Kajsa Hartig Nordiska museet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
DIGITALA MEDIER I #ALMEDALEN Maj Innehåll  Digitala medier – grunderna  Digitalt PR-arbete  Digitala medier i Almedalen.
Advertisements

HSS Medias digitala medier
OM professioner (exempelvis följeforskare)
Scouttåget i Malmö, 6 april 2013 Pontus Vinderos
TRÄFFA JOI Lär känna JOI communication. Vad kan vi göra för er?
Att bygga nätverk genom sociala medier
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Sociala medier Maria Holm
The Mediated Window Enabling remote presence to cultural heritage sites Det Medierade Fönstret Möjliggör medierad närvaro till kulturmiljöer Ett forskningssamarbete.
Sociala medier Twitter Facebook Bloggar YouTube.
Välkommen till onlineseminariet om Webb 2.0 Stäng av mikrofonen Begär ordet via chatten... Eva Norling och Peter Giger, Blekinge Tekniska Högskola,
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Kanaler och forum, hur man kan jobba med hemsidor, press och media? Kommunikation som påverkar – hur gör man? Hässleholm 18 nov 2010.
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
Ö Cissi Cissi Dahl & Anneli Bengtsson X-Ovation.
April Kulturparken Smålands mötesplatser Smålands museum Sveriges glasmuseum Kulturarvscentrum södra Småland Kronobergsarkivet Utvandrarnas Hus.
Eller, kan jag använda 1177.se i mitt dagliga jobb?
Kommunikationsdagarna 2011 Göteborg augusti
Hur tänker Handisam om sociala medier?
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
1.
Nya förutsättningar för lärande
Trender inom statsförvaltningen
Framtidsredaktionen. Designuppgift Utveckla koncept för hur Framtidsredaktionen skall utformas Fokus på digitala plattformen (webb, m.m) Helhetskoncept:
Pernilla Åström Strateg Digital PR Facebook.com/comsicom Community.
4. Kanaler och forum, hemsidor, press och media Alvesta 11 februari 2010 Jacob Schulze.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Ökad kännedom om målen Högre kvalitet – Världsklass Ökad harmonisering och transparens Ökad effektivitet Bättre samverkan Ökad attraktivitet Fördjupad.
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Kommunikation OL108A.
Lägg till en inledande text här Samarbete lärare och bibliotekarie i digitaliserad skola - Södertörns högskola 11 november2014 Anette Holmqvist, Skolverket.
Upplägget av delkursen massmedia:
Samling och utbud Vårgårda Samling och utbud Beståndet och dess utveckling Vad har vi i våra fysiska och digitala hyllor? Är det vad våra brukare.
SÖS i sociala medier Kommunikationsavdelningen, Södersjukhuset
Varför omvärldsbevakning?
Sociala medier som påverkningskanal Anne Salovaara-Kero: Mamma Annorlunda & Normalstörd.
principer som beskriver
5 principer som beskriver kommunikation på den sociala webben.
VÅRT NYA VARUMÄRKE. TÄVLINGSSPORTEN Min golf kommer att läsas Minigolf av många Din golf tillhör alla är en form av golf IGENKÄNNINGSELEMENT STILISERAD.
Moderaternas Web och Web 2.0 Hanif Bali & Petter Larsson.
Sociala medier för pedagoger och elever. Läroplan ” Eleverna ska också kunna orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb.
Turismforskningsinstitutet Ett EU projekt på åtta år Start 1997 Institut för turismforskning inom Mitthögskolan Skapare - Mitthögskolan,
ÖPPET BILDARKIV.
Licensiering på sociala medier. Skäliga avtalsvillkor? Är villkoren för användare på de sociala medierna skäliga?
Välkommen! ALS Ice Bucket Challenge Gunilla Steinwall, Generalsekreterare Anna Hemlin, Verksamhetschef Fredrik Pallin, Expert sociala medier.
Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 3 - Offsite.
Pilotprojekten - Bildanvändning på kulturarvsområdet Emma Grimlund Verksjurist Riksantikvarieämbetet Maria Ljungkvist Chef, Digital samverkan och utveckling,
Vi presenterar nyheten Äventyrshelger, där man får lära sig hur man överlever olika situationer i vildmarken. I marknadsföringen av denna kommer vi att.
Begränsad frihet? Upphovsrätt och digitalt tillgängligt kulturarv eller Begrenset frihet? Åndsverkslov og digitalt tilgjengelig kulturarv Nordiske Museumsmøtet.
Forum för engelska och moderna språk Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 2 Alt-F9 för att ta fram/dölja stödlinjer.
Ungdomars medievanor Undersökning och analys av vilka digitala mötesplatser ungdomar rör sig på.
Anpassa informationen i sidfoten: 1. Klicka på knappen ”Sidhuvud/Sidfot” på fliken ”Infoga”. 2. Kryssa i de olika delarna du vill ha i presentationen.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Improve today. Optimise tomorrow Bemanningsplanering för en värld i rörelse Enri Bimbashi, Product Manager.
Att skriva för människor Att skriva för sökmotorer.
Från Webb 2:0 till Webb 3:0. WEBB 0 Webb 0 = ingen webb alls. Data kommunicerades med tal, skrift, tryckkonst samt analoga medier och så småningom elektroniska.
Orebro.se Sociala medier – en självklar del av vardagen Kia Lagerqvist Örebro kommun Twitter: kialq E-post:
Kunskapsprogram inom digital affärsutveckling
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
Efter din utbildning Fortsättningskurser – Ta nästa steg!
Enkät NB1- elever 2017 Antal svar från olika skolor.
Enkät NB1- elever 2017 (1 181 deltagare) Sammanställd mån 18/9 -17
Ett samarbetsprojekt mellan
Effektkarta för extern webbplats
Strategisk kommunikation
MATS RUNDKVIST SKL VÄLFÄRDSTEKNIK.
Min insats – informationssatsning till privatpersoner som vill göra en insats för barn Anna SKL BoU 14 november 2018 Sara.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Presentationens avskrift:

