Webbpublicering Så styrs en högskolewebbplats och vad gör en webbstrateg?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
låt oss presentera SLIDEPLAYER.SE
Advertisements

3. Text Välkommen till övning 3. Här kommer du få lära dig bra grejer. Texthantering är något du bör kunna när du jobbar med Powerpoint. Det svåra är att.
Uppföljning som verktyg Magnus Lagercrantz För ett samhälle där alla kan delta på lika villkor oavsett funktionsförmåga.
Komplexa publiceringssystem
Skribentutbildning SharePoint Publicera på nya intranätet
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
This work is licensed under a Creative Commons 3.0 Attribution License Wikispaces för SBC En guide
Skriv text i punktlistor och ändra bildlayout
Scouttåget i Malmö, 6 april 2013 Pontus Vinderos
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Ett webbaserat rekryteringsverktyg för alla branscher!
Välkommen till internet för nybörjare
Hur går det till att rapportera in betyg idag?
Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna
Skriva för webben.
Att bygga en fungerande webbplats
Webbpublicering - botkyrka.se & Skriva för webben
Att skriva en artikel.
Sidor, kategorier, inlägg och responsiv webb
DCV Idéskiss Design Jag tror att jag ska ha en mörk och stilren design på mitt DCV. Det ska finnas dynamisk funktionalitet där designen byts utan att sidan.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Introföreläsning CS Om publiceringssystem, lektion ett.
Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI.
Reportagets delar Rubrik Underrubrik Ingress Brödtext Mellanrubrik
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Introföreläsning CS Om publiceringssystem, lektion ett.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Word Read Plus 08 talsyntes
Raka rör - så här kommunicerar vi på webben
Komplexa publiceringssystem Publiceringssystem och informationsflöden Per Arne Hermansson, webbstrateg.
Framtidsredaktionen. Designuppgift Utveckla koncept för hur Framtidsredaktionen skall utformas Fokus på digitala plattformen (webb, m.m) Helhetskoncept:
Webbfrukost 15 mars Webbpolicy ●Viktigaste kommunikationskanal ●Innehåll och struktur efter besökaren ●Tydlig avsändare – på varje webbsida ●Ett.
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Redaktörsnöjdhet. Umbraco + Formulär fungerar bra Kan ställa in startsida för resp redaktör Fungerar att redigera i iPad Redaktörsgränssnittet var responsivt.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
1. Var förberedd och ha ett tydligt budskap!
Informationssökning och källkritik
Målgruppsfokusering och modernt verktyg vid lansering i februari
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
Ny layout på distrikts- och föreningshemsidorna och ny funktionalitet i webbtool.
W EBBUTVECKLING, HT 2013 En webbplats Källa: pragmatisk.se.
Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 2 - Onsite.
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande
Namn på presentationen Riktigt rolig PowerPoint > Fokusera på ett intressant ämne per sida > Skriv brödtexten kort, koncist och i 24 punkter.
Ny webbplats för DO En överskådlig och tydlig webbplats som ger nytta för besökarna!
R EDOVISNINGS AFFISCH V ETENSKAPLIG POSTER. A FFISCHEN Affischen är en sammanfattning av en kurs eller projekt för att väcka intresse och ge en snabb.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Kommunikationsstöd FTK
Tillgängliga offentliga webbplatser! 2 september 2016
Bygga nya hv.se!!! Att göra fram till utbildningen:
Webbredaktörsmöte 27 september 2016
Hur mår Sveriges intranät?
Välkommen till redaktörsutbildning på linkoping.se
VIKTIGT!!! Läs tips sidorna innan du börjar med din presentation.
Rikshandboken i barnhälsovård
Modern användare = modern webb
Läs mer om det Microsoft Nyheter i SharePoint
Effektkarta för extern webbplats
Så här anpassar du din Microsoft SharePoint Online-webbplats
Om publiceringssystem, lektion ett
Kommunikationsavdelningen
Avvikelser 2018 Nuläget i april.
Om publiceringssystem, lektion ett
Nya hemsidan Övergripande adress:
Nya 1177.se
Nya 1177.se
Skrivtips för webben Skrivtips för webben.
Nya 1177.se
Presentationens avskrift:

Webbpublicering Så styrs en högskolewebbplats och vad gör en webbstrateg?

