Landeskunde im Vergleich - Gymnasium

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tysk formlära 2 Konjunktioner.
Advertisements

Erlkönig Schubert - Goethe.
Imperfekt av svaga verb
Repetition av grundläggande grammatik i tyska språket
Centrala innehåll och kunskapskrav
DITT BOENDE.
”språk som talas av en minoritetsgrupp i ett land”
Mål och betygskriterier
MODALA HJÄLPVERB.
Deutsch – aber warum?.
Hur bör samhället organiseras
Böja den bestämda/obestämda artikeln.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Bedömningskriterier för åk 6
Svenska p Svenska p.
Ett arbetsområde om poesi
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Musikhistoria åk 8 Betygskriterier.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Hur man uttrycker något på tyska som inte har hänt än
Reseproduktion och försäljning
KUNSKAPSKRAV I 6:AN Musikämnet.
VERB.
GENITIV.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Marknadsföring och försäljning
ACKUSATIV I OBESTÄMD FORM
Ett bildspel om en familj Av Taina Järvinen 2010.
DIE UHR.
Varför?.
PERFEKT med svaga verb.
TYSKA!! DEUTSCH!!.
Relativa pronomen i ackusativ och nominativ
Globalisierung im Alltag Exotisches Essen Internet benutzen Freunde überall in der Welt haben Ausländische Waren kaufen Reisen Nachrichtenschnellbekommen.
MERCEDES BENZ. MERCEDES BENZ MERCEDES BENZ eine deutsche Automarke der Daimler AG entstand 1926 durch den Zusammenschluss der Daimler-Motoren-Gesellschaft.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Landeskunde im Vergleich - Gymnasium Linda Skantze Kärrtorps gymnasium (sve/ty) /
TYSK GRAMMATIK.
* De är: * An – på, vid, tillunter - under * Auf – på, ovanpåvor - framför * Hinter - bakomzwischen - mellan * In – i, in i, ut i * Neben - bredvid *
Hur man böjer verb efter person på tyska
Repetition av perfektböjning
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3.
Perfekt machen Was hat Herr Becker gemacht? zeigen: Er hat Heinz die Werkstatt gezeigt.
Repetition av grundläggande grammatik i tyska språket
Nominativ, ackusativ, dativ, genitiv
Person A köpa tågbiljetter: Du börjar
Att lägga till ändelser på verben i nutid
Färger, kläder Klädbeskrivning och klädköp
Person A köpa tågbiljetter: Du börjar
Öva ordförråd singular o plural
Bei der Arzt und in der Apotheke
Elevråd på SFI vad är det?.
Delbara och icke delbara verb
Akkusativ.
Imperfekt av svaga verb
Erfarenheter som Ensamkommande barn
Elevråd på SFI vad är det?.
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Nominativ Ackusativ Dativ
Artiklar Bestämd artikel.
Perfekt.
Vad gör vi idag? Vad händer idag och varför? Matlagningsprov ½ gruppen. Ta med dig recept och anteckningar om du ska laga mat, är du kamratbedömare tar.
Als/wenn/wann.
SOM.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
CHRABBEL-TRÄFF KLINGNAU SAISON 2012/2013
Presentationens avskrift:

Landeskunde im Vergleich - Gymnasium Linda Skantze Kärrtorps gymnasium (sve/ty) linda.skantze@stockholm.se http://skolatillsammans.wordpress.com/tyska/ Eigene Beispiele oft aus München, Bayern, Berlin, Potsdam (was ich am besten kenne, auch lebendiger)

Kunskapskrav steg 1-2 Eleven kommenterar i mycket enkel form några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. (E steg 1) Eleven kommenterar i enkel form några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. (E steg 2 och A steg 1) Eleven kommenterar översiktligt några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. (A steg 2)

Kunskapskrav steg 3-4 Eleven diskuterar i enkel form några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. (E steg 3) Eleven diskuterar översiktligt några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och gör då också enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. (C steg 3, E steg 4) Eleven diskuterar utförligt några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och gör då också välutvecklade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. (A steg 3, C steg 4) ... och nyanserat några företeelser i olika sammanhang och områden där språket används, och gör då också nyanserade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. (A steg 4)

