Möte fackliga ref.grupp 13-05-27 Vad händer – kort om Medborgarcenter Pågående aktiviteter Planer inför det fortsatta arbetet Frågor.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Advertisements

Pedagogisk verksamhetsidé
Varför är det viktigt att mäta?
Uppdrag från regeringen •Handisam har fått i uppdrag att ta fram ett frivilligt uppföljningssystem för funktionshinderspolitiken för kommuner och landsting.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Ett arbete med att etablera
September 2013 Anneli Angeling
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Medborgarservice i Skellefteå kommun
Program Genomgång av Synpunkten
Processorienterat förbättringsarbete
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Dokument- och ärendehantering
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande fiskeriprogrammet Presentationen.
Kontaktcenter  Kommunal tjänsteman  Ut och träffa förvaltningar  Lökar  Rekrytering  Lokaler och infrastruktur  Utbildning  Driftstart.
Handlingsprogram för livsmedel Miljönämnden 18 december 2012.
Välkommen till Ledardagen!
MER ” EGENTID ” – S Å ST Ä RKER VI BARNENS M Ö JLIGHET TILL SJ Ä LVBEST Ä MMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk f ö rening – Bambi Korttidshem,
MEDBORGARKONTORETS UPPGIFT Information Vägledning Rådgivning Blanketter Handläggning av vissa ärenden Ärenderegistrering, upplysning i alla ärenden.
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
2 2. Kommunens vision är att vara en framsynt tillväxtkommun, attraktiv att bo och verka i.
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Systematiskt kvalitetsarbete
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Bättre Flöde i Vården Ur överenskommelsen Kömiljarden 2014: ”…ett nationellt samordningsprojekt i syfte att ta fram, beskriva, pröva och införa effektiva.
Verksamhetsutveckling och samarbete kring sammanhållen e-förvaltning
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Järfälla kommuns servicecenter
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet
The Capital of Scandinavia Utvärdering av systemet för ersättning och tidsregistrering Mårten Lindskog
Leverantörsdialog om dokument- och ärendehanteringsystem
Attraktiv Hemtjänst Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna
Lätt att göra rätt… Skatteverket
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Norrtälje Kommun - På väg. Fakta Norrtälje Kommun ca invånare ca invånare Sveriges största skärgårdskommun 1/3 av Stockholms län till ytan.
Myndighetens nuläge och strategi för framtiden – här finns utmaningarna! Svensk Inkasso den 21 april 2016 Christina Gellerbrant Hagberg rikskronofogde.
Sid 1 Månad 20xx Information om stöd till ungdomar med funktionsnedsättning Information om en enklare vardag Av: Barbro Norbeck & Elisabeth Dahlqvist Välkommen!
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd.
Kundtjänst i mindre kommun – går det? Offentliga rummet 2016.
Familjecentraler Uppsala län
Familjecentraler Uppsala län
Anslutningsprocessen, Högskolan i Gävle
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
Gränslös samverkan.
Februari Januari Mars April Maj Juni Juli Augusti September Oktober
SKA = systematiskt kvalitetsarbete på Åsaskolan
JO-kritik oktober 2015 Avsåg högskolans handläggning år 2013
Innoveta Innovativa e-tjänster för kompetensutveckling och verksamhetsstöd för kundservice.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Var med och utveckla Umeå universitet
Kvalitetsberättelse 2017.
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Syfte för samverkan inom Vård och omsorgscollege Södra Norrland
Processen utgår ifrån förvaltningens vision internt och externt
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Årshjul scoutkåren xxx
Statusrapport införande
Kommundirektören och digitaliseringen
Gnosjö kommuns styrmodell
Systematiskt kvalitetsarbete
Årshjul för revisionen Landskrona kommun
Information till verksamhetschefer
Presentationens avskrift:

Möte fackliga ref.grupp Vad händer – kort om Medborgarcenter Pågående aktiviteter Planer inför det fortsatta arbetet Frågor

Plan Medborgarcenter -maj – september 2013 ÅtgärderKlart 2013 RekryteringChef (OK) och Medarbetare April och juni SamtjänstavtalUppdragsbeskrivningar fr förv till MC, Maj-juni Bemanning - inkl temaområden Baseras på mätningar, omfång och avtal. Fördelning per tema-område. Maj-juni Rutin- beskrivningar Medborgartjänster beskrivs.Färdigställs av förvaltningar i samverkan med MC. Pågående - september Lagar & regelverk Genomlysning lagstiftning per ärendetyp, Påverkande för MC Maj - september Ärendesystem MC Beslut fattas sedan Juni Införs i sept-okt Arbetssätt i MC utbildning Beskrivning av arbetssätt i MC. Hur använda telefoni, besök, mail Augusti - oktober Bemötande- utbildning Baseras på Bemötandeguiden Sept-dec ETjänsterPåbörjat. Utveckling i PRIOS-projekt Mars 2013

Övrigt pågående.. Processutveckling Intranät IT-stöd, lokal och arbetsplatsutformning Hantering av inkommande mail, brev, mm Hantering av telefoni-lösning Säkerhetsfrågor Kommunikation om MC

Hög servicenivå och engagemang för kunden Handläggarerfarenhet God kunskap om offentlig sektor Medarbetare Våra medarbetare

Samspel med förvaltningar o kollegor inom MC Samspelet Medborgartjänster Förvaltningarna har ansvar Samtjänstavtal inkl detaljerade beskrivningar om hantering och handläggning i MC Utsedda kontaktpersoner inom MC Specialisternas uppgift – bl a kvalitetssäkring av ärendehantering

Livet i MC

Förändrat arbetssätt ger effekter! Generalist - specialist ” Vi ska göra det enklare för medborgarna genom ett förbättrat arbetssätt!” Effektivare service-administration Avlastning för förvaltnings-handläggare i informations-vägledning- ansökningar och icke problematiska kundärenden Arbetssätt, organisation och tekniska lösningar i Medborgarcenter ger en kostnadseffektivare verksamhet Regelbunden utvärdering och förbättring bidrar till verksamhetsutveckling inom Medborgarcenter och inom förvaltningarna Andra effekter Inkommande samtal minskar Slopade telefontider Handläggningstider minskar Handläggarna kan planera sitt arbete bättre

Flera vägar in Telefonsamtal Besök Epost E-tjänster Chatt och sms Brev Sociala medier Medborgarcenters ärendesystem Livet i MC

Frekventa förfrågningar, telefon - från mätningar mars-april Barn, ung & familj Grundskola Hemtjänst Bygglov Kommunbolag/Regionmuseet Vatten & avlopp Försörjning Mark & tomter Konsumentfrågor Myndighetsenhet-beslut Förskola Gymnasium

Mätning tillgänglighet, dec 2013

Sätta nya mål för tillgänglighet ger effektivare verksamhet!? Från nuvarande tillgänglighets mått – 25% Till december 2014 – 65%??

Vårt fokus: Enkelt - Effektivt - Engagerat En väg in Öka tillgänglighet Frekventa kundärenden hanteras snabbt Förbättra våra tjänster Ännu bättre på bemötande Samarbeta smart

Bärande principer - Järfälla kommun Utgå från medborgarnas behov Gör det enkelt - en väg in Inte styra samtal till handläggarna på förvaltningarna Effektivare hantering genom stor volym Tillgång till verksamhetssystem Hålla ihop ärendekedjan Andre Hagberg Kundtjänstchef Järfälla kommun 1302