Lärande i matematik Om resonemang och matematikuppgifters egenskaper.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Advertisements

Publiceringsstrategier inom matematik, tekniska och naturvetenskapliga ämnen Anders Heyden Tillämpad Matematik Malmö högskola.
Studenters språkutveckling i högre utbildning En utmaning för högskolans lärare Lotta Bergman.
Olika mått på grad av fetma - Spelar det någon roll hur vi mäter?
Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap initierar och finansierar grundläggande och behovsstyrd forskning för.
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
OPEN CAMPUS Almedalen 2014 Virtuellt Campus ”Ett personligt campus utifrån mitt lärande”
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
Exempel på effekter; Våld i TV – forskningsprojekt, teorier och aktioner.
VÄLKOMMEN TILL SKOLKOLLEGIET.SE Almedalen 2014 Seminarium 1/7 Livslångt lärande… SKOLKO LL EGIET.
Inger James Örebro universitet. Fyra delstudier Hur familj, närstående, vårdpersonal skapar kunskap och förståelse i svåra komplexa situationer då liv.
Diskreta, deterministiska system Projekt 1.2; Vildkatt
Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Kursansvarig lärare: Daniel Nylén
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Magnus Olsson TEL Tjänstesida: Informationssökning inför det Självständiga.
Plasticitet Kultur och Hälsa Naturvidenskabens påvisning av kulturens effekt.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Masterprogram i intersektionalitet ÅR 1 ÅR 2 UPPSATS (INLEDANDE FAS) GENUS VALBARA KURSER/ SPECIALLITTERATUR SJÄLVBILDS- KONSTRUKTIONER TEORETISKA PERSPEKTIV.
Erasmus Ersätter LifeLongLearning Programme (LLP) och består av tre huvudsakliga delar.
Samspelet mellan Matematiken och Vetenskapen Ambjörn Naeve The Knowledge Management Research group Centre for user-oriented IT Design (CID) Numerical.
Public Participation and Dialogue in Road-Planning and Road-Design Example: Bypass Norrtälje Suzanne de Laval SWEDEN.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Hur lär man sig att arbeta? Donald Schön The Reflective Practitioner – how professionals think in action.
Biennial Goals 2014 – 2016 Living up to our mission Conviction – Commitment – Courage Proposals presented and voted on at the ZI 2014 Convention Zonta.
Arkitektrollen. Ansvar och uppgifter Architecture notebook Mycket intensivt elaboration – inception Mål: en stabil arkitektur i slutet på elaboration.
Statistik C VT 2010 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Informatik C VT 2010 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Magnus Olsson TEL Tjänstesida:
Professionalism and ethics Basic concepts. SWEBOK on a Profession  Professional education, validated through accreditiation  Certification or licensing.
Strategisk ekonomistyrning: Litteraturseminarium Professor Fredrik Nilsson Linköping
Professionsutveckling - förändring genom iterativa cykler av planering, undervisning, analys, ny planering …. ” Lärare och forskare som kunskapsbyggare.
Pedagogisk skicklighet och Scholarship of Teaching and Learning Klara Bolander Laksov, lektor i medicinsk pedagogik/ pedagogisk utvecklare, Karolinska.
1-1 Copyright © 2009 Pearson Education, Inc. Publishing as Pearson Addison-Wesley 1-1 Programmering 7.5 hp Programmering är... creativ, fascinerande, roligt,
Utveckling av ett program för webb-baserat stöd för barn med urinvägsproblem – en deltagande design UTF, Oslo, maj 2015 Margaretha Jenholt Nolbris, Agneta.
Demokrati Representativ demokrati – rösträtt, val som höjdpunkt. Deliberativ demokrati – kommunikativa processer, kollektiv beslutfattning.
Replik AB Tankar kring förändring The Neuroscience of Leadership David Rock and Jeffrey Schwartz.
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
Vilket värde har inspektörernas värderingar för värdet av tillsynen i socialtjänsten? Eva Hämberg Doktorand Socialt arbete Högskolan Dalarna SVUF konferens.
PEER LEARNING Karin Karlsson Verica Vuckovic
APA American Psychological Association Föreläsning Göran Brante.
Av: Förnamn Efternamn Datum: 20ÅÅ-MM-DD Klicka för att infoga bild. Sök på Google och välj Bilder>Sökverktyg>Alla Storlekar>Stor För att justera bilden.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
ATT FÖRSTÅ DESIGNKOMPETENSER utanför examensmålen Pedagogiskt utvecklingsprojekt Sara Gottschalk
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
Metodik inom klinisk läkemedelsprövning och biostatistik Catrin Wessman & Michael Ashton.
Sahlgrenska Academy Health Sciences in the Real World
Tennis as they see it Research on attitudes to tennis of junior tennis players through gender perspective.
Forskningsprocessen idealt
Cannabisanvändning vid schizofreni
Analys av kvalitativa data
Planering i matematikundervisning
Kvalitetskriterier & Forskningsetik Anders Gustafsson & Linn Olsson
Inspelad återkoppling vid handledning av självständiga arbeten
Mathematical education in Sweden
Forskningsprocessen idealt
Volume 74, Issue 2, Pages (August 2018)
GYMNasielärares arbetsvillkor i relation till marknadisering, privatisering och konkurrens Mot ett A-lag och B-lag? Lärares arbetsvillkor i en tid av marknadisering.
Forskningsprocessen idealt
Report Tracking survey 2018 Sweden Attitudes towards professional education (upper secondary / high school level) WorldSkills Sweden Pontus Slättman.
facebook.se/nubiblioteket
The director of education and Research-Based Education
      IT i Undervisningen - Elevers Engagemang i det Teknikstödda Klassrummet         Nina Bergdahl, forskarstuderande Data-
Flytegenskaper hos cementbruk som bas för proportionering av betong
Vi gör det möjligt för unga att genom sina passioner förändra världen
ATEE 2018 – Att stödja innovation i lärarutbildningen
Adaptive comparative judgement (ACJ) för formativ bedömning
It all starts with a good teacher
Presentationens avskrift:

Lärande i matematik Om resonemang och matematikuppgifters egenskaper

Amelia

Problemformulering

Varför viktig studie?

Teorier som sattes i arbete Brousseau: Didaktisk situation Lithner: Imitativa och kreativa resonemang

Designforskningsprojekt Utforma uppgifter och arrangera undervisningssituationer Samla in data på olika sätt - > Olika sorters data - > Olika sorters data Prova, utvärdera och utveckla nya uppgifter och situationer Nya datainsamlingar

Fyra artiklar Tre första till designforskningsprojektets första fas Fjärde artikeln delvis fristående

Hur uppgifterna är olika Designprinciper har styrt utforminigen av uppgifterna. Mer läsning om detta: Lithner, J., Jonsson, B., Granberg, C,. Liljekvist, Y., Norqvist, M., Olsson, J,. (2013). Designing task that enhance mathematics learning through creative reasoning. In Margolinas, C. (Ed.), Task design in mathematics education: Proceedings of ICMI study 22. (pp ). Oxford, United Kingdom: International Commission on Mathematical Instruction.

Hur uppgifterna är olika Här är en kvadrat gjord av 4 tändstickor: När man sätter samman kvadrater i en rad ser det ut som i figuren till höger. Till 4 kvadrater i rad behövs 13 tändstickor: Om x är antalet kvadrater som ska läggas i rad så kan man beräkna antalet tändstickor y med funktionen Exempel: Om 4 kvadrater ska läggas i rad behövs y=3x+1=3·4+1=13 tändstickor. Hur många tändstickor behövs för att få 6 kvadrater i rad? y=3x+1

Hur uppgifterna är olika Här är en kvadrat gjord av 4 tändstickor: När man sätter samman kvadrater i en rad ser det ut som i figuren till höger. Till 4 kvadrater i rad behövs 13 tändstickor: Hur många tändstickor behövs för att få 6 kvadrater i rad?