Kajsa Hartig Nordiska museet Kulturarvsinstitutioner och sociala medier https://flic.kr/p/78i7s9 Kajsa Hartig Nordiska museet DIGISAM: En dag om bildavtal, sociala medier och tredje mans användning på kulturarvsområdet Stockholm, 23 april 2015

Därför använder vi sociala medier Jag har arbetat med Nordiska museets sociala medier mer eller mindre i fem år. Vi arbetar i huvudsak i tre huvudkanaler, men publicerar i sex-sju kanaler totalt. Huvudkanalerna är Twitter, Facebook och Instagram. Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, 2015-04-23, Kajsa Hartig, Nordiska museet

Sedan ca 2008–2009 Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, 2015-04-23, Kajsa Hartig, Nordiska museet

Sju av tio svenskar (72%) besöker någon gång sociala medier och att nästan hälften (48%) av svenskarna gör det dagligen. Jag har arbetat med Nordiska museets sociala medier mer eller mindre i fem år. Vi arbetar i huvudsak i tre huvudkanaler, men publicerar i sex-sju kanaler totalt. Huvudkanalerna är Twitter, Facebook och Instagram. Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, 2015-04-23, Kajsa Hartig, Nordiska museet

Förbättra interna processer och strukturer Kompetensutveckling Förbättra interna processer och strukturer Förmedling av kulturhistoria Dialog och delaktighet Marknadsföring Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, 2015-04-23, Kajsa Hartig, Nordiska museet

Förbättra interna processer och strukturer Kompetensutveckling Förbättra interna processer och strukturer Förmedling av kulturhistoria Dialog och delaktighet Marknadsföring Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, 2015-04-23, Kajsa Hartig, Nordiska museet

