M ILJÖER, I NTEGRATIONER OCH S UPPORT Erik Wallenberg, Jenny Sandqvist LPL-möte, Uppsala.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Effektivisering av identitets- och kontohantering vid UmU
Advertisements

Införandestöd till Förnyad förvaltning
Projekt KiLEN = Kommunernas Inrapportering till Länsstyrelsen Bakgrund: •Riksdagsbeslut 30 maj 2006 •Ändringen av Socialtjänstlagen från 1 juli 2006 •Kommunernas.
Hur går det till att rapportera in betyg idag?
Att söka och förvalta kunskap
Nacka – en trygg och säker kommun. Nacka – Safe Community sedan 2000 • Blev certifierad som Safe Community år 2000 • Vi återcertifierades 2010.
Peo Werne ICA AB Ett projekt inom ICA som syftar till att samla småskaliga, lokala producenter till en marknadsplats.
Lokala teknikmiljöer Utredning GEM-0001-A NUAK Jenny H Svensson, Projektledare.
Test och kvalitetssäkring i Ladok3
Gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
1 Vilket stöd kan lärosätena få i införandet av Ladok3? »NUAK »Lars Cronfalk »Ladok3 / Införandestöd.
Att vara lpl »Nätverksträff för lokala projektledare i Umeå 7-8/4-14 »Lars Cronfalk.
Den nya förvaltningsorganisationen för Ladok
Resultathantering i Ladok3
LPL möte Förnyad förvaltning
Utbildarutbildning Ny organisation fr o m 1/ IdrottOnline (5 personer) IT/Drift (5 personer)
Uppföljning av det lokala BUS- arbetet 2014 Den lokala strukturen för samverkan kring barn i behov av särskilt stöd Länets gemensamma SIP, Samordnad individuell.
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Projekt och Arkitektur
Kravönskemålsprocessen LPL-möte Umeå. Bakgrund i korthet »Införandestöd och projektsupport Skapa upp ett ramverk (Jira) för att hantera support.
Mottagning och produktionssättning av nya Ladok
Viktigt när du upphandlar molntjänster
Så jobbar vi med användbarhet och verksamhetstest i Ladok3
SARA-projektet VHS fortsatta arbete Tuula Kuosmanen
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
Samarbetsytor i Aurora
Överenskommelsen inom integrationsområdet
Aktuellt från förvaltningen
SERVICEDESK PLUS Översikt ur ett användarperspektiv Jenny Sandqvist Enheten för IT-stöd och systemutveckling (ITS), Umeå Universitet för nya.
Införa IT-stöd i verksamheten Anna Lena Westman. Status Införa IT-stöd i verksamheten 2 Upphandling av IT-stöd för planering och uppföljning genomförd.
SERVICEDESK PLUS Översikt ur ett användarperspektiv Jenny Sandqvist Enheten för IT-stöd och systemutveckling (ITS), Umeå Universitet för nya.
Öppet forum för examenshandläggare »Annika Thunström Områdesansvarig för examen
M ILJÖER OCH I NTEGRATIONER Erik Wallenberg LPL-möte, Uppsala
Hur går det till att rapportera in betyg idag? Varje lärare fyller i ett Excel- dokument där varje delmoment i kursen fylls i. När betyget är satt skickas.
Johan Sjödin & Anna Åhnberg Uppsala
Sv Teknisk strategi i NyA Planering Presentation på NUAK Reijo Soréus Pass 2:7.
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
Produktionssättningsplaner »Detaljerade planer för Årsredovisning & Uppföljning samt Resultathantering beslutade - allas önskemål tillgodosedda »Under.
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Använd funktionen ”Raise hand” om du vill ställa fråga –Eller använd.
D RIFT, TEKNIK OCH SUPPORT I L ADOK 3 Konstfack Nätverksträff Jenny Sandqvist och Mattias Holmlund.
Ladok3, informationsdag Arlandia, Målet med dagen Att sprida information om projektet och produkten Ladok3 genom att beskriva: »Vad har vi.
Informationssystem om arbetsmiljö För en säkrare och effektivare arbetsplats.
Ö PPEN FRÅGESTUND Adobe Connect, den 22 juni 2016.
Införandestöd och Leveransplanen »Ladok3 Informationsdag »Malin Zingmark – Förnyad förvaltning »Lars Cronfalk - Ladok3/Införandestöd.
L AODOK 3 R ESULTATHANTERING – LEVERANS PÅ NUVARANDE L ADOK Gunnar Råhlén, Produktansvarig Resultat Ladok förvaltning NUAK, Uppsala
I NFÖR PRODUKTIONSSÄTTNING AV NYA L ADOK Malin Zingmark 4 juni 2015.
INFORMATIONSDAG R ESULTATLEVERANSEN Anette Eriksson och Gunnar Råhlén Karolinska Institutet 4 juni 2015.
Registervård inför första MIT-leveransen - ovana registervårdare » via Connect »Gun Wallius.
Ö PPEN FRÅGESTUND 16 DECEMBER Dagens agenda Resultatleveransen version 1.4 Information om uppföljningsleveransen mm Utvecklings- och leveransstrategi.
N YA L ADOK PÅ K UNGLIGA KONSTHÖGSKOLAN (KKH)- S Å HAR DET GÅTT Gunnar Råhlén och Anette Eriksson NUAK
Introduktion till The Rational IT Model
Öppen frågestund Den 1 februari 2017.
Avvikelsehantering En säker verksamhet = en säker arbetsmiljö!
Leveranser/Aktiviteter Iterat #2
Ladokgranskning 2007 Tidigare granskningar: 1994
Universitetsadministrationen 2017
Support, Servrar och annan teknik
Öppen frågestund Den 4 maj 2017.
MOBIL DOKUMENTATION I ARVIKA KOMMUN
Öppen frågestund Adobe Connect, den 22 juni 2016.
Så här förbereder vi oss på Lunds universitet
Öppen frågestund 21 juni 2017 Adobe Connect.
MIT-miljön Ladok3 informationsdag Arlandia.
Öppen frågestund Den 30 november 2016.
Öppen frågestund 16 november 2017
Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.
FSO dagar 2019.
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