Webbstrategens vardag - Agenda mdh.se – så styrs webbplatsen Varför nytt utseende på en webbplats? Skapa och uppdatera webbplatser genom CMS Skriva för webb och tillgänglighet Uppföljning, utvärdera, analysera och mäta

A long time ago… 1997

2003

2005

2007

2009

2011

2014

mdh.se En relativt stor och komplex webbplats med mycket information (som alla lärosätens) 2,4 miljoner sessioner 1 jan 2015 – 30 aug 2015 650 000 unika användare 7,5 miljoner sidvisningar Ökar ständigt andel nya besökare 30 % besöker från mobil eller platta 46 % kommer från Google Mest besökta sidor Populäraste sidor: Startsidan Är student Studentportalen Sök Internt Biblioteket Kurser Schema Program

Grundtanken En sammanhållen webbplats byggd utifrån målgruppernas behov och inte organisationen* Prioriterad målgrupp är presumtiva studenter Allt ska gå att nå via huvudingångarna, även om det ligger längre ner i strukturen Ett innehåll på en plats Hittbarhet, SEO allt viktigare del av arbetet

mdh.se – så styrs webbplatsen Relation Kommunikation Interaktion Gränssnitt Struktur Iterativ process Struktur – hur jobbar vi, vilka ska jobba? Och med vad? Gränssnitt – hur ska det se ut? Interaktion – vad ska besökaren kunna göra, och hur? Kommunikation – vad kommuniceras och på vilket sätt? Relation – Vilken relation vill vi nå med besökaren med hjälp av kommunikation, interaktion och gränsnitt? Iterativ process – en webbplats blir aldrig klar

Grunddokument för digital kommunikation (DK) Två/tre viktiga dokument: Handlingsplan för DK (strategi) Riktlinjer för DK (taktik) Operativ handlingsplan för DK

Struktur och organisation - Så styrs MDH:s digitala kommunikation Styrgrupp för digital kommunikation Råd för digital kommunikation Förvaltningsgrupp Redaktionen IT-sektionen Styrgrupp för digital kommunikation Styrgruppen prioriterar och beslutar om driften, innehållet och utvecklingen av den digital kommunikation inom budgetramarna. Styrgruppen består av kommunikationschef och IT-chef, huvudföredragare är webbstrateg. Råd för digital kommunikation Rådet består av representanter från MDH:s administrativa delar som påverkas av digital kommunikations riktlinjer. Förvaltningsgrupp Förvaltningsgruppen ansvarar för att den dagliga förvaltningen och utvecklingen bedrivs. Förvaltningsgruppen ansvarar för att tekniskt lösa krav och behov som uppkommer. Tillsammans står de för beställarkompetens gentemot eventuella leverantörer. Förvaltningsgruppen består av strateg, samordnare och utvecklare. Redaktionen Sektionen för kommunikation och externa relationer ansvarar för övergripande innehåll, form, struktur, funktion och interaktion i digital kommunikation. På sektionen för kommunikation och externa relationer finns högskolans strateg och samordnare som bland annat ansvarar för redaktionen och att sammankalla styrgruppen för digital kommunikation samt koordinera redaktörernas arbete. IT-sektionen Ansvarar för den tekniska driften, säkerhet och service av webbplatsen.

På MDH finns en strateg och en samordnare – Vem gör vad? Webbstrategen Övergripande ansvar för webbplatsens utveckling Representerar webbplatsen i olika råd Överser och prioriterar utvecklingsinsatser Håller i handlingsplaner och uppföljning Webbsamordnaren Övergripande innehållsansvar Koordinerar och utbildar redaktörer Håller koll på sociala medier Bildredaktör Publicerar och ger viss support

Publiceringsorganisationen Webbsamordnare Webbstrateg Utvecklare Huvudredaktör Utbildning Huvudredaktör Student Huvudredaktör Alumni Huvudredaktör Samverkan Huvudredaktör Forskning Huvudredaktör Om MDH/ internt Huvudredaktör Biblioteket Redaktörer Redaktörer Redaktörer Redaktörer Redaktörer Redaktörer Leds av webbstrategen och webbsamordnaren Möten med huvudredaktörerna en gång i månaden Webbfrukostar, seminarier och andra kommunikationsvägar för att informera alla redaktörer Tar in synpunkter från besökare och organisation via enkäter, fokusgrupper och möten

Vad är ett publiceringsverktyg/CMS? Man tar inte fram en ny webb – man inför ett publiceringsverktyg

CMS CMS står för ”Content Management System” Är ett verktyg för att förenkla publicering av innehåll på en webbplats Finns till för redaktören/informatören, inte IT-avdelningen. Handlar om innehåll, inte datalagring Innehållet sparas i en databas, systemet genererar webbsidorna utifrån olika mallar/CSS Brukar stödja arbetsflöden, tidsstyrning och automatisering av återkommande uppgifter. Oftast webbaserat

Fördelarna med ett CMS Gör det lättare att snabbt publicera text, bild, film m.m. utan tekniska kunskaper Redaktören kan fokusera det den är bra på, nämligen innehållet och hur det ska struktureras på webbplatsen Resultatet presenteras enhetligt, mindre risk för misstag WYSIWYG-editor

Nackdelarna med ett CMS Styrning/mallar kan kännas för låsta Förändringar blir ofta kostsamma Har man valt ett CMS får man leva länge med det valet

