Vad händer i USA? Utveckling av e-government i delstaterna Kalifornien och Washington.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Advertisements

Verksamhetsarkitektur (EA) Löser alla problem, eller hur..!?
Framtidens detaljplaner Vad görs för att möta kraven?
IT-sourcing på Apotek Hjärtat Petter Sundberg, CIO
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
VÄGLEDNING I NYTTOREALISERING Prioriteringsmodell Bilaga 6
Test Center – en högre nivå
– ny invånartjänst för hantering av läkarintyg
Att söka och förvalta kunskap
Föreläsare: Per Sahlin
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Elektronisk handel,e-order och e-fakturor Kerstin Wiss Holmdahl.
Connecting To The Internet (Internetanslutningar)
Introduktionskurs för användare Del 3
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Informationsstruktur Förutsättning för vad?
Centrala innehåll och kunskapskrav
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Bibliotekens utveckling och behovet av samordning Mötesplats inför framtiden Borås, 13 oktober 2004 Gunnar Sahlin.
Gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Information + tjänst = service online. Papper 30% Elektroniskt 70% Nu krävs det hårt arbete för varje procentenhet som går från P till E. Eller en.
Från Kartago till WMS Mikael Grimheden Kristianstads kommun
Kartdistribution med Web Map Services
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Introduktionskurs för användare Del 1
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Dataföreningen i Sverige
Välkomna till en dag om eArkiv
Trender inom statsförvaltningen
/1 Landstinget Kronoberg 2009 – 2015 Strategisk utvecklingsplan, delrapport april 2009.
Umeå kommun vill nu öka tillgängligheten till kommunal service för UmeåRegionens medborgare. Att erbjuda kommuninvånarna, oberoende av tid och plats,
 Stockholm 1 oktober  Folkbildningsrådets uppdrag  Etik och gränsdragning  Översyn av statsbidragssystemet  Samtal och diskussion.
Sammanfattning av utgångspunkter och frågeställningar koppade till aktuella uppsatser.
Globalt, t ex Google Earth EU, INSPIRE Nationellt, Geodatrådet och Geodataprojektet Regionalt, t ex Geodatacenter Skåne Lokalt, kommunalt Infrastrukturer.
Standarder Standarder styr utvecklingen av produkter och tjänster i samhället Näst efter våra lagar och förordningar är det standarder som reglerar vår.
Syfte och mål Öka tillgängligheten Öka förståelsen för processen
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Offentlig sektors ramavtal för ärendehanteringssystem
Strategiska perspektiv på verksamheten
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Breddtjänster - ett nytt skede i IT-politiken IT-kommissionen och Region Skåne Lund 26 september 2002.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
Public Thomas Mejtoft Residential gateway som enabler för ASP tjänster i hemmet.
4/12/2017 5:44 PM Asset Management
1No. 1 e-förvaltning – se verksamheten ur kundens perspektiv.
SVEP Nordiskt möte 5-6 oktober 2004 Eva Müller Uppsala universitetsbibliotek Tillgänglighet nu och i framtiden DP2: Långtidsbevarande Mål för delprojektet.
Uppföljning av internationella benchmarks inom E-förvaltning
”Vi tror på trådlösa förbindelser… …och vår förmåga att fånga tillväxten”
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Sv Teknisk strategi i NyA Planering Presentation på NUAK Reijo Soréus Pass 2:7.
Från Webb 2:0 till Webb 3:0. WEBB 0 Webb 0 = ingen webb alls. Data kommunicerades med tal, skrift, tryckkonst samt analoga medier och så småningom elektroniska.
1 © copyright Aim 4 knowledge AB Referensmodell för en enklare väg till service management.
Projekt Stöd och behandling
Öppna geodata Att tänka på innan presentationen:
EAK
Omställningen av hälso- och sjukvården
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
ArtDatabanken Till styrmodell .
Lanpro Internetwork AB
Presentationens avskrift:

Vad händer i USA? Utveckling av e-government i delstaterna Kalifornien och Washington

Blekinge Tekniska Högskola Karlskrona Fakta USA  USA rankas högt i flera undersökningar (benchmarking) efter Canada och Singapore  E-government Act 2002, federala myndigheter måste utvärdera ev. integritetspåverkan innan personifierad IT tillhandahålls eller nya uppgifter samlas in  The National Strategy to Secure Cyberspace 2003  Förslag: bättre best practice-orientering (reproducera lyckade exempel till olika stater) skapa färre access- punkter till ett bredare urval av tjänster oberoende av tjänstens lokalisering, ökade satsningar på mobila tjänster, ökad marknadsföring av tjänster

Blekinge Tekniska Högskola Karlskrona Fakta Kalifornien  Största delstaten i USA  Världens femte mest kraftfulla ekonomiska motor  USA:s mest befolkade delstat  Misslyckade IT-projekt: it-stöd för delstatligt lotteri 1992, databas för motorfordon som aldrig fungerade 1994, system för hantering av underhåll för barn som förklarades oanvändbart av de anställda, 1997, Oracle skandalen 2001, småskalighet ny melodi  Delstatsportalen har prisats, bl a Best of the Web, Excellence in IThttp://  Nobbar först RFID (Radio Frequence Identification), omprövas nu

Blekinge Tekniska Högskola Karlskrona Förändringstakten  Efter att California Performance Review presenterade rekommendationer för ökad effektivitet och medborgarcentrering har följande gjorts:  Nya processer för strategisk resursfördelning har utarbetats  Tillskapande av California Department of Technology Services  Möjlighet att boka resor och samåkning online samt förnya körkort

