Institutionell och spelteoretisk analys Peter Andersson (kursansvarig), Göran Hägg, Jan Lindvall, Bo Persson, Hans Sjögren Avancerad nivå nationalekonomi.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till Masterutbildningen
Advertisements

Lena Halldenius Those rules, by which properties, rights, and obligations are determin’d, have in them no marks of a natural origin, but many of artifice.
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
Välkomna till Företagets Logistik
Viktorija Kalonaityte
Campus Växjö Viktorija Kalonaityte
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Nyinstitutionella perspektiv inom statsvetenskapen
Kursrapporten Vad du behöver veta som lärare Ulf Holmgren december 2011.
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Plagiering Att använda andras idéer och ord.
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
PRAKTISK IDROTTSPSYKOLOGI Peter Hassmén Göran Kenttä Henrik Gustafsson
Agenda Syftet med projektseminarierna (ca 5 minuter)
Språk och interkulturell kommunikation
Huvudområde offentlig förvaltning
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
Valinformation 8 mars 2013 Ekonomisk styrning HT 2013.
EKONOMI OCH LEDARSKAP I TEKNIKINTENSIV VERKSAMHET ME2304 D-NIVÅ, 6P, HT09, PER2 VÄLKOMNA!! Monica Lindgren Lucia Crevani.
Kursintroduktion – 2fe055/2fe035:1  Kursmål  Innehåll  Examination  Litteratur  Schema/moment  Lärare: Petra Andersson, Roger Stokkedal, Göran Stöth.
Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Kursansvarig lärare: Daniel Nylén
Richard Hirsch Institutionen för kultur och kommunikation (IKK)
Förvaltningshögskolan GU Lärare: Iwona Sobis, Doc. Fil.dr
Introduktionsfilm till Intensiv sommarkurs i spanska (SP1106)
Projektmetodik Varför projektmetodik? Viktig del i kommunikation - Samarbete och planering tillsammans med andra än närnaste kollegor -
Institutionell teori och analys
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Säkerhet och Samhälle Rosersberg Säkerhet och samhälle: Målsättning Rosersberg Vt 2007 Föreläsning Leif Svanström.
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Grundläggande icke-linjär redigering (A.2) HT-2012, 7,5 hp Peter Lundholm (Lärare) Daniel Nylén (Lärare, kursansvarig)
Delegering Vem får delegera?
Välkomna till Statsvetenskapliga institutionen! Institutioner och aktörer i demokratin SK1113 Kurspaketet Statsvetenskapens grunder: SK1113 Institutioner.
Experimentella metoder i fysik 2009 Inledning Kerstin Jon-And.
Experimentella metoder 2006 Inledning Kerstin Jon-And.
Experimentella metoder 2007 Inledning Kerstin Jon-And.
GIP Gotland Interactive Park Culture and Business.
Fastighetsförmedling III. Välkomna Upprop Fastighetsförmedling III Kursutvärdering Kursens uppläggning Schema Introduktion.
Val till högre årskurs på webben !. Framtid  Ett avslut med glädje….
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
Vad är etik? Vad är forskningsetik? I Forskningsetik: systematisk analys av och reflektion kring etiska problem som uppstår i samband med vetenskaplig.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Arbetsmiljö, PV1226 ht 16 Kursansvarig:
Politiskt deltagande: sammanfattning
Automatisering och robotteknik (1TE621) 10 hp VT11
Course info.
Pål Aarsand Pedagogik och makt Pål Aarsand
Studentcentrerad examination av laborativt arbete i kemi
IT Fördjupning Databaser & Excel.
Design, strategi, management
International Business & Economics Program 240 Credits
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Årskursinformation för blivande åk 3
Kognitionsvetenskaplig metod 729A94 Kursansvarig: Agneta Gulz
Årskursinformation åk 4-5
Inriktningar årskurs 4 - Nationalekonomi
Programstruktur Civilekonomprogrammet HT 17
Civilekonomprogrammet 240 hp
International Business & Economics Program 240 Credits
Seminarium 4: Att redovisa sina resultat och kommentera andras LT200X Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå 30,0 hp Helena Lennholm
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp
Valinformation NEK
Ekonomisk styrning (722A14) 2019 Kursansvarig Henrik Nehler
Presentationens avskrift:

