Verbimuotojen käyttö Esim. börja I: börja, börjar, började, börjat  Miksi neljä muotoa?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

De fem fingrarna åker på utflykt.
“Tänk över det här...” Klicka med musen för att se bildspelet...
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Sagan om Piffy.
Om ett ögonblick kommer du att inträda i en magisk värld...
Prepositiot paikanilmauksissa
Karlsson på taket av Kristine och Simon.
Ödehuset Måndag Det var en gång en familj. En pappa som hette Peter och en mamma som hette Mia. De hade två barn som hette Max och Tilda. En dag hade Max.
Svenska som andraspråk
Pronomen.
Les meilleures photos de
Ett Brott Är Ett Brott... Av Lovisa Wirdemo.
Informationssökning & Källkritik
Samtalet På Arbetsplatsen.
NU har vi kommit fram till de revolutioner på 1700-talet som detta arbetsområde i huvudsak handlar om. Den amerikanska och den franska revolutionen. Bägge.
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Det va en gång en katt och hund del 1
Sagan om björnen.
Ödehuset Det var en gång en flicka som hette Lisa. Hon
Chefen tittar förtvivlad på sin klocka och upptäcker att hans underordnad inte kommer att komma i tid för att hålla ett mycket viktigt seminarium på en.
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Vad har du gjort idag, Riitta?
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Pronomen Tryck på F5 på tangentbordet för att börja.
Satsdelar.
DAGENS DIKT I dag är det torsdag och det är mulet - men inte så kallt.
Vad gjorde de igår? Jan: Jag pluggade. Riitta: Jag spelade innebandy.
Novus Allmänheten om psykisk hälsa September
Luncha och lär! hjälpverb.
Arbetslös.
DAGENS DIKT I dag är det måndag och det är mulet - men inte så kallt.
BO OCH LEVA. Jag ska resa ett halvår och tänkte slå två flugor i en smäll – min kompis behöver en lägenhet och jag slipper betala hyra, så jag hyr ut.
Den oroliga chefen kollar på klockan, Hans bästa arbetare är sen, Och snart börjar ett viktigt möte. Chefen bestämmer sig för att ringa hem till honom.
Huvudsatser och bisatser
Av Murwet och Sandra. Det var en gång en planet som hette Mars. Han hittade flera planeter.
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Ett Brott Är Ett Brott Av Lovisa
BO OCH LEVA INTRODUKTION AV KAPITLET Hur undvika vräkning Samboregler
Tryck på F5 för att börja. ”Klicka” sedan för att fortsätta.
Det var en gång en man som  inte var nöjd med sitt redskap.
Bo och leva INTRODUKTION AV KAPITLET Hur undvika vräkning Samboregler
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Riktad skrivning Vad är Mesopotamien?
Erbjudande: kilo på fem dagar kilo på tre dagar. (Ej nybörjare) kilo på en dag! (Obs! endast för proffs)
Mening eller fråga TRYCK F5.
Mitt modersmål.
Luncha & lär! Tänka, tycka eller tro?.
SIM TEAM.
Undra när pappa kommer????. Jag blir så arg!!! För va då????? Äntligen kommer han!!!!
PÄÄLAUSEEN SANAJÄRJESTYS. Päälauseen sanajärjestys Jag träffar Anna på stan i dag. Anna träffar jag på stan i dag. På stan träffar jag Anna i dag. I dag.
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
Det va en gång en katt och hund del 1
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
De tolv sämsta personliga breven enligt Jessica Liebman,
1800-talet.
Lässtrategier. 1. Före läsningen- strategier 1.1 Sätt upp mål med läsningen.
Experiment med vatten Densitet.
Aikamuodot. Preesens  Verbin vartalo + preesensin pääte Ititt/a-arI kväll tittar jag på TV. IIläs/a-erJag läser svenska i morgon. IIIbo-rMin bästa kompis.
Kajsa och mormor i Danmark av Cajsa och Hannes. Det var en fin sommardag. Kajsa skulle gå ut och sälja kolor på torget.
Prepositiot ajan ilmauksissa. Perusohje: PÅ + MÄÄRÄINEN MUOTO = -lla, -llä I + EPÄMÄÄRÄINEN MUOTO (ei artikk.) = tänä/ensi I + (ajansana)-S = VIIME.
Prepositiot ajan ilmauksissa. Perusohje: PÅ + MÄÄRÄINEN MUOTO = -lla, -llä I + EPÄMÄÄRÄINEN MUOTO (ei artikk.) = tänä/ensi I + (ajansana)-S = VIIME.
E-POST. VERBEJÄ Tarkoittaa: Jag MENAR Det BETYDER Det betyder inga stora förändringar i din tidtabell. Lasse menade inte att festen är i kväll utan...
PERFEKTI = on tehnyt, on tapahtunut
Projekt: Sniglar En dag när vi var ute vid ”huset” behövde några barn kissa. Vi gick för att kissa bakom en buske, och under den upptäckte barnen att det.
Alistuskonjunktiolla alkava sivulause
Prepositiot ajan ilmauksissa
FOKUS grammatik Päälauseen sanajärjestys.
Alistuskonjunktiolla alkava sivulause
Presentationens avskrift:

Verbimuotojen käyttö Esim. börja I: börja, börjar, började, börjat  Miksi neljä muotoa?

Ensimmäinen muoto eli perusmuoto Apuverbin jälkeen: Osata, voida = kan Haluta = vill Täytyä = måste Saada = får Aikoa = ska Ei tarvitse = behöver inte  Vi kan börja nu.  Vill du ha kaffe?  Måste jag komma hem tidigt?  Vart ska du resa i sommar?  Vi behöver inte fundera.

Toinen muoto eli preesens (nykyhetki)  Jag börjar på yrkesskola. (Aloitan…)  Camilla läser inte tidningar. (ei lue)  Har Ingrid svaret? (on)  Är dina föräldrar oroliga? (Ovatko)

Kolmas muoto eli imperfekti (mennyt aika/tapahtui)  Jag läste tidningar. (luin)  Vi åt inte köttbullar. (Emme syöneet)  Behövde du tid att fundera? (Tarvitsitko)  Hon sökte till gymnasiet. (haki lukioon)

Neljäs muoto eli supiini (perfekti ja pluskvamperfekti) A.Perfekti (on tapahtunut)  Jag har träffat många kompisar. (Olen tavannut)  Har du läst dina läxor? (Oletko lukenut)  Vi har inte sovit mycket. (Emme ole nukkuneet) B. Pluskvamperfekti (oli tapahtunut)  Jag hade träffat många kompisar. (Olin tavannut)  Hade du läst dina läxor? (Olitko lukenut)  Vi hade inte sovit mycket. (Emme olleet nukkuneet)

Verbien taivutusluokat on opeteltava! Esim. s. 168, textbok I börja, börjar, började, börjat IIa ringa, ringer, ring/de, ring/t IIb söka, söker, sök/te, sök/t K, P, T, S, X,  te III bo, bor, bodde, bott IV göra, gör, gjorde, gjort (=epäsäännölliset)

Aikamuotoremontti 1. Apuverbi + perusmuoto Hän aikoo lukea lehtiä. Hon ska läsa tidningar. Hän ei aio lukea lehtiä. Hon ska inte läsa tidningar. Aikooko hän lukea lehtiä? Ska hon läsa tidningar? Vi kan börja nu. Vi kan inte börja nu. Kan vi börja nu?

2. Toinen muoto eli preesens (nykyhetki) Han läser tidningar. Han läser inte tidningar. Läser han tidningar? 3. Kolmas muoto eli imperfekti (mennyt aika/tapahtui) Han läste tidningar. Han läste inte tidningar. Läste han tidningar?

4. Neljäs muoto (perfekti ja pluskvamperfekti) A.Perfekti (on tapahtunut) Vi har läst tidningar. Vi har inte läst tidningar. Har vi läst tidningar? B. Pluskvamperfekti (oli tapahtunut) Vi hade läst tidningar. Vi hade inte läst tidningar. Hade vi läst tidningar?