Synpunkter, klagomål och beröm

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
”från person till funktion”
Advertisements

Insamling och gallring
Mål med samverksanssystemet
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Varför är det viktigt att mäta?
Förhandling MBL Och Samverkan.
Solanderskolan presenterar
Granskning av utredningar av vuxna från 18 år med missbruksproblem
Villkorligt antagna till master
Stöd för analys och förbättring
Information Informera genom besök på kommunala enheter m m samt info via mail till företag, konsulter m fl. Gör en utskickslista med noteringar om mottagarbekräftelser.
Problemsnack eller bygga lösningar.
Högtidstal Retorik.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Program Genomgång av Synpunkten
Lokalgrupper och temagruppers organisering
God Kharma! Detta är en kort men trevlig läsning. Njut! Det här är vad Dalai Lama har att säga inför Allt tar bara några få sekunder att läsa och.
Insändare Struktur och respons.
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Konferens och evenemang
Exempel på analys och handlingsplan
STUDIEHANDLEDNING I ÅTTA STEG
Mål- och resultatstyrning
Faster Utbildningen börjar om några minuter……
Utlämnande av allmän handling
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
MEDBORGARKONTORETS UPPGIFT Information Vägledning Rådgivning Blanketter Handläggning av vissa ärenden Ärenderegistrering, upplysning i alla ärenden.
Bygg- och miljökontoret Ånge Kommun
Hantering av Synpunkter. Ta emot synpunkter Muntligt Skriftligt Webb Blanketten bör användas och skickas först till Katrineholms kommun.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Att tillsammans påverka!
Organisation / företag:
Regionstyrelsen Allmänna handlingar och diarieföring
Samordnad Individuell Plan
Nya föreskrifter och allmänna råd
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Delegering Vem får delegera?
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Powered by Aktuarieföreningens medlemsundersökning Juni 2014.
Nya auktorisationsvillkor Uppföljning för Kvalitet.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Självvärdering av service och verksamhetsutveckling med stöd av IT
Bra planering skapar trygghet
Riktlinjer för överflyttning av sociala ärenden mellan stadsdelarna
Socialpsykologi.
MÅSTE MAN SPARA ALLT? -Gallra i samlingarna. Det här tänker jag prata om… Gallra i de befintliga samlingarna Hur man kan tänka kring insamling och gåvor.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Idéstuga – samla en grupp med både nya och gamla medlemmar och ta tillsammans fram förslag på nya aktiviteter.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Så arbetar du på Mina sidor - välkommen
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Seminarium om tillgodoräknande
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Stockholms stad Serviceförvaltningen PROCESS- OCH GRÄNSSNITTSBESKRIVNING KC Förskola.
Kommunal synpunktshantering
HbA1c <50 efter kost beh
Mail med länk.
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Förslag på medborgardialog för malmo.se
Diariefört ärende och handling
Avvikelser i samverkan
VÄLKOMNA! Bakgrund För att stadsdelsförvaltningen ska kunna arbeta på ett effektivt sätt med arkivfrågor ska det finnas både arkivansvarig och.
Artvise Kundtjänst Handläggarutbildning -Mobile.
Handläggarutbildning
Enheten för uppföljning och utvärdering
MedControl Instruktion för ärendeansvarig
Presentationens avskrift:

Synpunkter, klagomål och beröm Gäller från och med 2014-09-01

Lagstöd (Varje förvaltning anger aktuell lagstiftning i förekommande fall)

Synpunkter, klagomål och beröm bidrar till utveckling och förbättring, skapar en öppen dialog mellan kommunen och medborgare, brukare, kunder, besökare och företag, som hanteras på ett bra sätt kan ändra en synpunktsgivares inställning från negativ till positiv.

Hur kan synpunkter, klagomål och beröm framföras? Skriftlig synpunkt •kan lämnas via hudiksvall.se Webbformuläret går att hitta till höger på startsidan. •kan lämnas via e-post Om synpunkter eller klagomål inkommer via e-post till enheten, vidarebefordras e-posten till …(varje förvaltning fyller i här).

Hur kan synpunkter, klagomål och beröm framföras? Muntlig synpunkt Synpunktsgivaren skriver ned åsikt på avsedd blankett(personal hjälper till vid behov). Ifylld blankett skickas till …(varje förvaltning fyller i här). Tips! Uppmuntra gärna personen att lämna synpunkter via webben

Hur tar vi emot synpunkter , klagomål och beröm Hur tar vi emot synpunkter , klagomål och beröm? -efter att du tagit emot muntliga eller skriftliga synpunkter och klagomål – ta hjälp av fickminnet

Reaktioner på negativa händelser och klagomål När något har hänt är det lätt att man försvarar sig eller lägger över ansvaret. Synpunktsgivaren är oftast inte intresserad av att veta vem som är ansvarig för att något blir fel utan vill ha hjälp med att få en lösning.

Förslag till diskussion Diskutera gärna i arbetsgruppen situationer när ni har fått ta emot synpunkter eller klagomål som har framförts på ett sådant sätt att det har gett er känslan av att vilja gå i försvarsställning. Ge varandra tips på vad man kan tänka och säga i sådana situationer… Hur kan ni i gruppen använda de synpunkter som kommer in i ert förbättringsarbete?

När ska vi ge svar Inom tio arbetsdagar kommer synpunktsgivaren att få en bekräftelse från ….(varje förvaltning fyller i här) på att handlingen inkommit och vem som handlägger ärendet. Om synpunktsgivaren vill vara anonym kommer denne inte att kunna få någon personlig återkoppling.

Dokumentation Dokumentation av handläggningen av ärendet sker hos respektive förvaltning. Minimikravet på registreringen är: Datum då synpunkten inkom till kommunen. Vilken typ av synpunkt det är, dvs klagomål, synpunkt eller beröm. Vilken kategori synpunkten tillhör (se tillämpning för synpunktshantering) Åtgärdsstatus. Datum när ärendet avslutats.

Hantering av dokumentation original av synpunkten och klagomålet samt en kopia av svaret registreras svar skickas till synpunktsgivaren kopior i ärendet behåller enheten handlingar sparas i närarkivet ….(varje förvaltning fyller i här om annat gäller aktuell verksamhet) kopior vid enheten gallras tidigast två år efter avslutat ärende.(varje förvaltning fyller i här om annat gäller aktuell verksamhet)

Uppföljning av ärenden En sammanställning av förvaltningens synpunkter, klagomål och beröm redovisas: för nämnden minst två gånger per år. för kommunstyrelsen en gång per år. Den samlade kunskapen ger nämnd och förvaltningsledning viktig information om vilka förbättringsområden som ska prioriteras.

Att ta emot synpunkter ger oss möjlighet att ständigt förbättras och utvecklas. Vi vill ju bli ”Sveriges bästa kommun att leva och verka i”