Datorer gör bilarna säkrare Mathias Bylund Johan Svensson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Provsvar om hudcancer blev liggande i fyra månader
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Joakim Eriksson Luciano Hermansen
PSYKOLOGI OCH ELEKTRONISK UTRUSTNING I TRAFIKEN
Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
Cykeln.
Siffror om jämställdhet
Seminarium om kompetenskrav för arbete i underhåll och anläggning av väg och järnväg Problem med kompetenssäkringen För få formella kompetenskrav i väg-
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Mobila anknytningar med Springmobil
Vem är den svenske motorcyklisten? • motorcyklar i trafik, ägare • 90 % är män, 10 % kvinnor • Medelåldern bland ägarna : 52,2 • Han/hon.
Multiplicera lika tal med 2 siffror som slutar på 5
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Bilens Historia av: Johan, Erik och Max
Case, Friskvård Redovisning av omvärldsanalys gällande friskvård för medarbetare i Vetlanda kommun.
Föreläsning 3 Chassikomponenter
Elsäkerhet.
SÄKRARE MOBIL DATORANVÄNDNING: DEN GODE, DEN ONDE OCH DEN FULE KÄLLA: TOSHIBA EUROPE GMBH.
Förmågor & Centralt innehåll
En presentation för dig som har barn i förskoleklass
E-diagnos Ny kontroll för säkrare fordon
Datorer gör bilarna säkrare
Echolog En vidareutveckling.
Spisens historia.
Tekniken, fördelar och nackdelar Av Elin och Johan Olofsson ht-07
Syftet med Klimatidolerna - Att skapa framtidsbilder för Växjö, Europas grönaste stad - Att låta Växjöprofiler testa på framtidens gröna varor och tjänster.
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
INTELLIGENTA TRANSPORTSYSTEM (ITS) COMPETENCE - SEMINARIUM OM INTELLIGENTA TRANSPORT- SYSTEM.
Rörelse Kapitel 7.
Säkerhet i praktiken – med Windows Server 2003 och XP! Marcus Thorén, MCT, MCSE+Security Security Consultant Nexus Security Consultants Technology Nexus.
Statistiken talar för sig själv: Av 28 dödade cyklister 2010 var 12 över 65 år 9 mellan år 6 mellan 0-44 år Varför är det så viktigt att äldre använder.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
FOR 1206 Grundkurs Del.1 Hydrauliska & mekaniska bromsar
VÄXA – en förstudie.
Hur datatekniken har revolutionerat samhället
SWEPOS Kundnöjdhetsundersökning Undersökningen Webenkät under 3 veckor i september 2012 Bruttourval ca huvudutskick och 2 påminnelser Triss-lott.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Välkomna! 1. Mobilitet i förändring – privatliv och arbetsliv vävs ihop! Johan Andersson Systems Engineer.
Är du 40-, 50-, 60- eller 70-talets barn......??? Hur har du KUNNAT överleva?
Förkortad insatstid vid olyckor med hjälp av eCall och CRS Dipl.-Ing (FH) Jörg Heck, Moditech Rescue Solutions.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
1 130 km på motorveje - en klog beslutning? Gunnar Carlsson Trafiksäkerhetschef NTF, Sverige Trafikdage på Aalborg 2003.
Presentation grupp 2 Mona och Pernilla Programhantering JB Kompetens.
”Våga göra överslag!” En learning studie om vardaglig hantering av multiplikation med tvåsiffriga tal.
1 Rivbranschens arbetsmiljöutbildning Foto Gunilla Bernevi Rex Foto: Gunilla Bernevi Rex.
Laddomat / 31 -Effektiva kulvertstyrningar
Viktigaste säkerhetsdetaljen
– ny invånartjänst för hantering av läkarintyg
Rörelse Kapitel 7.
Leif Sandahl Avdelningen för olycksförebyggande verksamhet Bebyggelse och miljö Räddningsinsatser i tunnlar Förebyggande åtgärder.
Viktigaste säkerhetsdetaljen
Rättigheter och rättsskipning
Planet fakta.
Olycksorganisation i verksamheten Behövs det? Hur kan/bör vi göra? Hur kommer vi dit? Artai Pirouzram.
Möjligheter och konsekvenser Jonas Mellin. Framtiden (allmänt) Framtiden (allmänt) –Teknikhistoriskt perspektiv, en brasklapp –Vad som skymtar i framtiden.
Naturlandskap blir kulturlandskap
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
Så skyddar du barn i bil Illustrationerna är bl.a. hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm och ur Trafikverkets.
Passersystem System och tekniker. Innehåll Fördelar Nackdelar Identifikationstekniker Kod Kort Biometriska system Projektering.
Säkerhet i bil Bilbälte Krockkudde Bälte i buss Antal passagerare Lastsäkring Prat i mobiltelefon Illustrationerna är bl.a. hämtade ur NTF:s bok Rätt och.
Anders Danielson Projektledare Säkert Bondförnuft Risker i lantbruksjobbet.
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Akustik i industriellt träbyggande MFB – MIKS
Analys av trafiksäkerhetsläget 2012
Läget i cykelsäkerhetsarbetet
Är du 40-, 50-, 60- eller 70-talets barn......???
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Studiedesign för ST-läkare
Uppdrag IT-universitet 2018
Föreläsningsanteckningar - Sannolikhetsteori
Presentationens avskrift:

Datorer gör bilarna säkrare Mathias Bylund Johan Svensson

Innehåll ABSESPAirbag Smarta lösningar Några för- och nackdelar Slutsatser

ABS Anti Brake System Lanserades i slutet på 1970-talet Hastighetssensorer Systemet aktivt Bilen styrbar Risken för olycka minskas med upp till 10 %

ESP Elektroniskt stabiliseringsprogram ABS och ASR (Antispinnreglering) Kontrolleras 25 ggr/sek Studier: - allvarliga singelolyckor -44 % - allvarliga singelolyckor -44 % - olyckor -22 % - olyckor -22 %

Exempel på undanmanöver med och utan ESP

Airbags Efter 1998 krävs minst 2 stycken Airbagens uppgift 3 delar

Statistik airbag Förarkrockkudde och bälte minskar risken för en svår skada med %. Passagerarkrockkudde och bälte minskar samma risk med %. Krockkudde och sidokrockkudde minskar risken att skadas vid en sidokrock med upp till 45 % samt är ett bra skydd vid voltningsolyckor.

Smarta lösningar BLIS (Blind Spot Information System) ParkeringssystemRäddningsassistentsystem

Några för- och nackdelar Fördelar : Airbags räddar liv ABS gör att det går att styra under inbromsning ESP gör att bilen blir stabilare och lättare att kontrollera Nackdelar: Om airbags kombineras med bilbarnstolar ABS kan ge längre stoppsträcka vid torr väg

Slutsatser Datorer gör bilen säkrare Misstro mot ny teknik bromsar utvecklingen Mänskliga faktorn är fortfarande viktigast

ABS komponenter Hastighetssensorer Ventiler (bild) Pump, för att öka Styrenhet (datorn)