Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik
Advertisements

Den tillgängliga regionen – med bästa läget Lobbyarbete nationell infrastrukturplanering Infrastruktur – l ä nstransportplan Regionala utvecklingsprojekt.
Tillsammans bygger vi det hållbara Karlskrona Tryggt, attraktivt och företagsamt Budget för 2013 samt ramar för 2014 och 2015.
Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
1. 2 Föreslagen inriktning – vi gör den goda resan möjlig •Väginfrastrukturens drift och underhåll ska säkerställas så att samhället får ett vägtransportsystem.
Citydistribution Göteborg
Näringsdepartementet Attraktions kraft Sverige - världens bästa land att vistas, verka och växa i.
Namn/talare Datum.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Satsningar för ett starkt och hållbart transportsystem
E SÄRSKILT PROJEKT FÖR E20  VARFÖR  MÅLSÄTTNING  STRATEGI  FINANSIERINGSMODELL.
Tekniska Verken och Linköpings universitet som regional motor för en hållbar utveckling
Lidköping Det första decenniet på 2000-talet innebar fler i arbete och snabbt ökande realinkomster för de allra flesta. Bättre hälsa och minskad.
EUs Regionalfond och därefter
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Förstudie Roslagspilen
Regionala stadskärnor RUFS 2010 och bakgrund Seminarium 25 november 2009 Göran Johnson Regionplane- och trafikkontoret, SLL.
Västsvenska paketet.
Västra Götalandsregionens handlingsprogram för energi
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Idrottspolitiskt program
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Västra Götaland.
Inriktningsplanering för
Om persontrafik på järnväg inte fanns…..
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
Beredningen infrastruktur - summering Ordförande: Monica Hanson, Trollhättan Beredningsansvarig: Christian Martins.
Ulrika Honauer Vägdirektör region Väst - Trafikverk 1 april - Västsvenska infrastrukturpaketet.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Västra Nacka är en del av den centrala regionkärnan med god potential att fungera som komplement till Stockholms city när Stockholmsregionen växer Plankarta.
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Näringslivsträff EU-programmet Interreg Sverige-Norge Ett medel för den regionala utvecklingen!
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Övergripande strategier Samrådet Analysmetod Ekonomiskt hållbart?
Infrastrukturplanering
VISION VÄSTRA GÖTALAND - DET GODA LIVET
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Näringsdepartementet
Näringsdepartementet Hur påverkar den transportpolitiska propositionen dig som köpare och säljare av transporter? Leif Zetterberg 22 oktober 2008.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Regional utvecklingsplanering och miljömål
Stockholm Jönköping Norrköping Helsingborg Göteborg Örebro Västerås Linköping Uppsala.
Framställning från partierna Hösten 1996 gjorde (S), (C), (Fp), (V) och (Kd) i Västsverige en framställning till regeringen om att få genomföra en försöksverksamhet.
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Regiongavleborg.se Hållbar regional utveckling och tillväxt i Gävleborg Maria Gelin Axelsson.
Life Science betydelse för Västsverige. Life Science – en framtidsbransch Viktig bransch för den nationella och regionala tillväxten.  20 % av Sveriges.
Vad kan olika aktörer göra för att öka kollektivtrafikens marknadsandel? Och varför ska de göra det? Karin Brundell Freij, WSP
UPPDRAGet Höghastighetsjärnvägar Åtgärder i storstäderna
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Avtal om medfinansiering av transportslags- övergripande infrastrukturåtgärder i Västsverige.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Klimatväxling i Västra Götalandsregionen Internt system för kompensation av klimatbelastande tjänsteresor inom VGR.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Ökande markvärden som grund för medfinansiering -inte bara Sverigeförhandlingen Kommek 2016 Seminarium 8.
Samrådsförslag.
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
Design i kollektivtrafiken
I dag saknas det en nationell vision för utveckling av transportsystemet. När Regeringen presenterade den Nationella planen för transportsystemet
Vad innebär regionbildningen?
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
På väg mot nya riktlinjer för landstingets internationella arbete
Cykelplan
Presentationens avskrift:

Västsvenska paketet

Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden. Utgångspunkten är att den lokala arbetsmarknaden ökas från till människor regionens kärna – Göteborgs centrala delar – ska stärkas genom en kraftfull utbyggnad och ökad tillgänglighet utvecklingen i övrigt koncentreras utmed de fem huvudstråken till/från Göteborg

Då krävs… För att kunna skapa en god livsmiljö och förutsättningar för tillväxt behövs en utveckling av kollektivtrafiken, järnvägar och vägar. En omställning till ett mer hållbart transportsystem. För att nå detta krävs: en attraktiv kollektivtrafik med hög kapacitet ett järnvägssystem med hög kapacitet att näringslivets transporter blir mer tillförlitliga

Förutsättningar för det goda livet Förbättrad infrastruktur ökar tillgängligheten och möjliggör regionförstoring och uthållig tillväxt med expanderad arbetsmarknad ökad sysselsättning vidgad marknad för varor och tjänster ekonomisk tillväxt En väl fungerande kollektivtrafik är en förutsättning för hållbar regionförstoring och en attraktiv regionkärna Det är också en förutsättning för att det långväga resandet i storstadstriangeln ska fungera effektivt

Ett paket med infrastruktursatsningar Med start nu och fram till 2027 planeras en rad infrastruktursatsningar – Det Västsvenska paketet. Avtalsparter i Västsvenska paketet är Västra Götalandsregionen, Göteborgs Stad, Göteborgsregionens kommunalförbund, Region Halland samt Trafikverket (huvudman) i nära samarbete med Västtrafik.

Trängselskatten en viktig pusselbit Trängselskatten införs för att motverka trängsel bidra till minskad miljöpåverkan bidra till medfinansiering av Västsvenska paketet Minskad trängsel och förbättrad miljö bidrar dessutom till att skapa en attraktiv, hållbar och växande region.

Vad ingår Västlänken en tågtunnel under Göteborg Marieholmstunneln en vägtunnel under Göta Älv Ny Göta älvbro viktig central älvförbindelse K2020 kollektivtrafiksatsningar för att fördubbla kollektivtrafikresandet Effektivareåtgärder för bättre framkomlighet, trafiksystemmindre miljöpåverkan och högre trafiksäkerhet IT-system i vägnätet Stimulansåtgärder för olika resslag

Finansiering av Västsvenska paketet Staten: 17 mdkr Göteborgs stad: 1, 25 mdkr Västra Götalandsregionen, Region Halland: 1 mdkr Realisering av markvärden: 0,75 mdkr + Trängselskatt: 14 mdkr = Kostnad för Västsvenska infrastrukturpaketet: 34 mdkr