1 Riksnav KFK Anders Trönnberg
2 Riksnav ett trevligt sätt att öva flygning med "tummen i kartan" efter klocka och kompass Riksnav är en trevlig flygverksamhet som övar flygning med "tummen i kartan", efter klocka och kompass vilket stimulerar till genuin förståelse, och förmåga till basal navigation. Den medlem som vill flyga en riksnavrunda vid KFK bör bekanta sig med pärmen på klubbexp "Riksnav Skåne KFK", eller läsa den online.läsa den online
3 Allmänt: Riksnavigeringstävlingen är en riksomfattande tävling i tidtabellsnavigering. Den bygger på förenklade regler för precisionsflygning. Den genomförs genom insändande av resultat från navigeringsflygningar som genomförs vid den tävlandes hemmaklubb eller i samarbete med annan klubb, vid valfri tidpunkt under året. Syftet med tävlingen (träningen) är att vi skall bli säkrare piloter samt att på ett trevligt sätt ha ett mål för flygningen när utflyktsmålen börjar bli uttjatade.
4 Så här går det till: Du får info om navigeringsuppgiften av Anders ca 1 timme före tävlings/träningsstart. Jobba koncentrerat så att Du hinner preparera din erhållna karta med minutstrecksmall, ange heading och klockslag, torrflyg banan, ställ in ditt armbandsur på sekunden, glöm ej ta med och sätta igång och starta din logger som kan ligga i planet (gärna framme på instrumentpanelen så att den ”ser” satelliterna), genomför flygningen med tidsprecision. Efter hemkomst stoppar du loggningen, evt spara loggspåret, samt lämnar till/sänd till Ditt resultat bearbetas av Anders i dator i efterhand. Du får penalties med 2½ poäng för varje sekund fel till ett antal punkter. Vidare får du penalties om du ligger utanför en korridor om +/- 1 Nm kring resp ben (1/2 Nm för den som varit med 1 år). Anders kan även rapportera in resultatet till KSAK så att du kommer med i
5 Tag med: Armbandsur med sekundvisning Märkpenna till kartprepareringen (gärna röd) Logger om du har, se nedan. Installera gärna som app i mobilen
6 Behöver du en logger? Ja, alla som deltar måste logga flygningen med sekundprecision. Du behöver då en logger. Det är i princip en GPS men utan skärm, och som ett antal ggr pr sek lagrar dina GPS-koordinater. Klubben har bara en logger – Royaltec. Mitt förslag är att du skaffar en modern applikation till din smartphone (som numera innehåller GPS-funktion). Har du android så fungerar appen ”Ultra GPS”, eller appen ”Geotrac”. Slå på mobilens GPS minst 10 min före loggning (GPS-systemet ställer in rätt tid med ett antal minuters mellanrum). Slå på din app och record av loggning en stund före flygningen börjar. Efter flygningen, stoppa loggning, spara/exportera logginfo (gärna i gpx- format) och tryck ”dela”-knapp så att du kan sända filen som e-post till Din e-adr talar ju om för mig vem du är, så du behöver inte bifoga någon text.
7 Du förbereder: Ställ ditt armbandsur med referenstid som jag delar ut. Du måste ha samma tidsreferens som min dator där jag senare bearbetar din track. Jag föredrar att använda min gps-tid som du kan läsa av vid altandörren (GPSmap486) Se till att din mobil har uppdaterad tid, eller att den använder lokala nätverkets tid. Detta behövs bara om du använder den som logger. Ange till Anders helst någon dag i förväg: (på adr ) Önskad TAS (jag rek kt då du måste kunna korrigera upp/ned v.b. för att komma till TP TurningPoints i rätt tid). Din e-adress Önskat flygplan beteckning.
8 Vid denna briefing får du: Karta på rundan (exempelbild nedan). Obs att detta är karta från kartex utan luftrum markerade. Det ska inte betyda något då turen går i okontrollerad luft så du behöver ej kommunicera aktivt på radio. Du har ju fullt upp med tummen i kartan och koll minst en gång i minuten på ditt armbandsur. Rek höjd kring 1000 ft ovan ground. Du får se upp så att du vet någorlunda var du är och ej flyger in i R-områden, eller C-luft av misstag. Din personliga Competitors flight plan (exempelbild nedan). Detta är info beräknad av datorn i förhållande till vind och din önskade TAS. Där använder du True Heading för varje ben. Ground Speed pr ben använder du för preparering av kartbladet med hjälp av: Minutmall (exempelbild nedan). Finns i 4 varianter beroende på vilken fart du valt. I regel täcks alla dina olika groundspeeds i en minutmall, men hamnar din fart utanför mallen så printar vi en minutmall till. /Anders Trönnberg
9 Karta, exempel:
10 Competitors flightplan, exempel:
11 Minutstreckmall, exempel:
12 En bra pilot tränar alltid ATr