Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
2006-10-26 MUNHÄLSA Nationell HFS - konferens 25-27 oktober
2
2006-10-26 Irene Axman Andersson Enheten för vårdutveckling Lasarettet Trelleborg
3
2006-10-26
4
Organisation L
5
2006-10-26 Mål med en god munhälsa Att förebygga och behandla slemhinneförändringar i munhåla åstadkomma och upprätthålla renhet skydda mot infektioner bevara munslemhinnans fuktighet och därmed höja patientensvälbefinnande.
6
2006-10-26 Besvärande symtom kan vara Smärta i munhålan Sväljningsbesvär Dålig andedräkt Muntorrhet Talsvårigheter
7
2006-10-26 TID? ”En ordentlig munrengöring tar i genomsnitt 10 minuter”
8
2006-10-26 Problembeskrivning Brister på enheterna HUR och på VILKET SÄTT medarbetarna kan förbättra munhälsan, samt vilka hjälpmedel som finns att tillgå Brister fanns även i kunskap om vilka patientgrupper som oftast får problem med nedsatt munhälsa
9
2006-10-26 Arbetsgrupp Tandhygienist Smärtsjuksköterska Undersköterska sjukhus och kommun Receptarie, Apoteket AB Vårdutvecklare Sjukhustandsköterska/hygienist Läkare
10
2006-10-26 Kort projektbeskrivning Utforma ett hjälpmedel, checklista, för alla medarbetare för att förbättra munhälsa hos vissa, definierade, patientgrupper. Hålla information på enheterna om vikten av och hur man kan hjälpa till och förbättra munhälsan hos ovanstående patientgrupper.
11
2006-10-26 Definierade patientgrupper Patienter som ej kan medverka till att sköta sin munhälsa Patienter i palliativ vård Cancerpatienter med cytostatika och/eller strålbehandling Läkemedelsrelaterade problem i munhåla
12
2006-10-26 I första hand arbeta utifrån handbok för hälso- och sjukvård www.sjukvardradgivningen.se /handboken
13
2006-10-26 Resultat
14
2006-10-26
15
Schema för inspektion av munhåla och svalj VAR tittar man? VAD tittar man efter?
16
2006-10-26
17
Vilka hjälpmedel bör finnas på avdelningen?
18
2006-10-26
19
Implementering Information/diskussion på arbetsplatsträffar ventiler Föreläsningar/utbildningar Kvalitets dag Munhälsans dag
20
2006-10-26 Munhälsans Dag
21
2006-10-26 TACK för mig irene.axmanandersson@skane.se
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.