1 Leif Vindevåg 23 november 2007
2 Skapa en konkurrenskraftig och exportinriktad finansmarknad Stärka sektorn som tillväxtmotor
3 Ett brett initiativ från finansbranschen Elva parter samarbetar från Bankföreningen Fondbolagens Förening Fondhandlareföreningen Försäkringsförbundet Bankinstitutens Arbetsgivareorganisation (BAO) Försäkringsbranschens Arbetsgivareorganisation (FAO) Finansförbundet NCSD Group/VPC OMX Stockholm Business Region Stockholms Handelskammare
4 Projektets två huvudspår 1. OPINIONSBILDNING Konkurrenskraft 2. KUNSKAPSSPRIDNING Sektorns betydelse för svensk ekonomi What’s in it for me?
5 Finansbranschens storlek Källa: Centrum för Bank och Finans, KTH (2006) StockholmSverige Antal sysselsatta Förädlingsvärde (% av BNP) 10 %5 %
6 Varför är konsumenterna viktiga? 1.Viktig hemmamarknad för finansbranschen 2.Bestämmer de politiska villkoren
7 Svenskar världsledande i aktieägande
8 Nästan alla svenskar äger aktier… Källa: Aktiefrämjandet (Synnovate/Temo), SCB
9 Kunnigare kunder ger vassare finansplats 1.Bättre privatekonomi ger välfärdsvinster för hela samhället 2.Kunderna ställer högre krav och driver på utvecklingen 3.Kunderna kräver mer utbildad personal bättre lön branschen blir attraktiv som arbetsgivare
10 Privatekonomi en rättvisefråga
11 Konfliktlösning?