M ILJÖER, I NTEGRATIONER OCH S UPPORT Erik Wallenberg, Jenny Sandqvist LPL-möte, Uppsala

2 MILJÖER Testmiljö för resultat – idag Produktionsmiljö resultat - snart Testmiljö för uppföljning – senare i höst

3 MIT Mål: att MIT-driften ska ingå i övrig drift av nya Ladok Stabilare rutiner, bättre övervakning Använda servrar effektivare Överenskomna tillgänglighetsnivåer

4 Säkerhetsgranskning resultatleveransen ”Bitsec bedömer att den övergripande säkerheten hos de testade delarna av Ladok-systemet håller en mycket hög nivå. Kvalitén på Javakoden anses vara hög, den använder sig konsekvent av säkra koncept och metoder” ”Utöver detta har det under diskussioner med driftspersonal på Ladok framkommit att de har ett stark säkerhetsfokus och har en väl genomtänkt arkitektur.”

5 Integrationer - Stöd till lärosätenas utvecklare ITS har kompetens samlat för att svara på supportfrågor via ServiceDesk+ Samarbete mellan lokala utvecklare (mejllista, google groups, något annat) Samarbete genom ATI-gruppen, dela lösningar Behov av testmiljöer och testdata Behov av utbildning

6 Godkännande av integrationer - tankar Övergripande överenskommelse med lärosätet istället för individuella godkännanden Enkelt dokumentationsförfarande Löpande övervakning, API Management System Ola arbetar tillsammans med ATI-gruppen

7 SUPPORT Är lärosätet igång med ServiceDesk+? Har alla som behöver inloggningar? Har alla varit med på utbildningen? Förstår alla hur man lägger ärenden?

8 Saker som ändrats/ska ändras Mall för produktionssättningsärenden tillagd Mall för registervårdsbeställning borttagen Istället ingår nu registervård i MIT-ärenden (under Rapportera problem), för överföring till Jira En person, flera roller/lärosäten -> flera användare i SD+ Driftinformation trimmas och förtydligas ( Uppföljningar av SD+-ärenden

Reflektioner, frågor och förändringsförslag