Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Årets raket 2006  År 2005 257  År 2006 117  År 2007 ? Målet var och är att klättra 20-30 platser per år.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Årets raket 2006  År 2005 257  År 2006 117  År 2007 ? Målet var och är att klättra 20-30 platser per år."— Presentationens avskrift:

1 Årets raket 2006  År 2005 257  År 2006 117  År 2007 ? Målet var och är att klättra 20-30 platser per år

2 Lessebo kommun  Areal 415 km 2  Drygt 8 000 invånare, ca 20 per km 2  Skruv, Lessebo, Kosta, Hovmantorp  17 mil till Halmstad, 7 mil till Kalmar, 3,5 mil till Växjö

3 Näringslivet  > 5 anställda 50 företag  > 10 anställda31 företag  Ca 3000 förvärvsarbetande i ca 350 företag drygt 40% inom tillverkning, handel ca 12%  Ca 20% har eftergymnasial utbildning

4 Benchmarking  Studiebesök i Alingsås och Vårgårda tillsammans med Näringslivet  Träff med företagen för att få deras synpunkter på framtida näringslivsarbete

5 Synpunkter från Näringslivet  Samverkan kommun och näringsliv  Håll regelbundna möten där alla företag bjuds in  Få bort ”bytänkandet”  Bättre kommunikation och öppnare klimat.  Ta vara på naturliga samlingsplatser där olika grupper av invånare kan påverka och där kommunen kan informera om vad som händer.  Var lyhörda

6 Företagsregister och CRM

7 Företagsregistret  Ordning och besparing  CRM =Kundvård, Segmentering, Rapportering  Snabb kommunikation  Regelbunden kommunikation  Gruppmail

8 Fyra K  Kontakt  Kopplerska  Katalysator  Koordinator

9 Kontakt  Alla som har med näringslivet att göra ska med förtroende se mig som en kontaktperson i olika frågor.  Företagen ska bli nöjda kunder.  70 företagsbesök 2006

10 Kopplerska  Att koppla ihop olika verksamheter och människor ger oanade möjligheter  15 företagsträffar 2006  Samverkan över kommungränsen

11 Soppluncher 40-70 gäster

12 Samverkan över kommungräns

13 Katalysator  En katalysator kan vara en viktig faktor för att en process komma igång och bli ”levande”.

14 Nätverk i Glasriket Entreprenörsgrupp

15 Koordinator  Koordinator, en fixare och genomförare i smått och stort ”Pelle rök värvar deltids- brandmän

16 Tips  Hitta en 40-talist  Som heter Monica  Står stadigt på jorden  Född i Skyttens tecken  Som trivs i Lessebo kommun Monica WidnemarkMonica Wiklund KommunalrådNäringslivsutvecklare

17 5 Tips  Se företagaren som en kund  Låt en positiv attityd till företagarna genomsyra hela kommunhuset  Tänk positivt i alla kontakter  Samverka  Lyssna

18 Resan med Torsten En berättelse av Monica Widnemark

19 Nya företag i New Wave Group och Lessebo kommun Startade under 2006  Orrefors Jernverk  Kosta Linnewäfveri  Kosta Bokförlag  Mindre Hotell & Restaurang  Café  Gatukök med lagad mat  Kosta Outlet 1

20 Turismen vår framtid  Kosta har 500 000 besökare per år  Glasriket har 1 miljon besökare per år  50% är utländska besökare  Målet 2 miljoner besökare per år

21 På gång  Kosta Hotell  Kosta kristallbar  Kosta Saluhall  Kosta Outlet fas 2  Restaurang Kosta Outlet

22 Kosta hotell

23 Kosta Glasbar (Design Kjell Engman)


Ladda ner ppt "Årets raket 2006  År 2005 257  År 2006 117  År 2007 ? Målet var och är att klättra 20-30 platser per år."

Liknande presentationer


Google-annonser