Design av komponenter och system för energieffektiv elektrisk framdrivning av el- och elhybridfordon Ali Rabiei, Doktorand Institutionen för energi och miljö Chalmers tekniska högskola 9 okt Göteborg
Projektets namn: Design av komponenter och system för kostnadseffektiv elektriskt framdrivning av el- och elhybridfordon“ Projektnummer: Datum för projektstart: Tidpunkt då projektet beräknas vara klart: * Stödsumma 4,6 kkr Projektledare: Torbjörn Thiringer, Chalmers tekniska högskola Doktorand 1: Ali Rabiei Doktorand 2: Oskar Josefsson Projektinfo Slide 2 of 13
Komponenterna i ett elhybridsystem Elmaskin Kraftelektronisk omformare Batteri Förbränningsmotor kärnelsystmet Slide 3 of 13
Metod : Effektbehov för fordon Slide 4 of 13
Metod : Moment-varvtalskarakteristik ström, spänning, modulation och Cosφ Slide 5 of 13
Fordonselmotor Slide 6 of 13
Undersökningar SiC vs Si frihjulsdiod SiC vs Si MOSFET 400V vs. 800V dc-link Variabel dc-link (dc/dc omformare) Slide 7 of 13
SiC vs Si frihjulsdiod Slide 8 of 13
SiC vs Si frihjulsdiod Slide 9 of 13
SiC MOSFET Slide 10 of 13
400V vs 800V Slide 11 of 13
Variabel dc-link (dc/dc omformare) IGBT based inverter SiC MOSFET based inverter Slide 12 of 13
Frågor ? Ali Rabiei Institutionen för energi och miljö Chalmers tekniska högskola
Variabel dc-link (dc/dc omformare)
Extra slides
Switching
Simulation Vs Measurements
Switching losses (Approximated)
Total Converter losses