Introduktion till Informationsvisualisering, del 2 Staffan Björk
Tufte om PowerPoint
Tufte om Challenger katastrofen
Repetition: Vad är informationsvisualisering? The use of computer-supported, interactive, visual representations of abstract data to amplify cognition (Card, Mackinlay & Shneiderman)
Repetition: Kunskapskristallisering (Russell et al., 1993 i Card, Mackinlay, & Shneiderman, 1999) Uppgift Datasökning Struktursökning Strukturimplementering Problemlösning Beslut/Handling
Repetition: Hur kan informationsvisualisering förstärka kognition? Ökad resurser Förenkla sökning Förenkla upptäckten av mönster Perceptuell slutledning Perceptuell övervakning Manipulerbart medium (Card, Mackinlay & Shneiderman, 1999)
Repetition: Begrepp från Envisioning Information Escaping Flaland Bara 2(+1) dimensioner för att visa all information Chartjunk Micro/Macro Readings Layering & Separation = 3 + =
Begrepp från Envisioning Information – Small Multiples Uppmuntrar och förenklar visuella jämförelser Förändringar av data Skillnader mellan olika objekt Valmöjligheter Konsistens i formgivningen Naturligt fokus på skillnaderna i informationen Undvika fokus på förändringarna i presentation Spatial uppdelning istället för temporal
Diverse Tekniker Grafiska fisheye system, zoomable user interfaces, hyperboliska geometrier, flip zooming, treemaps
Diverse Tekniker – Grafiska Fisheye System För mer information se: Nonlinear Magnification InfoCenter
Diverse Tekniker – Grafiska Fisheye System Expansion av Furnas idéer till 2- dimensionella grafiska representationer Realisering möjlig på flera olika nivåer Selektionsnivå Utplaceringsnivå Grafisk nivå
Diverse Tekniker – Grafiska Fisheye System
Diverse Tekniker – Zoomable User Interfaces För mer information se:
Zoomable User Interfaces – Grundidé Låt användare få mer arbetsyta genom att kunna zooma in och ut ur en presentation Utmaningar Navigering Överblick Pad++, Bederson, B.B., & Hollan, D.,1994
Zoomable User Interfaces – Exempel
Zoomable User Interfaces – Tekniker Portaler Grafisk genväg till annat område Stödja navigation Stödja överblick Manipulerbara objekt
Zoomable User Interfaces – Tekniker Magiska Linser Flyttbar genomskinliga objekt Förändrar utseendet av objekt under dem Toolglass and Magic Lenses. Bier, E., et al., 1993
Zoomable User Interfaces – Tekniker ”Klibbiga objekt” Objekt som inte följer naturlagarna som andra objekt följer Används t.ex. som menyer och för överblick Semantisk Zoomning Ändrar typen av information som visas beroende på tillgängligt utrymme
Zoomable User Interfaces – Tekniker
Diverse Tekniker – Hyperboliska Geometrier För kommersiell version se: Demo:
Diverse Tekniker – Hyperboliska Geometrier Grundidé Låt ytan i en presentation motsvara en hyperbolisk geometri istället för en euklidisk Längdenheten blir mindre ju längre från centrum man är Utmaning Hyperboliska geometrier tillåter att vinklar eller positioner är konstanta vid förflyttning av fokus men inte båda…
Diverse Tekniker – Hyperboliska Geometrier InXight, 2003.
Diverse Tekniker – Flip Zooming För mer information se:
Diverse Tekniker – Flip Zooming Grundidé Uppdelning av information i separata delar Låt användaren välja ett fokusobjekt som ges mer utrymme och centreras Bibehåll normal läsordning Vänster till höger Uppifrån och ned Flip Zooming, Björk, S., 2000.
Diverse Tekniker – Flip Zooming
Diverse Tekniker – Treemaps För mer information se:
Diverse Tekniker – Treemaps Grundidé Visa hierarkiska strukturer genom att placera undernoder innuti noder
Diverse Tekniker – Treemaps
Slut Och nu till praktiska detaljer …