både i förhållande till förväntningar och potential.
15
Öppettiderna är alltför begränsade och tillgängligheten i akuta fall är låg. Det kan också konstateras att primärvården i Sverige i jämförelse med andra länder erbjuder en låg grad av kontinuitet för patienten
16
Dessutom kan vård som tidigare krävde intagning på sjukhus, genom nya sätt att organisera hälso- och sjukvården samt nya behandlingsalternativ numera även utföras på andra platser än sjukhus.
17
Den öppna vården kan således utföras på en vårdmottagning men också i patientens hem eller i ett särskilt boende.
18
Utredningen bedömer att den nuvarande strukturen vad gäller primärvård och sjukhusanknuten vård är en viktig bidragande orsak till ineffektivitet i hälso- och sjukvårdssystemet
19
Utredningen föreslår dessutom en lagstiftning med ett nationellt utformat uppdrag för primärvården.
20
Resurser behöver föras över från sjukhusen till primärvården
Resurser behöver föras över från sjukhusen till primärvården. Överföringen av resurser bör dock ske gradvis, med en tydlig långsiktig viljeinriktning och ett konsekvent agerande
21
Kommittédirektiv Samordnad utveckling för en modern, jämlik, tillgänglig och effektiv vård med fokus på primärvården Beslut vid regeringssammanträde den 2 mars Sammanfattning En särskild utredare ska utifrån förslagen i betänkandet Effektiv vård (SOU 2016:2) stödja landstingen, berörda myndigheter och organisationer i arbetet med att samordnat utveckla en modern, jämlik, tillgänglig och effektiv hälso- och sjukvård med fokus på primärvården.
22
Analys av förslagen i Effektiv vård
Förändring av grundläggande styrande principer för vårdens organisering Att sluten vård kan ges på annan plats än vårdinrättning Ett nationellt utformat uppdrag för primärvården Ett tydligare akutuppdrag för primärvården En professionsneutral vårdgaranti och en ändrad tidsfrist för en medicinsk bedömning Resursöverföring från sjukhusvård till primärvård.
24
Redovisning 9 juni 2017 Utredaren ska fortlöpande informera Regeringskansliet (Socialdepartementet) om arbetet och ska senast den 9 juni 2017 lämna en delredovisning som innehåller en beskrivning av Inriktningen för det kommande arbetet som utgår från att de nuvarande styrande principerna för vårdens organisering bör ersättas av nya principer som anger närheten till patienten Tidsplan . Analys inklusive konsekvensanalys av förslagen om den nationella vårdgarantin.
25
Redovisning 1 juni 2018 och 31 mars 2019
En nationell plan, där primärvården är utgångpunkten för en ökad närhet till patienten, samt en analys av övriga förslag i Effektiv vård ska lämnas till Regeringskansliet (Socialdepartementet) senast den 1 juni 2018. Innehålla förslag till ytterligare lagändringar Uppdraget ska sedan slutredovisas senast den 31 mars 2019. Slutredovisningen ska sammanfatta erfarenheterna och beskriva resultatet av det arbete utredaren har bedrivit samt de initiativ som har tagits.
26
Utredning av Närsjukvård i Landstinget Dalarna, januari 2017
Allt mer av vården kommer i framtiden utföras utanför sjukhusen, inte sällan i patientens hem och med patienten som medskapare. Vårt län är i vissa delar glesbefolkat med stora avstånd till vårdinrättningar. I en nära framtid ser vi att hälso- och sjukvård till viss del kommer att handla om andra och nya sätt att tillhandahålla vård med hjälp av ny teknik, mobiltelefon, datorer, applikationer (”appar”) samt virtuella lösningar.
27
Förslag till förändringar
1. Specialistsjukvården behåller patientansvaret 30 dagar efter utskrivning från slutenvården för de åkommor som patienten behandlats för under vårdtiden. 2. Mobilt arbetssätt 3. Utöka palliativa uppdraget 4. Flöden diagnosgrupper 5. Specialistkompetens till Närsjukvården 6. Utveckla Teambaserad vård 7. Rätt använd kompetens 8. Ambulant bedömning Idag sker uppföljningar från vissa kliniker. Många patienter återinskrivs inom 30 dagar efter hemgång se tabell 3. Kontaktuppgifter lämnas till patient och anhörig. I de fall där hemsjukvården fått en vårdbegäran från utskrivande klinik ska hemsjukvården ha kontaktuppgifter dit man kan vända sig med frågor kring det aktuella vårdtillfället. Kontakt kan ske via telefon, Skype eller video. Att öka kvalitén på vårdplaneringar ska leda till minskade återinläggningar och vara till gagn för patienten och kan med fördel göras i hemmet. Tydliga utskrivningssamtal och utskrivningsmeddelanden. Vårdplanering eller SIP skall göras där behov finns, på distans via video, för att öka möjlighet till deltagande från kommuner och primärvård. Införa Samordningsteam på vårdcentralerna som ska vara delaktiga i vårdplaneringar och planeringen för patienten där behov finns. Införa SUS, Slutenvård med utökad samordning med systematisk telefonuppringning är ett effektivt sätt att med en liten arbetsinsats minska risken för återinläggningar. Efter 30 dagar överrapportering till berörd vårdcentral där specialistsjukvården inte längre har ett fortsatt uppföljningsansvar och i de fall som bedöms som möjliga för i primärvård att ansvara. En vårdplats för en medicinsk färdigbehandlad patient kostar i genomsnitt 5425 kr/dag = 162 750 kr/månad, kr/år En sjuksköterska på en vårdavdelning kostar mellan 575 000 kr/år. Om vakanssituationen förändras i positiv riktning inom slutenvården bör förslaget rymmas inom ordinarie resurser. 2. Mobilt arbetssätt Öka möjligheten för patienter inskrivna i hemsjukvården på särskilda boenden och för svårt sjuka patienter som inte är inskrivna i palliativteam att få läkarbesök i hemmen från primärvård, specialiserad palliativ vård, geriatrik och medicin. I utredningen Effektiv vård, föreslås att fler kompetenser bör flyttas ut från sjukhusets väggar till fördel för att ge vård i eller nära patientens hem. Detta sker redan i vissa delar av länet. Här kan med fördel påbörjas en pilot i någon del av länet. Här kan primärvårdens jouruppdrag behövas utökas framförallt nattetid. Kostnad för leasingbil /år + körsträcka. Läkarresurs i varje sjukvårdsområde 1 340 000 kr/år utifrån invånarantal och antal äldre.
28
9. Utveckling av E-hälsa 10. Anställa fler Farmaceuter 11. Implementering av pågående arbeten 12. Öka tillgängligheten genom vård via webben 13. Behov av vårdplatser inom slutenvården och i kommunerna 14. Intern och extern samverkan 15. Samverkan barn Vi ser att ett fortsatt arbetet ska ske i en bred samverkan med kommunernas hälso och sjukvård och omsorg där vi skapar gemensamma lösningar för framförallt våra mest sjuka äldre och patienter kroniska sjukdomar och patienter med omfattande vårdbehov.
29
Verksamhet - Vårdgarantin
Riket Dec 2016 Dalarna Jan -mars 2017 Telefontillgänglighet 89 % 95 % 93%-97%-98% Läkarbesök inom 7 dgr Offentliga vc Privata vc 80% 82% 81% 76%
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.