KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Material för projektarbetet
Advertisements

Gymnasiearbetet p..
Att kläcka och vaska idéer
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
1 Modeller och verklighet, 5-10p • Ges på ett flertal av TS ingenjörsprogram • Ges för första gången under läsåret 2004/2005 • Grundläggande naturvetenskap,
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
Viktorija Kalonaityte
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Introduktion till examinationsuppgift Intro-TYK A Skriftlig grupprapport 30 min Introduktion Frågor 2 tim 20 min Arbetet i din TYK-grupp startar Gruppindelning:
Välkommen till Hållbar utveckling A! Introduktion.
Introduktion till block 3, 4 och 5 26/9. Examination, Seminarier & workshops  Block 3  Seminarium: Rollspel utifrån Paths to a green world  Seminarium:
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
IT Fördjupning Del 2 Lotta Annell. Mål Kursen ger grundläggande kunskaper inom området databaser. Den studerande erhåller kunskaper om att skapa en databas.
Huvudområde offentlig förvaltning
Torsång nya skola oktober 2012 Framtidens skola.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
VARFÖR UTVÄRDERINGSVERKSTAD? GENOMFÖRANDE AV UTVÄRDERINGSVERKSTAD TEORI (SYN PÅ MÄNNISKAN) NATIONELLT INTERNATIONELLT LAILA NIKLASSON MDH Utvärderingsverkstäder.
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Läroplansträff Välkomna!.
Projektkurs 10 p Genomgång av uppgifter och krav i kursen.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Utvärderingsverkstäder Kari Jess Uppsala universitet
Att arbeta vetenskapligt
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
KID DH2655 Björn Thuresson HPCViz/ MID Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MID Skolan för datavetenskap.
Välkomna! Inledning Sök & jämför utbildning – syfte och bakgrund Presentation av funktionen Fika Inhämtning och hantering av data (EMIL-schemat)
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
KID DH2655 Björn Thuresson HPCViz/ MID Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MID Skolan för datavetenskap.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Välkommen till kursstart Konstpedagogik 1 Ht-11
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
Björn Thuresson CSC MDI-gruppen/VIC Sthlm Datorspelsdesign DH2650.
Experimentella metoder i fysik 2009 Inledning Kerstin Jon-And.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
IT Fördjupning Del 2 Lotta Annell. Mål Kursen ger grundläggande kunskaper inom området databaser. Den studerande erhåller kunskaper om att skapa en databas.
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
Projektet P MAGNUS WÄRJA. Syfte med Projekt P Projektets syfte: Att lämna förslag på hur Företagets webbsida skall kunna attrahera mer besökare och på.
Digitalisering av text Kursintroduktion Mats Dahlström 30 Mars 2005.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Validering En process för att kartlägga kompetens.
ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn Flåm.
ISEX Individuella studieperioder och examensarbete Examensarbete 1 - T5 En introduktion till vetenskapligt arbete.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Fördjupning och examination av VFU
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Kursen i Arbets- och miljömedicin Läkarprogrammet termin 11 Ht 2017
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
IT Fördjupning Databaser & Excel.
Workshop Arbetsplatslärande.
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Presentationens avskrift:

KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH

Välkomna! Kooperativ IT-design – i praktiken Utifrån egna erfarenheter (teori och praktik) reflektera och diskutera Kurshemsidan finns på KTH Social (jag ska se till att uppdatera…) Är alla registrerade? Fyll i närvarolappen

Kursen är i två delar Metodövningar, från 1 sept – 29 sept Projekt, från 4 okt – 15 nov

Metodövningar Praktiskt orienterat Vilken/a metod/er är lämpliga för att samla data till vilka frågeställningar? Fokus på tre metoder: kontextuell intervju, fokusgrupper och designworkshops Metodtriangulering Gästföreläsningar för fördjupning och praktiska exempel

Metodövningar i grupper Praktisera metoden Varje moment redovisas muntligt Skriftlig sammanställning av alla tre moment (ca 3000 ord med relevanta hänvisningar), inlämnas 4 oktober

Projekt Ni kommer att få ett tema och ur detta ska ni definiera målgrupp/er och tänkta användningssituation/er En ”fullständig” designprocess, från behovsinventering till (typiskt) en validerad prototyp Återkommer med fullständig info 4 oktober…

Schema för metodövningarna 31 aug Intro10-12B1 1 sepBakgrund & grupper10-12Q2 2 sepKontextuell intervju13-15B3 6 sepGF: Sinna L10-12E3 8 sepRedovisn L1 9 sepFokusgrupper10-12L1 13 sepGF: Antrop10-12K2 15 sep Redovisn Q2 20 sepGF: Henrik A10-12K1 22 sepDesignworkshop10-12V3 27 sepSeminarium, Q&A8-10L1 29 sepRedovisn D3

Nästa gång Torsdag 1 sep 10 – 12 Q2 Yngve S presenterar tidigare projekt Diskussion och gruppindelning för metodövn Inför fredag: läs Beyer, H., & Holtzblatt, K. (1995). Apprenticing with the customer. Communications of the ACM, 38(5),

Från kurs-PM, PEL-kursen ht 2011 Kursen syftar till att integrera teknologens tidigare studier i Programvarudesign, Ekonomi och Ledarskap genom att studera problem som är så sammansatta att de kräver kompetens från flera områden för sin lösning.

Från kurs-PM, PEL-kursen ht 2011 PEL-kursen som ”påbyggnad” på KID (3hp) För PEL-deltagarna inleds metodövningsfasen med en presentation av E- och L-litteraturen och hur den kan bli användbar i projektarbetet. Efter presentationen av litteratur och metod som kompletterar KID-projektets metodövningar följer dels två föreläsningar där tillämpningar av den inlästa metoden presenteras, dels en metodövning där projektens metodtillämpning redovisas och diskuteras.

Casestudie av Scrum på Spotify