Den romerska tragedin
Den romerska tragedin Skådespelarkonsten betonades och utvecklades Retoriskt deklamerande Typbestämda gester Ett större intresse för minspel
Den romerska tragedin Musiken fortsatt stor roll Samma myter, mönster och meter som den grekiska tragedin – så småningom egna romerska myter Personifiera den romerska statstanken Fabeln inte så koncentrerad Fokus på det spektakulära
Den romerska tragedin Seneca 4 f Kr – 65 e Kr Nio kompletta dramer finna bevarade Skrev sina dramer för privata sammanhang Utvecklade den grekiska tragedins indelning Utvecklade tekniken med moologer och sidorepliker
Den medeltida teatern
Den medeltida folkliga gycklaren
Karnevalskulturen
Moraliteten Pedagogisk utformad dramaturgi Allegoriska personifikationer Blomstrar under 1400-talet Starkt släktskap med de religiösa spelen - men antikt ursprung Grundsituationen: Dispyt mellan två tydligt utformade alternativ Scenfigurerna - Personifieringar av hedniska laster och kristna dygder Det goda alternativet segrar alltid
Skoldrama – Sen medeltid
Skoldrama – Sen medeltid