Institutionell och spelteoretisk analys Peter Andersson (kursansvarig), Göran Hägg, Jan Lindvall, Bo Persson, Hans Sjögren Avancerad nivå nationalekonomi (730A19) Master i policyanalys (733A55)

Institutioner?? En etablerad organisation Byggnaden där en organisation finns (en person?) En vana, praxis eller regel

Boken: institutioner Regler med tillhörande sanktioner som kan göra interaktioner (transaktioner) mindre riskfyllda och mer förutsägbara …… System av hierarkiska, av människan tillskapade regler som strukturerar beteende och interaktion i samhället

Kursen Grunderna i institutionell och spelteoretisk analys (6 hp) Göran H, Jan L Institutioner och kollektiva dilemman (3 hp) Bosse P Institutionell förändring (3 hp) Hans S Reglerande institutioner (3 hp) Peter A

Litteratur Groenewegen (institutionell teori, röd tråd) Carmichael (spelteori) Böcker (North, Ostrom) och artiklar till respektive moment

Examination Grunderna i institutionell och spelteoretisk analys 6 hp: Dugga + Seminarium, max 20 poäng, minst 10 poäng för godkänt. Institutioner och kollektiva dilemman 3 hp: Rapport + Seminarium, max 10 poäng, minst 5 poäng för godkänt. Institutionell förändring 3 hp: Rapport + Seminarium, max 10 poäng, minst 5 poäng för godkänt. Reglerande institutioner 3 hp: Rapport + Seminarium, max 10 poäng, minst 5 poäng för godkänt. Poängen i de tre senare momenten sätts på den skriftliga rapporten. Prestationerna på de examinerande seminarierna kan därefter ge plus eller minus 1 poäng vid särskild god respektive svag insats i den muntliga delen.

Examination, forts För de som ej godkänns på duggan ges två omduggor. Den som får mindre än 5 poäng på något av de tre senare kursmomenten får komplettera. Ett missat examinerande seminarium resulterar i en skriftlig komplettering. Denna anges i instruktionerna till respektive moment. För sen inlämning av skriftlig uppgift medför en minuspoäng. Om inte alla uppgifter lämnats in inom två veckor efter kursslut anses man underkänd på kursen och får läsa om den vid nästa tillfälle (om inte särskilda skäl såsom sjukdom föreligger). För betyget Godkänt krävs att varje delmoment godkänts samt totalt minst 25 poäng. För betyget Väl godkänt krävs att varje delmoment godkänts samt totalt minst 38 poäng.

Betygsättningsskala 10 poäng = Starkt VG 9 poäng = Normalt VG 8 poäng = Svagt VG 7 poäng = Starkt G 6 poäng = Normalt G 5 poäng = Svagt G 1-4 poäng = Underkänt

Många aspekter på institutioner Kopplar till många ämnen Informella – formella Formella sanktioner – självreglerande – självutövande Möjliggöra – begränsa Verkar på olika nivåer: allmänna – sektorspecifika – organisationsnivå…

Hur kommer spelteorin in? Institutioner är spelets regler. Spelteori är ett analysredskap för att analysera strategiskt beteende inom givna spelregler.

Vad får du ut av Douglass North? 1.Vad är budskapet, en kort sammanfattning av hans beskrivning av institutioner. Överensstämmer med bokens? 2.Vad är totalt obegripligt? Anteckna begrepp och resonemang. 3.Intressanta tankar och nya perspektiv! Anteckna nyckelord.

North: ”Institutions are the rules of the game in society composed of the formal rules (constitutions, statute and common law, regulations), the informal constraints (norms, conventions and internally devised codes of conduct) and the enforcement characteristics of each”

Bush: ”A set of socially prescribed patterns of correlated behaviour”

Scott: ”Institutions consist of cognitive, normative and regulative structures and activities that provide stability and meaning to social behavior. Institutions are transported by various carriers – cultures, structures and routines – and they operate at various levels of jurisdiction”