RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING ÖSTERGÖTLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regional digital agenda för Östergötland
Advertisements

Att möta demografiska förändringar Initiativ för hantering av demografiska utmaningar Workshop 27 mars 2012.
Socialstyrelsens tillsyn
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Regional digital agenda för Östergötland
SoRAD: A BRIEF OVERVIEW SoRAD: Alkohol och droger bland unga Utvecklingen av alkohol- konsumtionen under åren Utvecklingen av alkohol- konsumtionen under.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Blekinge Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? Vilket speciellt resmål eller plats skulle ni helst åka till i Sverige.
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Temagrupp Bild och form 20 september 2013.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Rubriken kommer här - underrubrik. 2Energy is in the air! Miljö Ekologiskt Energi- effektivitet Energismart Grön el.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Landstingen och regionerna i diagram och siffror Jämförelsetal för verksamhet och.
Sökning gjord
Kontaktperson: Chefsmäklare Markus Helin
Rekommendationer för fortsatt arbete med de regionala digitala agendorna Skapa en förståelse bland inblandade aktörer för varandras olika logiker Arbeta.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING VÄSTRA GÖTALANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING GÄVLEBORGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING NORRBOTTENS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING ÖREBRO LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING VÄRMLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING BLEKINGE LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING UPPSALA LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING - SAMMANSTÄLLNING AV ENKÄTRESULTAT FRÅN NATIONELL UPPFÖLJNING REGIONALA DIGITALA AGENDOR 23 september 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING GOTLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING VÄSTMANLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING VÄSTERBOTTENS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING SÖDERMANLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KRONOBERGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KALMAR LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING JÖNKÖPINGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING SKÅNE LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING JÄMTLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING HALLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING VÄSTERNORRLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING DALARNAS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Högspecialiserad självskadevård Vägen framåt Martin Rödholm Överläkare psykiatri, Med.Dr. SKL, Uppdrag Psykisk Hälsa Svenska Psykiatrikongressen
Regional Digital Agenda för Gotland. Bakgrund och syfte En digital agenda för Sverige, november 2013 Konkretisering av EU:s mål för Europa Syftet med.
Resultat grundkrav och prestationer 2015 PRIO-nätverket
Regional ojämlikhet i Sverige. En historisk analys KERSTIN ENFLO, EKONOMISK HISTORISKA INSTITUTIONEN LUNDS UNIVERSITET.
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. april 2016 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Jonas Eriksson:
Flyktingsituationen och mottagande av nyanlända Talieh Ashjari.
Extra Företagarpanel September 2010 Hela Sverige September 2010.
Mats Hellstrand, för temagrupp Indikatorer-Avtal-Ersättning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Indikatorresultat verksamhetsår 2014.
Ingemar Götestrand Temagrupp Uppdrag/Uppföljning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Uppföljning av år 2015 HFS-nätverket.
Antal olyckor januari-juni *2014 jämfört med medelvärde år **2015 jämfört med medelvärde år ***2016 jämfört med medelvärde år LänMedelv.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
Vård i förändring med digitalisering som drivkraft
Psykisk hälsa och ohälsa: ett tudelat uppdrag
Vad är syftet med Region 2050?
Regionkommun i Dalarna 2019
Aktuellt från Miljö- och energidepartementet
Reglab Styrelsemöte 13 mars.
Antal olyckor januari-november
Regionala handlingsplaner
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Antal olyckor januari-december
...mellan arbetsliv och utbildning!
Månadsstatistik till och med april 2017
Regionala Strama Västra Götalandsregionen
Åkermarkspriser helår 2013
Förgröningsrådgivning
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10

Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Presentationens avskrift:

RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING ÖSTERGÖTLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015

BAKGRUND Spindeldiagrammen är baserade på ett genomsnitt av hur respondenterna instämmer i påståendena som beskrivs vid varje ytterpunkt. Genomsnittet på dessa frågor presenteras för att bibehålla respondenternas anonymitet. De tillgängliga svarsalternativen, förutom Vet ej var: (1) Tar helt avstånd (2) Tar delvis avstånd (3) Varken instämmer eller tar avstånd (4) Instämmer delvis (5) Instämmer helt Den innersta linjen motsvarar (1) och den yttersta linjen motsvarar (5). Ordmolnen är baserade på de termer och ord respondenterna uppgivit varit viktiga för respektive fråga. Ordets storlek representerar antalet gånger det uppgivits som svar. Svarsfrekvensen (%) samt antal svar (”n=”) uppges under varje diagram. 2