Förbättra interna processer och strukturer Kompetensutveckling Förbättra interna processer och strukturer Förmedling av kulturhistoria Dialog och delaktighet Marknadsföring Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, 2015-04-23, Kajsa Hartig, Nordiska museet

Förbättra interna processer och strukturer Kompetensutveckling Förbättra interna processer och strukturer Förmedling av kulturhistoria Dialog och delaktighet Marknadsföring Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, 2015-04-23, Kajsa Hartig, Nordiska museet

Förbättra interna processer och strukturer Kompetensutveckling Förbättra interna processer och strukturer Förmedling av kulturhistoria Dialog och delaktighet Marknadsföring Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, 2015-04-23, Kajsa Hartig, Nordiska museet

Pressutskick Seminarier Wikipedia Insamlings-webb Instagram Twitter Flickr Utställningar Nyhetsbrev Samlings-databas Program-verksamhet Tillsammans utgör kanalerna en hel palett av tjänster som vi använder. Och när vi definierar paletten, eller ekosystemet av kanaler, vill vi också inkludera icke digitala kanaler. En viktig utmaning är här att försöka se hur de kan samverka för att förstärka ett budskap. Nordiska museet har inte flest besökar av Stockholms museer, men vi ligger väldigt bra till vad gäller omnämnanden, vilket vi absolut kan koppla till en regelbunden och bra närvaro i sociala medier. Den slutsatsen drar vi bland annat eftersom många museer inte alls har samma närvaro till exempel på Twitter och Instagram. Youtube E-publikationer Pinterest Facebook Webbplats Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, 2015-04-23, Kajsa Hartig, Nordiska museet

Kompetensutveckling Ökat internt engagemang Fler deltar, publicerar i kanalerna Ökad förståelse för digital utveckling Det positiva med sociala medier är som sagt trots allt att fler kan göra sin röst hörd. Det kan vi uppmuntra och möjliggöra på många olika sätt. Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, 2015-04-23, Kajsa Hartig, Nordiska museet

Vi kommunicerar med fler röster Vi kommunicerar med fler röster. Här är min kollega Lena, som tidigare aldrig använt Twitter, men som idag vid ett flertal tillfällen provat att prata direkt med målgrupperna och dela med sig av sin expertis. Med fler som är engagerade i kanalerna går vi från att vara en grindvakt i kommunikationsarbetet till att skapa delaktighet. Makt, sociala medier och kommunikation, #smbib15, 2015-03-31, Kajsa Hartig, Nordiska museet Foto: Kajsa Hartig, Nordiska museet, CC-BY-NC

Jag Ett annat viktigt mål är att öka kontakten kollegor emellan, att nyttja möjligheten till kunskapsutbyte museer och sektorer emellan, person till person. Det här är en gammal graf över mina egna kontakter på LinkedIn, men det skulle lika gärna kunna visa mitt kontaktnät på Twitter. Mina arbetskamrater finns på Nordiska museet men jag har en virtuell museicommunity att stödja mig på i mitt dagliga arbete.

Interna processer och strukturer Sociala medier en murbräcka i digitalt förändringsarbete Det positiva med sociala medier är som sagt trots allt att fler kan göra sin röst hörd. Det kan vi uppmuntra och möjliggöra på många olika sätt. Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, 2015-04-23, Kajsa Hartig, Nordiska museet

sociala medier-projekt! Stresstesta med ett sociala medier-projekt! Det positiva med sociala medier är som sagt trots allt att fler kan göra sin röst hörd. Det kan vi uppmuntra och möjliggöra på många olika sätt. Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, 2015-04-23, Kajsa Hartig, Nordiska museet

Förmedling av kunskap En kanal av många Det positiva med sociala medier är som sagt trots allt att fler kan göra sin röst hörd. Det kan vi uppmuntra och möjliggöra på många olika sätt. Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, 2015-04-23, Kajsa Hartig, Nordiska museet

