Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avGeorg Karlsson
1
”Effektivare anläggningstransporter” Delprojekt Miljö Introduktion och status 2016-08
2
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 2 Ett projekt för att standardisera rapportering av förbrukning och utsläpp från byggtransporter 1.Etapp inom BEAst:s projekt ”Effektivare anläggnings- transporter och maskintjänster 2.I arbetsgruppen ingår tillverkare av lastbilar (Volvo), åkerier (Foria, Haninge, Cliffton, Märsta Förenade, MLT), byggentreprenörer (NCC, Peab, Skanska och Svevia) och systemleverantörer (Hogia, Mobione) samt Sveriges Åkeriföretag. Trafikverket, Malmö, Göteborg och Stockholm i referensgrupp 3.Syftet är ett informationsflöde för rapportering av förbruknings- och miljödata, hela vägen från källan till en beställare, i ett obrutet standardiserat informationsflöde mellan alla inblandade aktörerna
3
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 3 Informationsflöde ”från maskin till beställare” där data adderas och förädlas stegvis Lastbil, maskin Mobil- system Entreprenör TA- system Byggherre Källdata Koppling till uppdrag Paketering till NeC NeC Miljökalkyl- system 1234
4
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 4 Steg 1: Läsa ut källdata från lastbil eller maskin Avsändare: Maskin eller lastbil, i vissa fall manuell hantering Standard för lastbil: FMS Standard för maskin: AEMP FMS Gateway: Databas med API för 3:e-partsprodukter Mottagare: Mobilsystem, TA-system, eller direkt till kund Format: anpassning till NeC miljömeddelande i grön pil Lastbil / Maskin Källdata 1 FMS Gateway TA- och mobil- system CAN Bus AEMP Kund direkt
5
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 5 Steg 2: Från mobilsystem för att komplettera data, koppla till uppdrag och skicka vidare Avsändare: Mobilsystem Komplettera data Standard utfil: NeC ”miljömeddelande” Mottagare: System hos åkeri eller direkt till kund Samlastning en komplexitet avgränsa Framkörning avgränsa Mobil- system Källdata Koppling till uppdrag 2 TA- system Data som skickas Källdata från FMS plus: Tid för start och stopp (R) Alt. GPS-data, geofencing (O) Avropsnummer (O) Drivmedel (O) Leverantör drivmedel (O) Tid för uppdrag (O) Vikt/volym (O) Beställare
6
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 6 Steg 3: Från TA-system för att komplettera data, koppla till uppdrag och skicka till kund Avsändare: TA-system Standard ut: NeC orderkvitto eller miljö- meddelande Komplettera data Sammanställa data, t.ex. till period eller projekt Data som skickas Förbrukningsdata från handdator/App plus: Tid för start och stopp Avropsnummer Drivmedel Leverantör drivmedel Slå samman till period Tid för uppdrag (O) Vikt/volym (O) TA- system Paketering till NeC Miljösystem hos: Kund Byggherre 3
7
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 7 Steg 4: Från miljösystem, SÅ Klimat Calc, NTM eller liknande, till kund Standardmeddelande: Orderkvitto eller BEAst Eco miljömeddelande Idag har miljösystem endast manuell input Idag har miljösystem endast manuell output Sammanställt per period, projekt etc Entreprenör Beställare Miljösystem 4 BEAst Eco
8
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 8 BEAst Eco: en standard för uppföljning av förbrukning och miljö, från maskin till kund Fordon Mobilsystem TA- system Entreprenör Miljö- kalkyl- system BEAst Eco nivå A BEAst Eco nivå A BEAst Eco nivå B+ BEAst Eco nivå B+ BEAst Eco Nivå C++ BEAst Eco Nivå C++ Rapport X Rap- port Y Rap- port Y Byggherre Kommun etc Rapport Z
9
Byggbranschens Elektroniska Affärsstandard 9 Status och sammanfattning a.En beskrivning av nuläge, enkätsammanställning och den tänkta lösningen släpps vecka 35 b.En workshop den 16/9 för att lösa utestående frågor c.Ett förslag till en standard skickas på remiss i oktober d.Standarden publiceras i december e.Tester i pilotprojekt under vintern
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.