BAKGRUND Östergötlands län har en svarsfrekvens på 100%. Respondenterna i Östergötlands län förefaller ha en samstämmig syn på digitaliseringsarbetet och arbetet med den regionala digitala agendan. Knappt fyra femtedelar utav respondenterna från Östergötlands län arbetar huvudsakligen med frågor kring IT och digitalisering i sin yrkesroll. Kommentar LänTillfrågadeSvarandeSvarsfrekvensSpridning Jönköpings8563%2,22 Dalarnas12758%2,07 Uppsala351749%2,02 Västra Götalands251768%1,97 Jämtlands181267%1,96 Blekinge261869%1,96 Norrbottens564071%1,96 Södermanlands181371%1,87 Gälveborgs382668%1,86 Västmanlands281450%1,85 Västerbottens191579%1,85 Kronobergs11873%1,83 Kalmar171482%1,75 Hallands141179%1,71 Örebro262285%1,67 Gotlands232191%1,49 Västernorrlands161594%1,35 Värmlands201995%1,24 Östergötlands99100%0,95 Skåne13 100%0,85 3 Källa: Digitaliseringskommissionen Not: Spridning är den s.k. standardavvikelsen vilket är ett statistiskt mått. Syftet är att se hur homogena svaren är inom länen. Värt att notera är att standardavvikelsen för de län med få svarande (< 30) är behäftad med ökad statistisk osäkerhet.

Nuläge – Östergötlands län

NULÄGET FÖR DIGITALISERINGSARBETET I ÖSTERGÖTLANDS LÄN 5 n = 9 / Svarsfrekvens = 100% Källa: Digitaliseringskommissionen

Hälsa, vård och omsorg Bredband och elektroniska kommunikationer Digitalt utanförskap/innanförskap E-tjänster/e-förvaltning Digital kompetens FINNS DET NÅGOT/NÅGRA DIGITALA SAKOMRÅDEN DÄR DU ANSER ATT ÖSTERGÖTLANDS LÄN IDAG INNEHAR EN STYRKEPOSITION? Top 5 styrkeområden i Östergötlands län Källa: Digitaliseringskommissionen n = 9/ Svarsfrekvens = 100%

Arbetet med den digitala agendan i Östergötlands län

INTRESSE OCH INVOLVERING I ARBETET MED DEN REGIONALA AGENDAN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN n = 9 / Svarsfrekvens = 100% Källa: Digitaliseringskommissionen 8

VILKA TRE ORD ELLER BEGREPP TYCKER DU BÄST BESKRIVER ARBETET MED DEN REGIONALA DIGITALA AGENDAN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN? Källa: Digitaliseringskommissionen 9

Den regionala digitala agendans konsekvenser för länet

KONSEKVENSER AV ARBETET MED DEN REGIONALA DIGITALA AGENDAN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN n = 9 / Svarsfrekvens = 100% Källa: Digitaliseringskommissionen 11

Digitalt utanförskap/innanförskap Digital kompetens Bredband och elektroniska kommunikationer Hälsa, vård och omsorg Skola och utbildning DIGITALA SAKOMRÅDEN DÄR ARBETET MED DEN DIGITALA REGIONALA AGENDAN KOMMER HA STÖRST POSITIV INVERKAN FRAM TILL 2020 I ÖSTERGÖTLANDS LÄN Top 5 påverkansområden i Östergötlands län Källa: Digitaliseringskommissionen n = 9 / Svarsfrekvens = 100%

Respondenternas medverkan i RDA- arbetet

INDIVIDENS MEDVERKAN OCH FÖRVÄNTNINGAR PÅ ARBETET MED DEN REGIONALA AGENDAN FÖR DIGITALISERING I ÖSTERGÖTLANDS LÄN 14 n = 9 / Svarsfrekvens = 100% Källa: Digitaliseringskommissionen

FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ARBETET MED DEN REGIONALA DIGITALA AGENDAN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN n = 9 / Svarsfrekvens = 100% Källa: Digitaliseringskommissionen 15