Blekinge Tekniska Högskola Karlskrona Förändringstakten forts. Återstår : >Utse chef för IT-service >Lokalisera interna modellprojekt (best practice) >Omarbetning av portalen >Introducera 21st Century Human Resources and Payroll Project >Utse GIS-ansvarig och identifiera myndighetspecifik geospatial data och möjlig webservice >Öka satsningarna på samverkande applikationer > Framtagande av översiktliga säkerhetsstandards för program access, nätverk, server konfigureringar, Internet konfigurering och extern access > Standard för laptop säkerhet och kryptering >Införa kontinuerlig riskutvärdering, säkerhetsövningar, militärt samarbete (övningar) >Minska kostnaderna för och förbättra den delstatliga informationsarkitekturens säkerhet och funktionalitet > Stärka och behålla personalstyrkans tekniska kompetens >Översyn och modernisering av klassificeringskriterier och urvalsmekanismer för teknisk kompetens >Etablera en ledningsstruktur med flera ledningsnivåer och ansvarstagande

Blekinge Tekniska Högskola Karlskrona Campingplatser med WiFi-access  State Park Reservation System

Blekinge Tekniska Högskola Karlskrona Megans Law-kontroll blir service? Registrering online av sexualförbrytare

Blekinge Tekniska Högskola Karlskrona Transportrelaterade tjänster  Betala böter online och Real time traffic

Blekinge Tekniska Högskola Karlskrona Tjänster inom hälsosektorn  Hälsovårdsorganisationer samarbetar tack vare utveckling av system som klarar säker dataöverföring  och  Elektroniskt register för organdonationer

Blekinge Tekniska Högskola Karlskrona Fakta Washington State  Delstatens webb portal

Blekinge Tekniska Högskola Karlskrona Exempel på tjänster  Lokalisera och anmäla egendom som inte gjorts anspråk på  Möjlighet att ansöka om arbetslöshetsunderstöd via den delstatliga portalen  Var första delstat i USA:s som öppnade digitala arkiv för allmänheten, innehållande allt från födelseattester till valresultat sedan 1854

Blekinge Tekniska Högskola Karlskrona Seattle channel  community community

Blekinge Tekniska Högskola Karlskrona Fokus på insyn och interaktivitet  Demokratiportal kopplad till officiell delstatlig portal (egen TV- kanal)  Presenterar lättillgänglig information kring vad lokala beslutsprocesser innebär, satsning på insyn i beslutsprocesser (transparency)  Debatter, utfrågningar och framträdanden som ägt rum i kommunhuset går att se i efterhand tack vare Video-on- demand, möjlighet för medborgare att lämna synpunkter via ”talk back”  ”Community story videos” och ”Neigbourhood News” med presentationer och berättelser av till exempel ett bostadsområdes invånare eller aktiviteter hjälper till att stärka lokal gemenskap

Blekinge Tekniska Högskola Karlskrona Fler tjänster  Polismän utfärdar numera trafikböter med hjälp av en liten mobil handdator utrustad med scanner. Körkortet (gäller endast den nya generationens körkort) avläses och informationen går direkt in i ett centralt system via trådlös access

Blekinge Tekniska Högskola Karlskrona Mobil e-government  FMWC (Fully Mobile Wirelessly Connected Applications) är en utökad forskningsansats syftande bland annat till att ta fram modeller och riktlinjer för hur e-mobilitet inom lokal förvaltning kan stödjas. Forskningsprojektet har bland annat föregåtts av ett pilotprojekt 2001 som fokuserade användning av mobil apparatur för mätning och kontroll av lokal vattenförsörjning i Seattle

Blekinge Tekniska Högskola Karlskrona Tillståndsgivning för företagare  Department of Licensing, Washington State, förnyelse av näringstillstånd online

Blekinge Tekniska Högskola Karlskrona Intermediär funktion förenklar  Prisbelönt applikation med inriktning mot tillståndsgivning för företagare, används nu över hela staten  Databas som sammanfört olika myndigheters krav inför licensutfärdande som underlättar för företagarna att göra korrekta ansökningar  Arbetsmetod: kontinuerliga träffar dels med representanter för myndigheter som utfärdar licenser samt med företagare  Vinst: underlättar administrationsarbetet för företagare och samverkan mellan myndigheter och näringsliv

Blekinge Tekniska Högskola Karlskrona Tack till…  Clark Kelso, CIO, State of California  Tone Bratteteig, Gest Lecturer Stanford University, Palo Alto  Erling Maartmann-Moe, Alliance Venture  Susannah Patton, Public CIO Magazine, San Francisco  Jochen Scholl, State University of Washington  Laurie Kraft och Bruce Blood, Seattle Channel  Alan Borning, State University of Washington  Susan McRae, Dept. Of Licensing, Washington State  Martin Ahlgren, ITPS  Wolf-Gideon Bleek, Hamburg University/Washington State University Kontaktuppgifter:Annelie Ekelin Blekinge Tekniska Högskola

Blekinge Tekniska Högskola Karlskrona Clark Kelso, CIO of California State

Blekinge Tekniska Högskola Karlskrona Laurie Kraft, Seattle Channel

Blekinge Tekniska Högskola Karlskrona Washington State University

Blekinge Tekniska Högskola Karlskrona Jochen Scholl, forskare

Blekinge Tekniska Högskola Karlskrona Kommunhuset i Seattle

Blekinge Tekniska Högskola Karlskrona Friluftsliv i delstaten Washington

Blekinge Tekniska Högskola Karlskrona Stanford University och besökare