KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH
Välkomna! Kooperativ IT-design – i praktiken Utifrån egna erfarenheter (teori och praktik) reflektera och diskutera Kurshemsidan finns på KTH Social (jag ska se till att uppdatera…) Är alla registrerade? Fyll i närvarolappen
Kursen är i två delar Metodövningar, från 1 sept – 29 sept Projekt, från 4 okt – 15 nov
Metodövningar Praktiskt orienterat Vilken/a metod/er är lämpliga för att samla data till vilka frågeställningar? Fokus på tre metoder: kontextuell intervju, fokusgrupper och designworkshops Metodtriangulering Gästföreläsningar för fördjupning och praktiska exempel
Metodövningar i grupper Praktisera metoden Varje moment redovisas muntligt Skriftlig sammanställning av alla tre moment (ca 3000 ord med relevanta hänvisningar), inlämnas 4 oktober
Projekt Ni kommer att få ett tema och ur detta ska ni definiera målgrupp/er och tänkta användningssituation/er En ”fullständig” designprocess, från behovsinventering till (typiskt) en validerad prototyp Återkommer med fullständig info 4 oktober…
Schema för metodövningarna 31 aug Intro10-12B1 1 sepBakgrund & grupper10-12Q2 2 sepKontextuell intervju13-15B3 6 sepGF: Sinna L10-12E3 8 sepRedovisn L1 9 sepFokusgrupper10-12L1 13 sepGF: Antrop10-12K2 15 sep Redovisn Q2 20 sepGF: Henrik A10-12K1 22 sepDesignworkshop10-12V3 27 sepSeminarium, Q&A8-10L1 29 sepRedovisn D3
Nästa gång Torsdag 1 sep 10 – 12 Q2 Yngve S presenterar tidigare projekt Diskussion och gruppindelning för metodövn Inför fredag: läs Beyer, H., & Holtzblatt, K. (1995). Apprenticing with the customer. Communications of the ACM, 38(5),
Från kurs-PM, PEL-kursen ht 2011 Kursen syftar till att integrera teknologens tidigare studier i Programvarudesign, Ekonomi och Ledarskap genom att studera problem som är så sammansatta att de kräver kompetens från flera områden för sin lösning.
Från kurs-PM, PEL-kursen ht 2011 PEL-kursen som ”påbyggnad” på KID (3hp) För PEL-deltagarna inleds metodövningsfasen med en presentation av E- och L-litteraturen och hur den kan bli användbar i projektarbetet. Efter presentationen av litteratur och metod som kompletterar KID-projektets metodövningar följer dels två föreläsningar där tillämpningar av den inlästa metoden presenteras, dels en metodövning där projektens metodtillämpning redovisas och diskuteras.
Casestudie av Scrum på Spotify