Att införa nya IT-stöd utan trassel - utmaning eller utopi? Thomas Lind2015-09-21 Uppsala universitet Institutionen för informationsteknologi.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Heart to Change – att leda förändringsarbete
Motivation och förändring
Nyttorealisering på 10 min
Projektkommunikation – en viktig kraft för förnyelse i byggsektorn
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
Vägledningens potential inom utbildningssektorn
Ett arbete med att etablera
Hur tänka och göra som processtödjare
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
Ett projekt inom Lean Automation
Hårda utmaningar, mjuka lösningar - att förändringsleda Svensk Polis
Workshop för GIS samordnare
Komplex teknik eller komplexa människor? Linda Askenäs och Klas Gäre Ekonomiska informationssystem Linköpings universitet.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Kvalitet i grundutbildningen1
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
VAD ÄR ETT LYCKAT UTVECKLINGSARBETE?
Att införa nya arbetssätt……. …… och att upprättahålla det nya!
Building Bridges and Breaking Bonds
Möte beträffande kvalitetsgranskning
FÖRETAGSKULTUR KONKURRENSKRAFT.
Välkommen till ESF:s seminarium
Dataföreningen i Sverige
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Projektledning.
För mer information om kursen eller för bokning, kontakta oss på eller Mål (Önskat Utfall) Större insikt.
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Specialister på IT-arbetssätt.
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders Sjöö, bitr. PL.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Teknik – System – Samhälle – Individer Teknikens inbäddning i samhället De enklaste problemen är lösta – de svåraste finns kvar Linköpings Universitet.
Samverkan – hindrande och främjande förhållanden Örebro 27 januari 2012 Berth Danermark
PROJEKT Vad är projekt? Vad är inte projekt?. PROJEKTETS DIMENSIONER OCH SÄRDRAG Projekt som arbetsform Projektets dimensionerProjektets särdrag ProjektresultatMål.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Små företag och offentlig upphandling Ulrica Dyrke Företagarna 17 jan 2008.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04.
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
PDSA cykel - förbättringsprocessen
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
JÖRGEN LUNDÄLV INSTITUTIONEN FÖR SOCIALT ARBETE HUR KAN FORSKNING OCH UTVÄRDERING AV FUNKTIONSHINDERPOLITIKEN UTVECKLAS? Föredrag vid Internationella Funktionshindersdagen.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Sammanställning synpunkter remisskonferens. Övergripande målsättning Starkt stöd för den övergripande målsättningen att bättre anpassa vården för de mest.
ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn Flåm.
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Genusinkluderande utmaningar för akademin
Inbjudan till projektförslag
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Vad betyder Social Kompetens
Kommundirektören och digitaliseringen
Förbättra klubbkvalitet
Från idé till projektplan
Uppdrag IT-universitet 2018
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Att införa nya IT-stöd utan trassel - utmaning eller utopi? Thomas Lind Uppsala universitet Institutionen för informationsteknologi

Denna session -Dels ett urval av “kritiska framgångsfaktorer”, “möjliggörare”, “barriärer” mm relaterat till införandet av nya IT-stöd för professionella användare. -Dels en kritisk diskussion kring motsättningar mellan olika faktorer samt andra begränsningar och utmaningar i relation till dessa.

Ett urval av forskningsartiklar Organisk sökning efter forskningsartiklar med faktorer för systemutveckling, informationssystemprojekt samt innovationsspridning -Genomgång av ca 500 artiklar -22 relevanta, varav 7 litteraturstudier -276 faktorer sammanlagt -41 faktorer kvar efter en första kategorisering

Ett par invändningar mot framgångsfaktorer -”Framgång” och ”misslyckande” kan definieras och tolkas på många sätt -Interaktion/beroenden mellan faktorer sällan tydlig -Tar ej hänsyn till tidsaspekter -Många faktorer kan få motsatt effekt om ej ”rätt” tillämpade -Vad som är ”rätt” tillämpning kräver erfarenhet och kunskap om lokala förutsättningar