Pressutskick Seminarier Wikipedia Insamlings-webb Instagram Twitter Flickr Utställningar Nyhetsbrev Samlings-databas Program-verksamhet Tillsammans utgör kanalerna en hel palett av tjänster som vi använder. Och när vi definierar paletten, eller ekosystemet av kanaler, vill vi också inkludera icke digitala kanaler. En viktig utmaning är här att försöka se hur de kan samverka för att förstärka ett budskap. Nordiska museet har inte flest besökar av Stockholms museer, men vi ligger väldigt bra till vad gäller omnämnanden, vilket vi absolut kan koppla till en regelbunden och bra närvaro i sociala medier. Den slutsatsen drar vi bland annat eftersom många museer inte alls har samma närvaro till exempel på Twitter och Instagram. Youtube E-publikationer Pinterest Facebook Webbplats Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, 2015-04-23, Kajsa Hartig, Nordiska museet

Ökad dialog och delaktighet Publiken berikar kommunikationen med fler perspektiv och kunskap Det positiva med sociala medier är som sagt trots allt att fler kan göra sin röst hörd. Det kan vi uppmuntra och möjliggöra på många olika sätt. Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, 2015-04-23, Kajsa Hartig, Nordiska museet

#nm_advent Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, 2015-04-23, Kajsa Hartig, Nordiska museet

Marknadsföring Ökad kännedom om museet Ökad kunskap om museets utbud Möjlighet att locka fler till utställningar och evenemang Det positiva med sociala medier är som sagt trots allt att fler kan göra sin röst hörd. Det kan vi uppmuntra och möjliggöra på många olika sätt. Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, 2015-04-23, Kajsa Hartig, Nordiska museet

Genom insatser i sociala medier kan vi snabbt nå fler som kan lockas att komma till våra evenemang. Här har vi stickcafé som är ett av de mest populära evenemangen på Nordiska museet. Vi kan genom att lyssna i sociala medier veta i realtid hur besökarna upplever stickcaféet och vi kan fånga upp före och efter vilka som gärna tipsar sina egnanätverk om stickcaféerna. Resultatet påverkar givetvis utformningen av kommande stickcaféer. Foto: Karolina Kristensson, Nordiska museet, CC-BY-NC Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, 2015-04-23, Kajsa Hartig, Nordiska museet

Varför bilder? Genom insatser i sociala medier kan vi snabbt nå fler som kan lockas att komma till våra evenemang. Här har vi stickcafé som är ett av de mest populära evenemangen på Nordiska museet. Vi kan genom att lyssna i sociala medier veta i realtid hur besökarna upplever stickcaféet och vi kan fånga upp före och efter vilka som gärna tipsar sina egnanätverk om stickcaféerna. Resultatet påverkar givetvis utformningen av kommande stickcaféer. Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, 2015-04-23, Kajsa Hartig, Nordiska museet

Optimera webbsidor med bilder (dela snyggt) Uppmärksamhet Engagemang Sökresultat på Google Optimera webbsidor med bilder (dela snyggt) Ökad räckvidd – text blir sällan viral Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, 2015-04-23, Kajsa Hartig, Nordiska museet

75 % http://www.internetstatistik.se/rapporter/svenskarnas-anvandning-av-sociala-medier-2014/ Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, 2015-04-23, Kajsa Hartig, Nordiska museet

Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, 2015-04-23, Kajsa Hartig, Nordiska museet

Visual chitchat ”…camera phone photographs are captured and communicated in order to maintain social cohesion among a group or among individuals.” Author: Villi, Mikko. http://www.ingentaconnect.com/content/intellect/iscc/2012/00000003/00000001/art00004 Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, 2015-04-23, Kajsa Hartig, Nordiska museet

Tack! http://nyamedier.blogg.nordiskamuseet.se Twitter: @kajsahartig Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, 2015-04-23, Kajsa Hartig, Nordiska museet