Lärdomar och påverkansfaktorer

VILKA TRE ORD ELLER BEGREPP TYCKER DU BÄST FÅNGAR IN FRAMGÅNGSFAKTORERNA/UTMANINGARNA FÖR DET FORTSATTA DIGITALISERINGSARBETET I ÖSTERGÖTLANDS LÄN? FRAMGÅNGSFAKTORERUTMANINGAR 17

ÖPPNA SVAR KRING LÄRDOMAR AV ARBETET MED DIGITALISERINGSARBETET I ÖSTERGÖTLANDS LÄN För att åstadkomma effekter krävs ekonomiska förutsättningar och bred förankring som tar tid. Kommunerna borde engageras mer aktivt i samverkansstrukturer som går utöver de vanliga kommunala nätverken. Kommunerna ser inte regionala aktörer som naturliga partners i digitaliseringsprojekt. Det finns få och svaga strukturer för samarbete tvärsöver nivåer av förvaltning (kommun ? region ? statligt ? internationellt etc.) ? vilket är en förutsättning för strategiskt arbete med att digitalisera förvaltningarna. Politikerna i både kommuner och region är inte i tillräckligt grad engagerade i arbetet. Mycket av arbetet ser ut att hänga på individuella och ostabila insatser. Inställningen till digitalisering som en transformativ process varierar mellan de olika aktörerna. Regionala aktörer verkar förstå digitaliseringen som en strategisk process som påverkar och förändrar de traditionella sakområdena. Många av kommunerna ser digitalisering som specifika IT-verktyg som kan användas i verksamheten. Deras insatser i digitaliseringsarbetet är inkrementella och väldigt beroende av resurser och prioriteringar. Statens roll och stöd i arbetet är högt efterfrågad och saknad. Resurssvaga kommuner är speciellt utsatta också när det gäller digitaliseringsmålen. Vikten av att prioritera ur ett helhetsperspektiv. Detta handlar om att våga välja bort för att kunna avdela resurser för att lösa det som är viktigast. Vikten av samling kring en tydlig strategi (agenda, avsikt, målbild, plan osv.). Fortsättning på nästa sida 18

ÖPPNA SVAR KRING LÄRDOMAR AV ARBETET MED DIGITALISERINGSARBETET I ÖSTERGÖTLANDS LÄN Det krävs tid för att samlas kring olika frågor och det krävs dynamik och lyhördhet för att lyckas samla olika intressenter kring de prioriterade frågorna Behöver fattas politiska beslut på både kommunal/regional/nationell nivå. Väntar med spänning på Näringsdepartementets fortsatta arbete efter Digitaliseringskommissionens betänkande och hearing. Vad händer på nationell nivå. Finns kunskap/förståelse och mod att fatta beslut om att avsätta medel för inrättande av Digitala servicecentra? Framtiden är redan här. God vilja från aktörerna Länsstyrelsen, Region Östergötland och Linköpings kommun. Brist på pengar gör att det är svårt att göra rejäla saker, förutom rörande bredband- viktigt att utforma en policy och arbetsplan med rätt nivå på ambitioner. viktigt att se vad man inte behöver ägna kraft åt, andra drar. 19

Den kommunala och regionala nivåns roll i det fortsatta digitaliseringsarbetet

Digital kompetens Digitalt utanförskap/innanförskap E-tjänster/e-förvaltning Skola och utbildning Hälsa, vård och omsorg Digital kompetens Bredband och elektroniska kommunikationer E-tjänster/e-förvaltning Digitalt utanförskap/innanförskap 21 DIGITALA SAKOMRÅDEN SOM BÖR PRIORITERAS FRÅN KOMMUNALT RESPEKTIVE REGIONALT HÅLL I DET FORTSATTA ARBETET MED DEN REGIONALA DIGITALA AGENDAN KommunaltRegionalt

Digital kompetens, inkl digitalt utanförskap Övrigt Skolan Finansiering Bredbandsutbyggnad Tydligare styrning och samordning Digital kompetens, inkl digitalt utanförskap Erfarenhetsutbyte och spridning av goda exempel Samverkan Ingen kommentar/vet ej 22 INSATSER OCH ÅTGÄRDER SOM BÖR PRIORITERAS FRÅN KOMMUNALT RESPEKTIVE REGIONALT HÅLL I DET FORTSATTA ARBETET MED DEN REGIONALA DIGITALA AGENDAN KommunaltRegionalt

KONTAKTA GÄRNA RAMBÖLL OM NI HAR FRÅGOR! End slide