1 2 = 1 4 Uppvärmning 1 4 = 1 2
Välkomna! Dagordning 1. Rapport från verkligheten Tallinjen 50 = vad är frågan Talens dag 2. ”Bottental” Matematikbiennalen 26-27 januari 2011 Allmänna råden Forskningsspan tallinjen, åter igen problemlösning, olika typsituationer begreppsinlärning 6. ”Paddan” i undervisningen, Sigrid 7. Matematikutvecklare 2012 8. Nästa nätverksträff
Bottental? Nämnare? Divisor? Otur? 13
Matematikbiennalen i Umeå 26-27 januari 2012 Enligt beslut av skolchef har vi nu möjlighet att skicka 4 pedagoger från för- och grundskola till matematikbiennalen 2012. Fördelningen av dessa platser, 1 förskollärare, 2 st lärare F-5 samt en lärare 6-9. Rektorer för 6-9 samt förskolechefer utser i samråd representant för dessa verksamheter. Representanter för F-5 enheterna utses i matematiknätverket. För att säkerställa kunskapsåterföring bör rektor/förskolechef se till att tid avsätts för deltagare att sammanfatta och sprida inhämtade kunskaper från biennalen till verksamheten. Detta kan ske vid nätverksträffar, arbetsplatsträffar, ämneskonferenser e dyl. Deltagarna väljer själva bland utbudet av föreläsningar och workshops. Det är en fördel om det finns en spridning bland valda aktiviteter. Tid bör avsättas för att ta del av förekommande utställningar. Deltagarna kommer att utrustas med bandspelare/ kamera för dokumentation. Deltagarna anmäler sig själva via webben. OBS! Hotellrum är redan bokade.
Kimmo Eriksson
Kimmo Eriksson
Kimmo Eriksson
Kimmo Eriksson
Kimmo Eriksson
Kimmo Eriksson
Vanlig uppgift ur läroböcker
Problemlösning – olika typsituationer
1 2 2 = = 1 4 1 4 1 = = 2 1 2
Begreppsinlärning
Vad kallas figuren?
Månghörning med fyra hörn
Fyrhörning med minst två parallella sidor
Parallelltrapets vars sidor är parvis parallella
Rektangel- Parallellogram vars alla vinklar är räta Romb – Parallellogram där två närliggande sidor är lika långa
Romb som har en rät vinkel, alla sidor är lika långa
2012
Nästa nätverksträff? Efter matematikbiennalen 2012, dvs i början av februari. Stig kallar i vanlig ordning!