1. 2 3 AVE: Aerodynamik Lättkonstruktioner MWL (Teknisk akustik) Spårfordon Fordonsdynamik Neuronik Optimeringslära och systemteori.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att identifiera och utveckla ledare
Advertisements

1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Att bygga målstyrt Underhåll
Europaparlamentariker
Bona tar fram det bästa i varje trägolv.
Har du anställda som behöver använda bärbara datorer eller surfplattor för att komma åt affärskritiska program utanför kontoret? Har.
Ulf P Andersson GMV
Föreningen för Förvaltningsinformation 1 Symposiet rörande branschsamverkan Södra Bancohuset, Järntorget den 24 mars 2009 Samverkan behövs för ett fungerande.
Jan-Eric Nilsson Offentlig upphandling från forskningens horisont - här med fokus på kvalité.
Hållbar utveckling – Driftsäkerhetsarbete genom ODR
Förmågor & Centralt innehåll
Lönsamhet i produktionsförbättringar
Välkomna till SAPSA IMPULS 2013
Silberschatz, Galvin and Gagne ©2009 Operating System Concepts – 8 th Edition, Kapitel 5: CPU-schemaläggning.
Skolan för Teknik och hälsa
Global Sustainable Cities Network
Stora + Störst tal först. Stora additionstabellen Tanketips!
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Single European Railway Committee (SERAC) Branschrådet Susanne Karlsson.
Riksbyggens arbete med ekosystemtjänster
Stora additionstabellen
1 Bankeryd-Habo Indien-projektet Tirupur Rotarys hjälpby: Veerapandi.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2004.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
ELDRIVET Energirelaterad fordonsforskning
Distribuerad Reglering av Fordonståg. Projektpartner : KTH och Scania CV AB Resultat :Doktorsavhandling och forskningsplattform Projektlängd:4-år Projektstart:2009.
Harry Robertsson, Teknisk Direktör, Stena Rederi AB
Miljökrav för upphandling av entreprenader
Mattis Bergquist
Dataföreningen i Sverige
Åtgärdsbrister och – behov att motverka vägbarriärer Andreas Seiler SLU, Inst. för Ekologi 11.
Länsgemensam ledning i samverkan
Nya komponenter och koncept för polymera bränsleceller till fordon
Ingenjörsverktyg för Li-jonbatterier
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Sid 1 Strategisk upphandling. Sid 2 Om enkäten Syfte ­Underlag för projektet strategisk upphandling Metod och urval ­Webbformulär ­Formuläret har skickats.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
IQFleet. Utvärdering av konceptet fordonståg i verkliga trafikförhållanden. Utveckla simuleringsverktyg för att prediktera trafikflöden på motorväg, genom.
Energi Klimat Värnamo Kommun. Övergripande klimatmål: Värnamo kommun som geografiskt område ska reducera utsläppen av växthusgaser med minst 40% till.
Vår metodik för att energieffektivisera Flerfamiljsbostäder
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
FFI Energi o Miljö inbjuder till samverkansforum inom forskningsområdet aerodynamik 21/ Chalmers, Göteborg.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
1 L U N D U N I V E R S I T Y – Faculty of Engineering Material – en viktig del av byggnaders totala miljöpåverkan Catarina Thormark Byggmaterialdagen.
TietoEnator © 2007presentationPage 1 Mina meddelanden Procapita +
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Livcykelanalys Stefan Olander Tekn. Dr. Avdelningen för Byggproduktion
Helen Ekelöf Kartan visar vägen till arkivets skattgömma.
1 Logging and monitoring of TCP traffic in SSH tunnels Masters thesis Anton Persson.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Ett integrerat system för energieffektiv avgasrening för tunga fordon Fredrik K. Gunnarsson Energirelaterad fordonsforskning oktober 2014 Competence.
Rädda Barnen Kommittén för Mänskliga Rättigheter
Public Participation and Dialogue in Road-Planning and Road-Design Example: Bypass Norrtälje Suzanne de Laval SWEDEN.
ATT BYGGA OCH TÄNKA SMART.
Stora subtraktionstabellen
Högtemperaturlitiumbatterier (HT-LiB):
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
Synergier mellan första generationens biodrivmedel – ett forskningsprojekt i samverkan Jenny Ivner Mats Eklund, Niclas Svensson, Michael Martin.
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
Att mäta tillgänglighet Susanna Laurin
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Presentationens avskrift:

1

2

3 AVE: Aerodynamik Lättkonstruktioner MWL (Teknisk akustik) Spårfordon Fordonsdynamik Neuronik Optimeringslära och systemteori

4 Mål Inom fordonskonstruktion utföra forskning, inriktat på ”ECO”-nomiska and ”ECO”-logiska – ECO 2 – aspekter för att spara material- och energiresurser och reducera utsläpp, genom fordonsforskning inom områdena strukturmekanik, ljud och vibrationer, fordonsdynamik, aerodynamik och biomekanik med avseende på livscykelkostnad, passagerar- och förarkomfort, energikonsumtion, materialval, handling egenskaper, funktionalitet, säkerhet och tillförlitlighet.

