Bilens betydelse för svenska hushålls dagligresande Cecilia Jakobsson och Tommy Gärling Psykologiska institutionen, Göteborgs universitet www.ruseda.se.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Heart to Change – att leda förändringsarbete
Advertisements

Grannsamverkan i Lillsjön
Konstruktivismens syn på krig och konfliktorsaker
Resmål och resvägar Önskan och behov.
Konsekvenser av förändrade bilkostnader för kvinnors sociala aktivitetsmönster Ulrich Olofsson och Charlotte Alm Linköpings universitet.
Hur anpassar sig hushållen till ändrade kostnader för bilanvändning?
Jan-Eric Nilsson Offentlig upphandling från forskningens horisont - här med fokus på kvalité.
Mätning i hemmet med automatisk blodtrycksmätare
Geografisk information
Vad är vetenskap?. Fråga Teori Experiment Varför blir man sjuk?
Hur kan man förstå och definiera psykosocial arbetsmiljö?
Kommunikation.
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Centrala innehåll och kunskapskrav
Reflektioner kring FU 2012 Enheten för miljöekonomi vid institutionen för nationalekonomi med statistik, Göteborgs Universitet. Magnus Hennlock.
E.ONs syn på prisförändringsprövning Hearing om förslag på åtgärder för utvecklade fjärrvärme- marknader till nytta för kunder och restvärmeleverantörer.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Mobility Management och Hälsa.
Resmål och resvägar Val av transport.
Biologisk mångfald.
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Säkerhetskulturmätningar hos enheter inom Västra Götalandsregionen
Betydelsen av sociala jämförelser för anställdas stress och hälsa Tomas Berglund Sociologiska institutionen Göteborgs universitet.
Genus i följeforskning & lärande utvärdering
Människan eller naturen i centrum?.  Syftet med rapporten är att klargöra avsikten med de nationella miljökvalitetsmålen och belysa möjligheterna och.
Att införa nya arbetssätt……. …… och att upprättahålla det nya!
1 Följeforskning i KOM-INN! Hanne Randle HSS-konferens, Karlstads universitet, den 4-6 maj 2011.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Samhällsplanering omfattar riktlinjer för utveckling av bebyggelse, service, kommunikationer, infrastruktur och miljö. Samhällsplanering inbegriper stadsplanering.
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Hållbar Utveckling Vad är det?.
Presentation om klimatet från Världens kurs Klimat och miljö
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Bisek – fortsatt forskning Henrik Swahn Biseks programledare Presentation vid seminarium 4/4-06.
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner Resultat från resvaneundersökningen Våren 2014.
Bilens roll för människors aktiviteter och subjektiva välbefinnande Cecilia Jakobsson Bergstad Göteborgs Universitet.
Analys av genomförda förändringar Därför lyckades samarbetet mellan Sahlgrenska och Chalmers Ing-Marie Bergbrant, Hud- och könssjukvård, Sahlgrenska Universitetssjukhus,
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Val av transport till resmålet.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & TRAVEL AWARENESS (RESEMEDVETENHET) INTRODUKTION.
13,7 miljarder år.
Systematisk uppföljning UIV Uppföljning av Insatser Vuxna Missbrukare.
Att förstå beteenden- grundläggande inlärningsteori
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Vägval för resurseffektiv effektivisering 1.
1 ICT och hållbarhet del 1 Maria Noring Miljöstrategisk analys, fms Centre for Sustainable communications KTH Digital närservice i Vilhelmina november.
Energi ur ett genusperspektiv Ulrika Lundberg. Det övergripande målet är att kvinnor och män skall ha samma makt att forma samhället och sina egna liv.
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
BISEK Bilens sociala och ekonomiska betydelse
VÄLKOMNA TILL Länsplandag Klimatanpassning i den fysiska planeringen 17 april 2012.
Bilpool som en del av ett transportsystem Jonas Hedlund Projektsamordnare HMSkåne.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Effekter av Mobility Management Förändrade resvanor i Malmö Linda Medberg, Gatukontoret Malmö stad.
Hur kan jag öka arbetsglädjen
Vad kan olika aktörer göra för att öka kollektivtrafikens marknadsandel? Och varför ska de göra det? Karin Brundell Freij, WSP
Vad påverkar vårt bilresande? Motiv, attityder och vanor. Cecilia Jakobsson Bergstad
Leder etnisk mångfald till kontakt eller konflikt? Andrej Kokkonen.
Zenit Reseguide. Webbaserat system för planering av resor Föreslår bästa transportsättet med hänsyn till miljö och avstånd Guide hjälper användaren att.
Verksam i primärvården i Östergötland
Nyreligiösa strömningar
Diskussion gällande scoutingens värderingar
Umeå 2016.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Transportprojekt hemvården Uppsala
Innoveta Innovativa e-tjänster för kompetensutveckling och verksamhetsstöd för kundservice.
Träff 11 Välkomna!.
Träff 13 Välkomna!.
Energiförsörjningen och miljön
Presentationens avskrift:

Bilens betydelse för svenska hushålls dagligresande Cecilia Jakobsson och Tommy Gärling Psykologiska institutionen, Göteborgs universitet

Innehåll  Bilismens framväxt internationellt och i Sverige  Dagens bilanvändning i Sverige  Analys av motiven för bilanvändning  Motstånd mot förändring av bilresande

Varför reser man? Aktivitet Resbehov Val av resmål Färdmedelsval Val av avresetid Val av resväg Biologiska behov Sociala förpliktelser Personliga önskemål Miljö Transportsystem

Varför väljs bilen?  Positiv attityd till bilen Rolig att köra Komfort (bilförare blir lata) ”Självpresentation” Ger avskildhet Ger trygghet (skydd)  Instrumentella motiv Hastighet Transportkapacitet (människor och varor) Flexibilitet (tillåter reskedjor) Alltid tillgänglig (brådskande ärenden)  Vana Information om alternativ söks inte Fel uppfattning om alternativ

Vilka är de negativa konsekvenserna  Hälsorisker Buller (kardiovaskulära sjukdomar, hörselnedssättning) Luftföroreningar (luftvägssjukdomar) Olyckor  Energi- och materialutnyttjande  Utnyttjande av mark Hot mot estetiska och historiska värden Hot mot matproduktion  Ineffektivitet på grund av trängsel

Styrmedel AttributMarknadsföringVägavgifterFörbud Mål latent (–manifest) efterfråganJaDelvisNej (Begränsad) tidNejJa (Begränsad) rumslig utbredningNejJa TvingandeNejFör vissaJa Ger hjälpJaNej Marknadslösning (reglering)NejJaNej

Förändringsmål Engagemang Storlek Specificitet Komplexitet Konflikter andra mål + Tvång Övertygelse Liten kostnad

Anpassning (1) Förändrat resutbud Förändringsmål Engagemang Storlek Specificitet Komplexitet Konflikter andra mål Anpassning Effektivisera Byte färdmedel Avstå bilresor Informationsåterföring (effekt, kostnad) Omedelbar Lättolkad

Anpassning (2) Anpassning Effektivisera Byte färdmedel Avstå bilresor Lågt förändringsmål Högt förändringsmål Samåkning Längre reskedjor Närmare resmål Minskad flexibiltet Mer tidsåtgång Färre aktiviteter MåluppfyllelseKostnad

Anpassning (3)  Avstå bilresor  Byte av färdmedel  Effektivisera bilresande Högt förändringsmål Kostnad Måluppfyllelse Lågt förändringsmål Frekvens

Forskningsfrågor Integrerad teori om motiv för att använda bilen Metoder att göra korrekta prognoser av hur människor reagerar om deras bilanvändning reduceras (eller förändras) Forskning om optimala kombinationer av styrmedel Innovativ kollektivtrafik: Hur kan den ersätta bilen?