Fig. 2 (a and b) Mean values for the composite practice and test scores (a) and test scores across the three different test tasks, formula, short numerical, and long numerical (b), for both AR and CMR. Jonsson, B., Norqvist, M., Liljekvist, Y., & Lithner, J. (2014). Learning mathematics through algorithmic and creative reasoning. Journal of Mathematical Behavior, 36, doi: /j.jmathb Resultat

Resultat

Fig. 3 Scatterplot showing the relationship between CPI and mean proportion correct responses for the different learning conditions (AR/CMR). Resultat

Resultat Karlsson Wirebring, L., Lithner, J., Jonsson, B., Liljekvist, Y., Norqvist, M., & Nyberg, L. (in press). Learning mathematics without a suggested solution method: Durable effects on performance and brain activity. Trends in Neuroscience and Education. Avaliabel online: doi: /j.tine

Slutsatser artikel Kreativ träningsmetod effektivare 2.Metoden gynnar elever med lägre kognitivt index. 3.Olika delar av hjärnan aktiveras i testsituationen 4.De som tränats algoritmiskt arbetar med högre kognitiv belastning i testsituationen.

Artikel 4 Lärare delar arbetsmaterial med varandra på ett effektivt sätt Uppgifter som tillägg till läromedlet Låga förväntningar på eleverna Otydligt för en kollega att följa -> ”gömda skatter” Liljekvist, Y. Teacher-shared documents on the Internet: Didactical message and mathematical tasks. (in review) Fortsatta studier på temat: Liljekvist, Y., & van Bommel, J. (2013). Kunskaper för matematikundervisning: Ett lärarutbildarperspektiv. KAPET, 9 (1), van Bommel, J. Liljekvist, Y. (2015). Facebook and mathematics teachers’ professional development: Informing our community. Paper presented at the Ninth Congress of European Society for Research in Mathematics Education, CERME 9, Prague, Mars 4-8, 2015.

Amelia

Vad är det i matteuppgiften som ger eleven möjligheter att engagera sig i den matematiska idén? Vad är det i matteuppgiften som riskerar att leda eleven bort från att engagera sig i viktig matematik?

Referenser Jonsson, B., Norqvist, M., Liljekvist, Y., & Lithner, J. (2014). Learning mathematics through algorithmic and creative reasoning. Journal of Mathematical Behavior, 36, doi: /j.jmathb Karlsson Wirebring, L., Lithner, J., Jonsson, B., Liljekvist, Y., Norqvist, M., & Nyberg, L. (in press) Learning mathematics without a suggested solution method: Durable effects on performance and brain activity. Trends in Neuroscience and Educ ation. Avaliable online: doi: /j.tine Liljekvist, Y. (2014). Lärande i matematik: Om resonemang och matematikuppgifters egenskaper (Karlstad University Studies, nr. 2014:16). Doctoral thesis, Karlstad: Karlstad University. Liljekvist, Y. Teacher-shared documents on the Internet: Didactical message and mathematical tasks. (in review) Liljekvist, Y., Lithner, J., Norqvist, M., & Jonsson, B.. Reasoning in alignment with the task design? Students’ actual handling of algorithmic and creative mathematical reasoning. (preprint) Liljekvist, Y., & van Bommel, J. (2013). Kunskaper för matematikundervisning: Ett lärarutbildarperspektiv. KAPET, 9 (1), Lithner, J., Jonsson, B., Granberg, C,. Liljekvist, Y., Norqvist, M., Olsson, J,. (2013). Designing task that enhance mathematics learning through creative reasoning. In Margolinas, C. (Ed.), Task design in mathematics education: Proceedings of ICMI study 22. (pp ). Oxford, United Kingdom: International Commission on Mathematical Instruction. van Bommel, J. Liljekvist, Y. (2015). Facebook and mathematics teachers’ professional development: Informing our community. Paper presented at the Ninth Congress of European Society for Research in Mathematics Education, CERME 9, Prague, Mars 4-8, 2015.