Många CMS finns det… Stängd källkod Öppen källkod EpiServer Microsoft Sharepoint Polopoly SiteVision Sitecore SiteEngine Öppen källkod Drupal Joomla! Mambo ImCMS Umbraco Wordpress Kan du ett verktyg kan du förmodligen de flesta – enkelt! Tänk på det när om du söker arbete som t.ex. webbredaktör

MDH:s CMS är Polopoly Stabilt, hanterar stora webbplatser med hög trafik och många redaktörer Kräver ingen programmering, styrda mallar Passade in i högskolans (dåvarande) IT-miljö Samarbetsmöjligheter Lätt att publicera och uppdatera samma artikel på flera ställen samtidigt Förberett för olika kanaler som mobil etc. Passade in i högskolans (dåvarande) IT-miljö (Java-baserad istället för .NET-baserad) Samarbetsmöjligheter med KTH, SU, KI, LiU, LNU

Så ser det ut på insidan Innehållsträd Avdelning Artiklar Editor

Gyllene riktlinjer för webbinnehåll Viktigast först - Lägg 80% på rubriken, 20% på innehållet Skriv för besökaren Gör det förväntade Gör avstämningar och arkivera för att se förändringar Max 7-9 menyval Femsekundersregeln – www.fivesecondtest.com Först webb, sedan print Gör det förväntade – lägg en länk där den mest logiskt borde vara, en knapp ska se ut som en knapp, inget annat

Varje webbsida ska… HA ETT SYFTE –Vad ska läsaren veta och vad ska läsaren göra med informationen? FÅ LÄSAREN ATT HANDLA – Det vanligaste är att besökaren kommer till vår webbplats för att göra något, inte bara läsa. HA ETT SYFTE –Vad ska läsaren veta och vad ska läsaren göra med informationen? Det är lätt att bara lägga ut information, som i sig är bra, men som inte hjälper den som besöker webbplatsen. FÅ LÄSAREN ATT HANDLA – Det vanligaste är att besökaren kommer till vår webbplats för att göra något, inte bara läsa. Och det finns nästan ingen information som har som egentligt syfte att informera. Veta – känna – göra

Fyller ett syfte: studenter ska veta vad de ska göra vid sjukdom Läsarperspektiv Uppmuntrar till handling Veta – känna – göra Veta – fyller ett syfte Känna – läsarperspektivet Göra – uppmuntrar till handling

Sida som ej uppfyller detta…

Vad organisationen vill... och vad besökaren vill

Responsiva/följsamma texter

Läsbeteende Mer än dubbelt så ansträngande att läsa på en smartphone – jämfört med dator. Fokusera på den sekundära uppgiften – att hitta. Istället för den primära  att läsa/lösa problemet.

Att skriva för surfplatta Börjar ofta läsa en text, efter att ha uppmärksammat en dominerande beståndsdel Ansikten i bilder och videor väcker stor uppmärksamhet Surfplatta

Att skriva för mobiler Flytta den sekundära informationen till sekundära skärmar Läsarna hoppar generellt över ”bla-bla-information”. Placera den på samma sida längre ner, istället för att flytta informationen till en separat sida Ta bort ”Välkomstmattan”. Mobil

Att skriva responsivt/följsamt Intressant rubrik Många och intressanta mellanrubriker Punktlistor – sidan mer skanninsbar. För stort avstånd mellan punkterna – upplevs ostrukturerat. Markerade nyckelord

Varje webbsida ska vara uppbyggd kring TRIBE T – Title R – Rubrik I – Ingress B – Brödtext E – Enkel URL/webbadress

Tillgänglighet WCAG 2.0 – riktlinjer för webbtillgängligt innehåll Typsnitt Färger Former Rubriksättningar Placering av element Formulärdata Hovereffekter Felsidor Utskriftsversioner Etc. Bristande tillgänglighet var den främsta anledningen till att webbplatsen 2014 bytte utseende

Uppföljning, utvärdera, analysera och mäta Uppföljning och utvärdering Lyhördhet Analysera och mäta Djupintervjuer och workshops före enkäter Analysprogram (Google Analytics) ger däremot 100 % av urvalet. A/B-tester, genom t.ex. tidspublicering och heatmaps www.crazyegg.com – heatmap www.hotjar.com - inspelning Kontinuerlig utveckling – en webbplats blir aldrig klar. Uppföljning och utvärdering för projekt och processer är a och o Lyhördhet – ta in synpunkter och feedback. Utvecklingen stannar inte för att produkten är färdig. Djupintervjuer och workshops före enkäter Enkäter ger svar snabbt för en relativt billig peng, dock bör urvalet ifrågasätta.

Om du har frågor eller synpunkter Tack för mig Om du har frågor eller synpunkter Daniel Rosenberg daniel.rosenberg@mdh.se