Jonas Gustafsson LHS Examensarbete, vt 2006 Enkätkonstruktion Jonas Gustafsson LHS Examensarbete, vt 2006
När är enkäter bra? ”snabb” information från många
När är enkäter bra? ”snabb” information från många Mätbarhet och kvantifiering
När är enkäter bra? ”snabb” information från många Mätbarhet och kvantifiering Jämförbarhet (ex.vis mellan åldrar, sociala grupper eller kön)
När är enkäter bra? ”snabb” information från många Mätbarhet och kvantifiering Jämförbarhet (ex.vis mellan åldrar, sociala grupper eller kön) Jämföra med tidigare undersökningar om samma fråga
Två slags frågor Öppna (utan givna alternativ) Slutna (med givna alternativ)
Två viktiga regler De givna svarsalternativen måste täcka alla rimliga svar Man ska hjälpa respondenten så mycket som möjligt
Två minst lika viktiga regler Frågorna måste vara tydliga och kortfattade, inte kunna missförstås! Svaren bör inte rymma för många dimensioner
Två minst lika viktiga regler Frågorna måste vara tydliga och kortfattade, inte kunna missförstås! Svaren bör inte rymma för många dimensioner Hur ofta går du på bio? Ofta 2-3 ggr i månaden 1 gång i veckan För sällan
Olika slags frågor och svarsalternativ Nominalskala Alternativ som ej kan rangordnas Pojke/flicka Vilka av följande filmer har du sett?
Nominalskala Används när man vill ex.vis undersöka förekomsten av ett fenomen, men där ordningen inte spelar roll.
Vilka språk har du läst i grundskolans högstadium? Svenska Engelska Franska Tyska Spanska
Ordinalskala Svarsalternativen har en inneboende rangordning som är av betydelse Ex. aldrig, sällan, ibland, ofta, alltid
Kvotskala Inneboende ordning, plus möjlighet att räkna ut ett aritmetiskt medelvärde!
Kvotskala Inneboende ordning, plus möjlighet att räkna ut ett aritmetiskt medelvärde! Exempel: skostorlek, ålder, antal avklarade poäng i lärarutbildningen etc.
Hur kan språkundervisningen bli bättre tycker du?
Vad har du främst lärt dig i språkundervisningen det senaste året?
Vilka av följande påståenden beskriver bäst den undervisning du fått? Kul Spännande Tråkig Långsam Svår Lätt Lagom Intressant Bra läromedel För mycket läxor Lagom med läxor För lite läxor
Vad har du främst lärt dig i språkundervisningen det senaste året?
Tack för din medverkan!
Bearbetning Kontrollera externt och internt bortfall Sammanställ absoluta frekvenser Överväg att redovisa absoluta eller relativa svar Kategoriseringar – klustringar? Grafisk representation? Obs! att alltid redovisa vilken fråga som bevarades