Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Oscar Pripp Uppsala universitet.  Att reflektera över sitt sätt att tänka och agera  Att lära sig om hur vi brukar uttolka varandra  Att lära sig hur.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Oscar Pripp Uppsala universitet.  Att reflektera över sitt sätt att tänka och agera  Att lära sig om hur vi brukar uttolka varandra  Att lära sig hur."— Presentationens avskrift:

1 Oscar Pripp Uppsala universitet

2  Att reflektera över sitt sätt att tänka och agera  Att lära sig om hur vi brukar uttolka varandra  Att lära sig hur man kan agera i en mångfaldig värld och få den att fungera Oscar Pripp Uppsala universitet

3  Grunden för fungerande mångfald  Vad skymmer sikten?  Varför mångfald?  Goda människor – onda effekter? Oscar Pripp Uppsala universitet

4

5 Block 1 Oscar Pripp Uppsala universitet

6

7  Med erkännande kommer tillit  Med tillit kommer en anti-anmälningskultur  Med tillit kommer en anti-kränkningskultur  Med erkännande fungerar fasta ramar och obekväma beslut Oscar Pripp Uppsala universitet

8 Nyfikenhet Nyfikenhet Oscar Pripp Uppsala universitet

9

10 Block 1 Oscar Pripp Uppsala universitet

11 Block 2 Oscar Pripp Uppsala universitet

12  Svårt att frigöra sig från företeelser i vår närhet  Identitet bygger på kontraster och perspektiv  Distans lättare i tiden Oscar Pripp Uppsala universitet

13  Svårt att frigöra sig från företeelser i vår närhet  Distans lättare i tiden Oscar Pripp Uppsala universitet

14  Svårt att frigöra sig från företeelser i vår närhet  Distans lättare i tiden Oscar Pripp Uppsala universitet

15  Svårt att frigöra sig från företeelser i vår närhet  Distans lättare i tiden Oscar Pripp Uppsala universitet

16 Makt = styrkeförhållanden Oscar Pripp Uppsala universitet

17 Makt = styrkeförhållanden Oscar Pripp Uppsala universitet

18

19

20 Block 2 Oscar Pripp Uppsala universitet

21 Block 3 Oscar Pripp Uppsala universitet

22  Nytta  Rättvisa  Representation Oscar Pripp Uppsala universitet

23  Normalitet Den ”normala/normale” chefen, rektorn, bibliotekarien, läraren, fritidsledaren, kulturtjänstemannen, kultursekreteraren?  Perspektiv Verkligheten ter sig olika utifrån olika sociala positioner. Oscar Pripp Uppsala universitet

24

25 Block 4 Oscar Pripp Uppsala universitet

26  Att man är öppen för alla och inte särbehandlar och diskriminerar  Att man är för allas människors lika värde  Att man som välutbildad ser hinder som drabbar andra Oscar Pripp Uppsala universitet

27  En (ofta) oförutsedd gemensam effekt av många människors handlingar  Denna effekt blir ofta något annat än våra avsikter, värderingar och övertygelser. Oscar Pripp Uppsala universitet

28  VARFÖR FLICKOR UNDERREPRESENTERADE?  Genus : vår organisation har vissa problem med manliga strukturer.  Genus + klass : det beror på sämre resurser, omedvetna om hälsa, oengagerade föräldrar.  Genus + klass + etnicitet : föräldrar hindrar, okunniga om samhället, annan kultur, språkproblem.  JU MER MARGINALISERING JU MER FÖRLÄGGER VI PROBLEMEN UTANFÖR OSS SJÄLVA OCH VÅR ORGANISATION Oscar Pripp Uppsala universitet

29  CASE:  En lärare på en skola delar rum med sina kollegor. Skrivbordsplatserna i rummet kan också utnyttjas av modersmålslärarna som ambulerar mellan skolorna inom de tre intilliggande rektorsområdena. Det är ganska många modersmålslärare på skolorna, då eleverna talar 20 olika språk.  En eftermiddag, efter att de flesta elever gått hem för dagen, tänker en av mattelärarna sätta sig i arbetsrummet för att planera lektioner. När han öppnar dörren ser han att en av modersmålslärarna sitter vid skrivbordet och jobbar, och dessutom att har hon sin lille son med sig i rummet. Matteläraren säger något i stil med ”jaha, är du här?” och stänger dörren utifrån för att gå och sätta sig någon annanstans. Modersmålsläraren tar illa upp, och tolkar situationen som att hon är oönskad, i alla fall i vägen. Hon säger till matteläraren att det inte kändes bra och anmäler honom för diskriminering. Matteläraren blir minst sagt ”paff” och förstår ingenting. Han har inte haft den minsta intention att ”mobba” eller vara elak mot modersmålsläraren och tycker att hon överreagerat.   Modersmålsläraren påpekar att hon känt sig exkluderad på ett antal skolor under lång tid. Hon får arbeta på udda tider, kommer inte in i gemenskapen i lärarrummen, blir inte tillfrågad eller lyssnad till då rektorsområdena arbetar med mångfaldsfrågor och gör särskilda satsningar på barn med utländsk bakgrund. När hon försökt att ta till orda på bland annat studie- och personalutvecklingsdagar upplever hon att ingen riktigt tagit hennes åsikter och erfarenheter på allvar.  Som fackligt ombud eller arbetsgivare blir du kallad att försöka reda ut situationen och bestämma dig för om man ska gå vidare med anmälan. Hur tolkar du situationen och hur skulle du agera? Oscar Pripp Uppsala universitet


Ladda ner ppt "Oscar Pripp Uppsala universitet.  Att reflektera över sitt sätt att tänka och agera  Att lära sig om hur vi brukar uttolka varandra  Att lära sig hur."

Liknande presentationer


Google-annonser