Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avRoland Månsson
2
Barn har vardagserfarenheter av matematik, tal och räkning innan de kommer till skolan Skolan ska ge eleverna formella kunskaper i matematik, ett matematisk skolspråk
3
muntligt språk fingerräkning är ett språk, ett språk som hjälper dem i tänkandet bilder är ett språk, (kommunikation, hjälp för eget tänkande)
4
Stödjer sig på Vygotskij (1896 – 1934) rysk psykolog skrivit boken Tänkande och språk proximal utvecklingszon, lärarens betydelse är viktig utveckling sker i samspel med omgivningen sociokulturellt tänkandet är framträdande i Lpo 94 och Lgr 11
5
barnen pratar högt när de tänker språkets betydelse för lärandet språket är ett krav för tänkandet – utan språk inget tänkande språket är ett medel i begreppsutvecklingen språket är ett verktyg för tänkandet
7
Tankar och åsikter om omgivningen. Den innebörd var och en ger tingen omkring oss – individuell, personlig, varierar från person till person. Beroende av erfarenheter. Subjektivt Ex. Lines erfarenhet av 50 s. 75
8
Allt språk: talat språk, kroppsspråk, tecken. Språk som symboliserar tankar och åsikter. Objektivt. Ex. Lines uttryck för 50 veckor s. 75 ff
10
Diskutera vad som skulle kunna vara ett sjuårigt barns Begreppsinnehåll respektive Begreppsuttryck för begreppen: ◦ tjugo ◦ en halv ◦ Klockan åtta
11
Det är viktigt att eleverna har både begreppsinnehåll och begreppsuttryck. Arbeta mycket med att ge eleverna erfarenheter och uppmärksamma de erfarenheter och det språk som finns.
12
Språkuttrycken utvecklas samtidigt med begreppsinnehållet, det går bra att tänka genom det språket. Ordbilden tolkas direkt, man behöver inte göra någon översättning. Om du är bra på att läsa fungerar skriftspråket som ett språk av första ordningen för dig. Teckning som skriftspråk fungerar som ett språk av första ordningen för de flesta barn.
13
Ett språk som kräver översättning för att komma i kontakt med större delar av personens associationsvärld och begreppsinnehåll. Det är språk som inte står i direkt kontakt med begreppsinnehållet och som måste översättas. Denna översättning förutsätter språk av första ordningen som översättningsled. Enligt Vygotskij kommer alla nya språk att fungera som språk av andra ordningen.
14
Översättningsled är förbindelser mellan det nya språket och barnets begreppsvärld. Gör språk av andra ordningen till språk av första ordningen. Det är viktigt att eleven får hjälp med att utveckla ett muntligt språk, som kan fungera som översättningsled. Exempelvis andra modaliteter (representationsformer) Övning: rotbegreppet
15
Det formella matematiska symbolspråket är ofta ett språk av andra ordningen när det introduceras. Ex skriftliga bråkuttryck som ½ eller decimaltal/positionssystemet (funktioner, derivata, logaritmer) Låt eleverna skapa många erfarenheter av begreppsinnehåll med hjälp av språk av första ordningen! Ha inte för bråttom att kräva formellt symbolspråk! (Ex 3+5, multiplikationstabellerna) Ex från Flex 8
16
Begreppsinnehåll Begreppsuttryck Språk av första ordningen Språk av andra ordningen Översättningsled
17
Hur hänger Begreppsinnehåll, Begreppsuttryck, Språk av första ordningen, Språk av andra ordningen och Översättningsled ihop? Bild på s. 81 samt exempel på s. 86-87.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.