Så har det gått för oss piloter Erfarenheter från produktionssättning av Ladok3 2015
Så har det gått för oss piloter Christopher Sönnerbrandt, Kungl. Musikhögskolan SA-chef och lokal objektägare för Ladok3 Linda Severinson, Högskolan Väst Gruppchef studieadministration, projektledare NUAK 2015 Plats: Uppsala universitet, Blåsenhus, rum Gunnar Johansson Tid: Tisdag 22 september 2015 Seminariepass 7:2, kl Seminariepass 8:2, kl. 11:30-11:50
Så har det gått för oss piloter 1. Våra lokala förutsättningar 2. Erfarenheter av produktionssättning 3. Möjligheter och utmaningar
Våra lärosäten i siffror (2014) KMHHV Registrerade studenter (individer) Andel kvinnor av studenterna49 %68 % Helårsstudenter (HST) Intäkter (mnkr) varav för grundutbildning (mnkr) Anställda (årsarbetskrafter)160476
Ladok3 på KMH Från Oden till Ladok3 (2011 till 2015) Rätt från början – ett rent studieregister Pilotverksamhet med ”early adopters” Liten och flexibel projektorganisation Fokusera energi när det verkligen krävs Våga driva förändring
Ladok3 på Högskolan Väst Administrativ översyn Referensgrupp Kvalitetsråd Styrgrupp Projektledar- grupp Kursinfo Ladok 3 Att planera för utbildning Utveckling
Produktionssättning 2015 Leverans 1 – Årsredovisning KMH vecka 11, mars 2015 HV vecka 13, mars 2015 Bra stöd av förvaltningen och projektet Intresserade och lyhörda Odramatisk leverans med få berörda användare Inledningsvis svårigheter som löstes efterhand Leverans 2 – resultatrapportering och uppföljning KMH, uppskjuten till vecka 41, oktober 2015 HV, uppskjuten till vecka 42, oktober 2015
Förstå sammanhanget! Skickliga lokala projektledare med god kunskap om lärosätet Verksamhetens karaktär Organisations kultur Historiken Det aktuella förändringsskeendet
Möjligheter och utmaningar Ladok är ett stöd till verksamheten – verksamhetens delaktighet är viktig Samarbetet inom lärosätet – exempelvis mellan IT och utbildningsadministration Samarbetet mellan projektledarna på pilotlärosätena Samarbetet mellan piloterna och Ladok3-projektet/förvaltningen
Frågor ”Blåser vi bara på” projektet eller jobbar vi med hur det nya systemet kommer att fungera i vår verksamhets kontext? Stödjer systemet processen, eller styr det…? Är eventuella beslut om verksamhetsförändringar i relation till implementeringen av nya Ladok beslutade på lärosätesövergripande nivå? Är den levererade tjänsten, till exempel Resultatrapporteringen, tillräckligt bra för våra behov?
Tack för att ni lyssnade! Kontakta oss gärna för mer information: