Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

1 Bärande principer: Närmare medborgarna och ökad enhetlighet Källa: Genomförandekommittén.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "1 Bärande principer: Närmare medborgarna och ökad enhetlighet Källa: Genomförandekommittén."— Presentationens avskrift:

1 1 Bärande principer: Närmare medborgarna och ökad enhetlighet Källa: Genomförandekommittén

2 2 Polisregion Väst Regionpolischef: Klas Friberg Bitr regionpolischef: Carina Persson Fem polisområden 16 lokalpolisområden Fyra regionala enheter Cirka 4 600 anställda 55 kommuner Antal invånare: cirka 1 940 000 Antal anmälda brott: cirka 270 000 (2014) Klas Friberg Regionpolischef Carina Persson Bitr regionpolischef

3 3 Polisområde Storgöteborg Polis- områdeschef Utredningsjour 1 Områdeskansli LPO Kungälv/Ale LPO Storgöteborg syd LPO Storgöteborg nordost Underrättelse- gruppen LPO Göteborg city LPO Storgöteborg Hisingen Utredningsjour 2 (personintaget) Sektionen för utredning av brott i nära relation Sektionen för utredning av grova brott Spaningssektionen C Anders Börjesson C Teodor Smedius C Bobbie Lohse C Dan Windt C Susanne Tistrand C Christina Lycke Alhbin C Jill Jingbrant C Ulf Merlander C Jörgen Thorén C Martin Hallberg C Christian Brattgård

4 4 Polisområde Storgöteborg Polisområdeschef: Erik Nord Bitr polisområdeschef: Emelie Kullmyr Kanslichef: Marie Öman Engblom Huvudort: Göteborg Fem lokalpolisområden Sju kommuner Antal anställda: cirka 1 400 Antal invånare: cirka 762 000

5 5 Lokalpolisområde Göteborg city

6 6 Cirka 120 000 invånare SDN Centrum SDN Majorna-Linné

7 7 Lokalpolisområde Göteborg city har cirka 120 000 invånare och består av stadsdelarna Centrum och Majorna/Linnéstaden

8 8 Organisation

9 9 En mer publik och närvarande polis i det lokala samhället Ansvar och befogenheter Lokalpolisområdeschefen får mer resurser och större ansvar för verksamhet, personal och ekonomi. Medarbetarna deltar i arbetet att sätta mål utifrån den lokala problembilden Lokala trygghetsundersökningar ska göras i Sveriges kommuner Dessutom ska kontinuiteten i samverkan med kommunerna stärkas Till det kopplas ett utökat ansvar för medborgar- och resultatkommunikation

10 10 Ca 70 000 personer besöker Avenyn en sommarkväll. Inom citys ansvarsområde finns 568 serveringstillstånd 90 serveringar har öppet fram till klockan 03:00. Ytterligare elva har öppet till klockan 05:00. Restauranger och krogar

11 11 Ordningsvakter I city finns 1 800 ordningsvakter som producerar mellan 400-500 ordningsvaktsrapporter per vecka. I city finns 30 stycken LOV §3 områden (LOV = Lagen om ordningsvakter). En helgkväll tjänstgör cirka 150 ordningsvakter vid de krogar som finns inom lokalpolisområdet. Utöver detta finns det flera områden där ordningsvakter verkar. De största är Liseberg, Nordstan och Centralstationen.

12 12 Evenemang LPO Göteborg city hanterar cirka 125 planerade insatser per år. Till detta kommer demonstrationer, idrottsevenemang och andra hastigt uppkomna händelser. Liseberg hade cirka 3,1 miljoner besökare 2015. Nordstan är Nordeuropas största köpcenter med cirka 37 miljoner besökare per år.

13 13

14 14 Styrning i lokalpolisområdet LOLG – lokalpolisområdeschefens ledningsgrupp. Aktuella frågor för lokalpolisområdet. LLG – lokal UND, operativt ansvarig, gruppchefer och eventuell personal diskuterar och beslutar inriktning för kommande vecka utifrån lokal lägesbild. KLG – polisiär krogsamordnare, ansvarig för o-vakter och social resursförvaltning diskuterar vad som varit och kommer inom krogvärlden.

15 15

16 16 Lokala medborgarlöften Löften till medborgarna från lokalpolisområdet i samverkan med kommunerna/andra lokala aktörer Tidsatta och konkreta aktiviteter Tar sin utgångspunkt i den lokala problembilden Vidareutveckling av befintliga samverkansöverenskommelser Del av lokalpolisområdenas verksamhetsplanering

17 17 Vad är nytt? Utvecklad lokal problembild genom att använda medborgarnas och medarbetarnas kunskap i högre grad än idag Utvecklade former för medborgar- och medarbetardialog Utvecklad kommunikation – löften och uppföljning MEDBORGARDIALOGMEDARBETARDIALOGPROBLEMBILD


Ladda ner ppt "1 Bärande principer: Närmare medborgarna och ökad enhetlighet Källa: Genomförandekommittén."

Liknande presentationer


Google-annonser