Bilens betydelse för svenska hushålls dagligresande Cecilia Jakobsson och Tommy Gärling Psykologiska institutionen, Göteborgs universitet
Innehåll Bilismens framväxt internationellt och i Sverige Dagens bilanvändning i Sverige Analys av motiven för bilanvändning Motstånd mot förändring av bilresande
Varför reser man? Aktivitet Resbehov Val av resmål Färdmedelsval Val av avresetid Val av resväg Biologiska behov Sociala förpliktelser Personliga önskemål Miljö Transportsystem
Varför väljs bilen? Positiv attityd till bilen Rolig att köra Komfort (bilförare blir lata) ”Självpresentation” Ger avskildhet Ger trygghet (skydd) Instrumentella motiv Hastighet Transportkapacitet (människor och varor) Flexibilitet (tillåter reskedjor) Alltid tillgänglig (brådskande ärenden) Vana Information om alternativ söks inte Fel uppfattning om alternativ
Vilka är de negativa konsekvenserna Hälsorisker Buller (kardiovaskulära sjukdomar, hörselnedssättning) Luftföroreningar (luftvägssjukdomar) Olyckor Energi- och materialutnyttjande Utnyttjande av mark Hot mot estetiska och historiska värden Hot mot matproduktion Ineffektivitet på grund av trängsel
Styrmedel AttributMarknadsföringVägavgifterFörbud Mål latent (–manifest) efterfråganJaDelvisNej (Begränsad) tidNejJa (Begränsad) rumslig utbredningNejJa TvingandeNejFör vissaJa Ger hjälpJaNej Marknadslösning (reglering)NejJaNej
Förändringsmål Engagemang Storlek Specificitet Komplexitet Konflikter andra mål + Tvång Övertygelse Liten kostnad
Anpassning (1) Förändrat resutbud Förändringsmål Engagemang Storlek Specificitet Komplexitet Konflikter andra mål Anpassning Effektivisera Byte färdmedel Avstå bilresor Informationsåterföring (effekt, kostnad) Omedelbar Lättolkad
Anpassning (2) Anpassning Effektivisera Byte färdmedel Avstå bilresor Lågt förändringsmål Högt förändringsmål Samåkning Längre reskedjor Närmare resmål Minskad flexibiltet Mer tidsåtgång Färre aktiviteter MåluppfyllelseKostnad
Anpassning (3) Avstå bilresor Byte av färdmedel Effektivisera bilresande Högt förändringsmål Kostnad Måluppfyllelse Lågt förändringsmål Frekvens
Forskningsfrågor Integrerad teori om motiv för att använda bilen Metoder att göra korrekta prognoser av hur människor reagerar om deras bilanvändning reduceras (eller förändras) Forskning om optimala kombinationer av styrmedel Innovativ kollektivtrafik: Hur kan den ersätta bilen?