Faktorer - Införande: 1.Högsta ledningens stöd 2.Bekräftat behov av förändring 3.En vision med utbrett stöd 4.Fokus på verksamhetsförändring 5.Alla påverkade (mellan-) chefer involverade 6.Effektiv kommunikation i alla led 7.Organisationen har faktisk och upplevd potential att genomföra förändringar 8.Utbildning av anställda 9.Involvering av anställda 10.”Nöjdhet” med tekniken 11.Uppdaterad och tillgänglig information 12.Strukturerad utvärdering och uppföljning 1.Högsta ledningens stöd 2.Bekräftat behov av förändring 3.En vision med utbrett stöd 4.Fokus på verksamhetsförändring 5.Alla påverkade (mellan-) chefer involverade 6.Effektiv kommunikation i alla led 7.Organisationen har faktisk och upplevd potential att genomföra förändringar 8.Utbildning av anställda 9.Involvering av anställda 10.”Nöjdhet” med tekniken 11.Uppdaterad och tillgänglig information 12.Strukturerad utvärdering och uppföljning E. Ziemba and I. Obłąk, “Change Management in Information Systems Projects for Public Organizations in Poland,” Interdisciplinary Journal of Information, Knowledge, and Management, vol. 10, pp. 47–62, 2015.

Faktorer - Utveckling: Orealistiska projektmål Svårigheter att kombinera ”rätt” kompetenser i utvecklingsteamet Inadekvat teknisk expertis Projektledning och kontroll Frekventa ändringar i kravspecifikationen Orealistisk tidplan och budget Problem med teknisk plattform eller infrastruktur Brist på stöd från ledning Orealistiska projektmål Svårigheter att kombinera ”rätt” kompetenser i utvecklingsteamet Inadekvat teknisk expertis Projektledning och kontroll Frekventa ändringar i kravspecifikationen Orealistisk tidplan och budget Problem med teknisk plattform eller infrastruktur Brist på stöd från ledning K. M. Whitney and C. B. Daniels, “The root cause of failure in complex IT projects: Complexity itself,” Procedia Computer Science, vol. 20, pp. 325–330, 2013.

Faktorer - Innovationsspridning: Produktens relativa fördel Möjlighet att prova först Möjlighet att observera andra användare Potentiella användares homogenitet Sociala och organisatoriska strukturer –Formella / informella –Sociala nätverk Kommunikationskanaler Opinionsbildare Produktens flexibilitet –Verktyg eller verktygslåda Kompatibilitet –Social –Teknisk –Organisatorisk Befintlig infrastruktur –Barriärer / möjliggörare Produktens relativa fördel Möjlighet att prova först Möjlighet att observera andra användare Potentiella användares homogenitet Sociala och organisatoriska strukturer –Formella / informella –Sociala nätverk Kommunikationskanaler Opinionsbildare Produktens flexibilitet –Verktyg eller verktygslåda Kompatibilitet –Social –Teknisk –Organisatorisk Befintlig infrastruktur –Barriärer / möjliggörare M. Cain and R. Mittman, “Diffusion of Innovation in Health Care,” 2002.

De kanske mest kritiska av de kritiska framgångsfaktorerna -Ledningens uttalade stöd -Förtroende, resurstilldelning, långsiktighet -Tydligt syfte / mål / vision -Med utbredd förståelse bland de som påverkas! -Kommunikation -”Vi har inte hört någonting om det här!” -Överensstämmelse mellan IT-stödets utformning och organisationens avsikter

Den sociala aspekten inte att underskatta -Konsensus och förankring -Centralt för att hantera motstånd, men.. -Finns inget definitivt ”färdigt” -Samverkan och involvering -”Alla ska med!” -Ohanterlig tröghet -Företagskultur och minnet av tidigare förändringar -Kraftigt motstånd uppstår sällan utan anledning

Skräddarsytt eller standardiserat, egenutveckling eller leverantör? -Affärssystem -”Lita på best practice” -”En organisation kan inte hantera ett systembyte parallellt med en större verksamhetsförändring” -Forskningen inte entydig, men! -Medvetenhet och förståelse för fördelar och nackdelar kritisk

Varianter av införandestrategier -”Big Bang” -Pilotinstallationer -En del i taget -Gammalt och nytt parallellt

Avslutande käpphästar -Bevarande och spridande av lärdomar inom organisationen -Utvärderingar i syfte att lära och förbättra, inte skuldbelägga -Fokus på det önskade arbetet

Utmaning eller utopi? Kanske är det så att uppfyllande av alla framgångsfaktorer och undvikande av alla fallgropar utgör en omöjlig ekvation att lösa. Kanske har vi inte identifierat tillräckligt många faktorer. Kanske har vi inte lärt oss hantera redan identifierade faktorer ”rätt”. Kanske behöver man göra ”rätt” ett flertal gånger innan en negativ trend bryts.