Deutsch 1 Inhalt mit landeskundlichen Aspekten im Lehrbuch Hälsa och säga adjö (olikheter du – Sie) Tacka, artighetsfraser, be om ursäkt Fritid och intressen (ev. ngt om föreningsliv) "Stämma träff" med någon (hur och var träffas man? Hemma/på restaurang?) Hotell/vandrarhem (einfachen Brief mit Begrüssungs- Abschlussätze) Inköpsfraser (Sie-Anrede) Kläder (Jugendkultur) Restaurang (bestellen, Trinkgeld u.s.w.) Mat och dryck (typisches Essen) Välgångsönskningar (Geburtstag) Berlin – Sehenswürdigkeiten, Geschichte Reise durch verschiedene Bundesländer (Rügen, Weimar, München, Wien, Insbruck, Zürich, Bern) - Vorbereitung Kultur - Musik, Film, Kunst u.s.w. berühmte Personen (in Hörübungen u.s.w.)

Deutsch 1 Inhalt mit landeskundlichen Aspekten im Lehrbuch: Hotell/vandrarhem (einfachen Brief mit Begrüssungs- Abschlussätze) Inköpsfraser (Sie-Anrede) Kläder (Jugendkultur) Restaurang (bestellen, Trinkgeld u.s.w.) Mat och dryck (typisches Essen) Fråga efter vägen Välgångsönskningar (Geburtstag) Berlin – Sehenswürdigkeiten, Geschichte Reise durch verschiedene Bundesländer (Rügen, Weimar, München, Wien, Insbruck, Zürich, Bern) - Vorbereitung Kultur - Musik, Film, Kunst u.s.w. berühmte Personen (in Hörübungen u.s.w.)

Deutsch 2 semester och lov (Wo? Wie lange? Mit wem? Wann sind die Sommerferien?), beliebte Urlaubsziele, Geographiequiz (vad hade stått i en bok om Sverige?) Väder (geografische Vergleiche, Föhn) Läkarbesök (Wie funktioniert das in Deutschland?) festivaler och evenemang (Karneval, Oktoberfest u.s.w.) Skola (Vergleiche) Arbete och yrken, beskriva sitt yrke (Womit arbeiten Jugendliche?) Berühmt und bekannt – ein Quiz Hushållssysslor – Unterschiede? Wer macht was? Att bo, rum och möbler – ett vanligt tyskt hem? Schloss Neuschwanstein – Symbol för Tyskland, Disney (svensk symbol för Sverige? Globen/Stadshuset?) Sport (beliebte Sportarten)

Deutsch 3 - Landeskunde Alltag – Schule, Familie, Freunde, Jugendliche, Restaurant (wie oft? Preise?), Reisen (Autobahn, Vergleich) die deutsche Schule im Vergleich mit der schwedischen Schule (Alltag, Schulsystem) eine deutschsprachige Stadt/Bundesland vorstellen + Power Point deutscher Film (Good bye Lenin Ost - West, Die Welle – Jugendkultur), Türkisch für Anfänger– Alltag, Kultur, Vorurteile, Essen, Schule, Freizeit, Familienleben, die türkische Bevölkerung in Deutschland? Wo? Wann? ) deutsche Musik

Deutsch 4 Landeskunde (im Vergleich mit der schwedischen Gesellschaft/Kultur) Land und Leute - Deutschland, die Schweiz und Österreich deutschsprachige Nachrichten aus Zeitungen (deutsche Gesellschaft) deutsche Geschichte (im Vergleich mit der Schwedischen) mit Schwerpunkt Nachkriegszeit, die Wende berühmte deutschsprachige Personen (schwedische in Deutschland?) deutschsprachige Schriftsteller/deutsche Literatur (Goethe, Böll, Erich Fried, Christine Nöstlinger) deutscher Film (Jenseits der Stille, Wir sind ein Volk (Fernsehproduktion), die Vermessung der Welt, Das Parfüm – Literatur, der Romantik) Vergleich politische Parteien (Wahl 2013 Deutschland, 2014 Schweden) Warum hat Schweden mehr Parteien? Welche Parteien im Bundestag?)

Materialien/Links Lieber Deutsch 1-5 www.ur.se www.zeitung.de www.tyskaskolan.se http://skolatillsammans.wordpress.com/tyska/ http://www.goethe.de/ins/se/sv/sto.html