5 Vision År 2016 har ett forskningscenter i världsklass etablerats som fokuserar på tekniska lösningar som leder till förbättrad prestanda, tillförlitlighet och säkerhet; med en reducerad påverkan på miljön, en balanserad kostnad och bibehållen komfort i väg- och spårfordon.

6 Tekniksprång

7 Projekt inom ECO 2 Ta hänsyn till ekologiska och ekonomiska aspekter – ECO 2 criteria Minst två fordonslag – Multi-vehicle Minst två ingenjörsämnen – Multi-disciplinary

8 Projekt inom ECO 2 Ta hänsyn till ekologiska och ekonomiska aspekter – ECO 2 criteria Minst två fordonslag – Multi-vehicle Minst två ingenjörsämnen – Multi-disciplinary Möjliggöra: Tekniksprång och hållbar utveckling

9 Virtuella fordon Baseras på: Fordonsspecifika konstruktionskriterier 10 års horisont Anta motorer som används om 10 år

10 Virtuella fordon - Forskningsmetod - Syfte: Förstärka synergierna mellan olika fordonstyper Förstärka den multidisciplinära aspekten Förstärka samspelet mellan fordonskonstruktion och ECO 2 - aspekterna Förstärka informationsflödet mellan olika forsontyper och discipliner Verktyg för industrin att förmedla vad de vill att forskningen inom fordonskonstruktion ska fokusera på De virtuella fordonen är ett verktyg för att uppnå målet med Centret

11 Virtuella fordon Projektförslag Pågående projekt Avslutade projekt

12 Föreståndare AMG Ledningsgruppen Annika Susann Pelle Mats Jenny Gunilla

13 Organisation … Figure 5. Proposed organization of the Centre. Internationell utvärderingskomittée Styrelse CCG – Centre Coordination Group (Föreståndare, AMG, TM, EM) Föreståndare AMG – Ledningsgrupp (Assistant Manager Group) Styrgrupp Projekt

14 Sidvindsstabilitet Förbättrad design för väg- och spårfordon map dynamisk sidvind. Kommer förbättra möjligheten till lättare fordon, som i sin tur reducerar energiförbrukningen och luftföroreningar. KTH, Bombardier, Saab, Scania, Banverket, Vägverket

15 Konstruktion av karosspaneler som integrerar två eller fler av följande funktioner/komponenter: yttre lastbärande struktur, akustiskt skikt (både strukturell dämpning och ljudtransmission), inre ytskikt. Reducerad kostnad, förkortad ihopsättningstid, reducerad totalvikt med bibehållna målfunktioner Till att börja med fokuserar projektet på personbilsapplikationer men en utökning till att även inkludera bussar/lastbilar/tåg diskuteras. Multifunktionella karosspaneler KTH, Saab, A2 Acoustics, Polytec, Bombardier

16 Mål: Öka kunskapen kring hur fjädringssystem ska utvecklas (med bibehållen komfort och handling) för att minska den ofjädrade massan, rullmotsåndet, däck slitage, strukturburet ljud, vibrationer, fjädringsväg och/eller däckstorlek. ECO 2 Suspension design KTH, Volvo CE, Volvo 3P, Bombardier

17 Uppstartade delprojekt: Suspension system design for optimal performance regarding transmission of structure-borne sound without any penalties in handling and riding comfort Design issues for reduced suspension travel and smaller wheels - sammanfatta vad som gjorts inom området hittills Product verification within suspension design ECO 2 Suspension design KTH, Volvo CE, Volvo 3P, Bombardier

18 Pågående projekt: P1. Crosswind stability and unsteady aerodynamics in vehicle design P2. Multifunctional body panels P3. ECO 2 Suspension design Virtual Vehicle II Exjobb; Reduction of traffic noise and vehicle drag by under body sheilding, Drygt 30 aktiva i ECO 2 -projekt idag (6 doktorander) En ny doktorander ska anställas under året Vidareutveckling till projektförslag: P4. Minimal annoyance of rail and road traffic noise P1. (Delprojekt) ECO 2 suspension design / Vehicle - Tyre Dynamics P3 P2 Kunskap till nytta för fordonsslaget Projektet behandlar aktivt detta fordonsslag Status P1

19 Multidisciplinär interaktion Sound and Vibrations Aerodynamics Vehicle Dynamics P1 P3 P2 P3 P1 ECO 2 aspects Lightweight structures Railway technology P1. Crosswind stability and unsteady aerodynamics in vehicle design P2. Multifunctional body panels P3. ECO 2 Suspension design

20 Projektgenereringsprocessen Projektidéer Projekt CCG Centre Coordination Group Rekommendationer Beslut Styrelse

21