Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Nationell Elektronisk remiss Erica.maatta.lindblad@inera.se Erica Määttä Lindblad 6 april 2016
2
Innehåll Syfte och bakgrund Elektronisk remiss – en integrationstjänst Hantering av bilagor Utbud – en viktigt stödtjänst Införandeprocess Nytta – röster från verksamheten Pågående införanden och utredningar
3
Syfte och bakgrund Arbetet med att ta fram en gemensam standard för elektronisk överföring av remisser mellan aktörer inom hälso- och sjukvården startade 2011 (en förutsättning för breddinförande) Bättre patientsäkerhet, effektivitet, informationskvalitet, uppföljning Lagstadgad valfrihet i öppenvård 2015, ökande andel privata vårdgivare, ökad specialisering mm
4
Elektronisk remiss – en integrationstjänst Kunna nå alla uppgifter om sig själv och aktivt medverka i sin vård och omsorg Ha rätt arbetsverktyg och information tillgänglig Remiss Remissvar Bekräftelse / kompletterande frågor Tjänsteplattform Remittent Remissmottagare Nationell Patientöversikt Journalen Läsa: Remiss Remissvar Remisstatus
5
Bilagor Beslutad lösning (stöds i version 2 av Elektronisk remiss) 1. Bilaga kan skickas som del av remissen/svaret om innehållet i meddelandet totalt understiger 5 MB 2. Bilaga med obegränsad storlek kan hämtas via temporärt tillgängliggjord länk (utan att gå via Tjänsteplattformen) Anslutande parter ska stödja mottagande enligt punkt 1 och 2 Långsiktig lösning är enligt punkt 2
6
Utbud 1.0 – en viktig stödtjänst Vem utför önskad vårdtjänst? Geografisk placering? Väntetider? Specifika krav? Elektroniskt eller postadress? Remittent
7
Införandeprocess UtvecklingPlanering inför anslutningEgentesterVerifiering av konsument/producentVerifiering inför produktion Inera ger stöd från utveckling till produktion Ta kontakt med Inera i tidigt skede
8
Nytta - röster från verksamheten Fördelar Ökad patientsäkerhet (snabbare än postgång, remisser blir inte liggande i postfack, remisser försvinner inte, bättre informationskvalitet) Smidigare kommunikation mellan remittent och remissmottagare, tex vid behov av kompletteringar Tidsbesparing genom minskad administration Ökad förutsättning att följa och följa upp vården av patienten Förbättringsområden Bilagor, Utbud, Remissanvisning
9
Pågående införanden och utredningar Pågående införanden Anslutningstester pågår med Capio St:Görans sjukhus, Lt Uppsala, Lt Värmland, Lt Kalmar, Region Östergötland och Region Jönköpings län Stockholms läns landsting är i drift i begränsad skala inom det egna landstinget Utredningar Fortsatt arbete kring utbud Förstudie - fler remisstyper Förstudie - remissanvisningar
10
Sammanfattning Elektronisk remiss - en integrationstjänst Bilagor - stöds i version 2 Utbud - under uppstart Vid införandeplanering - ta kontakt med Inera i tidigt skede Mer information finns på inera.se
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.