Tidsord När du skriver tidsord ska du tänka på om det du berättar är i dåtid, nutid eller framtid. Tänk på vilket tempus du ska använda. Du använder tidsord.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Partikelverb hälsa på eller hälsa på?
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Om verb Olika former Introduktionsfilm Hanna Hägerland
En Dag i Ramadan Ramadan
Ålands Näringsliv ATTITUDE Jag studerar på.
Swedex Muntligt test A2 40 poäng.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Metodstöd.
Textrespons Vad är bra i berättelsen? En händelse? En formulering
Nu börjar ett nytt tema i år sju!
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Les meilleures photos de
Att skriva sig till läsning
Högtidstal Retorik.
Heter det ”BLI” eller ”vara”?
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Jag heter Carl X Gustav. Jag är kung i Sverige
Nolans modell MÅL Vad är det vi vill uppnå?
Tid s
Att skriva en artikel.
Mindfulness – en hjälp på vägen
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
På andra sidan Skrivuppgift hösten 2012.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
presens, preteritum och futurum
Luncha och lär! Tempussystemet.
I spanska finns det tre ”sorters” verb.
Artikeluppgifter Minst 120 ord.
Luncha och lär! hjälpverb.
” kommer att, Tänker eller ska”?
Lokal Pedagogisk Planering
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Träningsdagbok – vad ska det vara bra för?
Det svenska kulturarvet: spår 1
Huvudsatser och bisatser
Klicka på F5 Klicka på vänster musknapp när du vill gå vidare
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Innehåll  Introduktion  Profeten Nuh (Noa)  Profeten Ibrahim (Abraham)  Profeten Musa (Moses)  Profeten ’Isa (Jesus)  Profeten.
Moa hjärta Jesse *Boken är lättläst och har 111 sidor.
Göteborgs stad Biskopsgården Utredningsgruppen BL/CB Det berättas om en folkstam på en söderhavsö att när kapten Cooks skepp seglade in i deras.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
En hållbar utveckling tillfredsställer dagens behov
Mening eller fråga TRYCK F5.
Nätverk kursplanepiloter
Lycka till! Skrålla ner för att komma till nästa bild, Hej!
Styckeindelning.
Hur du tar hand om din kunskap
Vem är jag, Vem är du?.
Huvudsatser och bisatser
PERFEKT med svaga verb.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Sammanställning av enkätsvar ang
Sammanställning av enkätsvar med familje- och fritidsknytning från drogvaneundersökningen åk 9, mars 2009.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Naturlandskap och kulturlandskap.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
BESÖKET PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN VI HAR VARIT PÅ STUDIEBESÖK PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN. ÅTERVINNINGSCENTRALEN ÄR EN SOPTIPP DÄR MAN KAN SLÄNGA SKRÄP SOM.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Konnichiwa! och välkomna!. Säkerhetsgenomgång Schema lördag 10:00 Information 10:45 Paus 11:00 Samarbetsövningar 12:00 Lunch 13:00 Stationer 4x30 min.
Börja och avsluta med tid
Meningar med bisats När vi skriver texter är det bra att använda bisatser. Det är bra att använda bisatser i meningar av många olika anledningar. Dels.
ORDFÖLJD OCH HJÄLPVERB I SVENSKAN SFI 2015 Åsa Olsson.
Presens, preteritum, perfekt och futurum Presens beskriver något som sker NU. Om vi ska uttrycka något som relaterar till nu använder vi: Perfekt: För.
Presens Verb i presens beskriver något som händer nu men vi: använder också verb i presens när vi pratar om något allmänt. Det regnar på hösten eller Många.
3C Välkomna!. Information O Vad är 3C? O Kursplan O Planering O Individanpassning.
Verb (Något man gör) Verb beskriver något som man gör. Verbet kan böjas i olika tempus. Tempus = tid. Verb kan beskrivas på olika sätt. Imperativ Infinitiv Presens.
Grammatik: tidsuttryck
Presentationens avskrift:

Tidsord När du skriver tidsord ska du tänka på om det du berättar är i dåtid, nutid eller framtid. Tänk på vilket tempus du ska använda. Du använder tidsord när du ska berätta när, hur länge eller hur ofta något händer eller hände.

Tidsord Dåtid: förra året Nutid: i år Framtid: nästa år Förra året började jag på sfi. Nutid: i år I år studerar jag på sfi. Framtid: nästa år Nästa år är jag färdig med sfi. Nästa år ska jag studera på gruv.

Tidsord Dåtid: i somras Nutid: i sommar, på sommaren, på somrarna I somras var jag på landet. Nutid: i sommar, på sommaren, på somrarna I sommar är jag på landet. (=den här sommaren) På sommaren/På somrarna är jag på landet. (=en vana) Framtid: nästa sommar, till sommaren, i sommar Nästa sommar ska jag vara på landet (=om ett år). Till sommaren ska jag vara på landet (=om mindre än ett år). I sommar ska jag vara på landet (=några månader innan sommaren).

Tidsord Dåtid: i lördags Nutid: på lördagar, på lördagarna I lördags handlade jag mat. Nutid: på lördagar, på lördagarna På lördagar/På lördagarna brukar jag tvätta. Framtid: på lördag, nästa lördag På lördag är jag hemma hela dagen. På lördag ska jag städa. (=lördagen som kommer) Nästa lördag ska jag städa. Nästa lördag är jag hemma hela dagen. (=om två lördagar)

Tidsord Dåtid: för tio minuter sedan För tio minuter sedan började lektionen. Nutid: i tio minuter, på tio minuter, i minuten I tio minuter har vi paus. På tio minuter lär vi oss alla tidsord. En gång i minuten ringer Majas telefon. Framtid: om tio minuter, inom tio minuter Om tio minuter slutar lektionen. Inom tio minuter har Maja pratat färdigt.

Tidsord Fråga Maja om du inte förstår. Skriv en mening med varje tidsuttryck som vi har gått igenom. Visa dina meningar för Maja.