Propaganda.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
samlade Ord och begrepp – WW2
Advertisements

Vad är reklam? Ordet reklam härrör från två latinska ord: "re", som betyder 'på nytt' och "clamare", som betyder ''ropa högt'. Ordet reklam betyder alltså.
Mellankrigstiden - Diktaturer i Europa
Vägen mot världskrig – freden i Versailles
Mellankrigstiden
Soldater i trettioåriga kriget
Att förklara kriser och krig
En värld i lågor Andra Världskriget.
Mellankrigstiden.
ORSAKERNA TILL ANDRA VÄRLDSKRIGET
Det glada 20-talet Efter första världskriget var människorna i Europa positiva till framtiden. Man trodde att det aldrig skulle bli några mer krig.
MASSMEDIERNA omkring oss
Massmedia och reklam.
Mänskliga rättigheter Demokrati och frånvaro av mänskliga rättigheter är en omöjlig kombination.
Kriget efter 1940.
Franska revolution 1 juli 1789 var det mycket oroligt i Paris.
Förintelsen.
Diktaturernas tid – Europa under 1930-talet
Diskutera: Varför blir det krig?
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
Kort sammanfattning Mellankrigstiden.
Politiken måste ha ett innehåll, de utvalda ska tycka något.
Demokrati (=folkstyre)
Fakta om andravärdskriget
Förintelsen del 3 Hur kunde man genomföra Förintelsen?
Atlantdeklarationen -till följd av axelmakternas brott
Bakgrund och orsaker till andra världskriget och förintelsen
Media och reklam.
Hur har ny teknik påverkat det svenska språket de senaste tusen åren?
ANDRA VÄRLDSKRIGET VÄGEN Om hur Hitlers plan blir verklighet TILL KRIG.
Propaganda Identifiering Fördrivning Koncentration Förintelse/ utrotning Hur? Hur? Hur?
Propaganda.
Tyskland från krig till krig
Andra Världskriget Vad hände sedan?
Demokrati och diktatur
Sovjetunionen och Andra Världskriget
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
En värld i lågor Andra Världskriget.
Mellankrigstiden Efter första världskriget tvingades Tyskland att betala enorma skadestånd. Den tyska regeringen försökte komma undan genom.
Massmedia.
Soldater i trettioåriga kriget
Propaganda Vad är propaganda?.
Kalla kriget! Vad hände sedan?
JÄRNRIDÅN FALLER ANDRA VÄRLDSKRIGET
Massmedia.
Tryck- och Yttrandefrihet
FÖRSTA VÄRLDSKRIGET Carl-Henrik Larsson, John Bauergymnasiet, Karlshamn, Karlshamn –
Ryska revolutionen & Sovjetunionens bildande
 Den misslyckade Versaillesfreden som Hitler utnyttjade till sin fördel  De nya länderna efter WW1  Den globala finanskrisen  Politisk oro i Tyskland.
Andra Världskriget Operation Barbarossa och Slaget vid Stalingrad
Andra världskriget.
Molotov- Ribbentrop pakten
Andra världskriget kimedia.org/wikip edia/commons/t humb/d/de/Euro pe_orthographic_ Caucasus_Urals_b oundary.svg/2000 px- Europe_orthograp.
Vad är propaganda? Jenny Manning Åsa Gårdsskolan ht 2015.
Media TidningarTVRadioInternet. Medias uppgifter Att ge information Att ge information Att förklara Att förklara Att granska Att granska Att underhålla.
En värld i lågor Lars Hindrum, Prästängsskolan, Eksjö –
Massmedia regleras av två grundlagar 1.Tryckfrihetsförordningen (TF) Alla svenska medborgare har rätt att ge ut tryckta skrifter UTAN myndighetskontroll.
Massmedia. Vad är massmedia? Olika medel för att sprida information, t ex:  Tidningar  Tv/radio  Reklam  Internet.
Grafisk kommunikation
Massmedia.
Mellankrigstiden.
Reklam.
6. Hur påverkas politikerna?
Yttandefrihet och Tryckfrihet
En värld i lågor Andra Världskriget.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas
Bakgrund och orsaker till andra världskriget och förintelsen
Reklam eller redaktionellt budskap?
Tidningens historia.
Presentationens avskrift:

Propaganda

Reklam eller propaganda?

Reklam Reklam marknadsför oftast en produkt eller tjänst. Syftet med reklamen är att få mottagaren att köpa en viss vara eller tjänst.

Propaganda Propaganda marknadsför oftast en åsikt (politisk) eller ett beteende. Syftet med propagandan är att påverka människors åsikter eller beteende.

Propaganda Riktar sig till en stor grupp människor Oftast politiskt eller nationalistiskt budskap Viktigt vapen i krig Envägskommunikation

Propaganda framställning Syftar till att påverka åsikter eller beteende. Slogan: Kort och kärnfull fras Budskapet visar bara en sida av en sak. Vissa fakta är utvalda, andra bortvalda för att stödja det budskap man vill föra fram. Symboliskt bildspråk Kan vara osann eller snedvriden.

Spridning av propaganda radio TV affischer historieomskrivning nyhetsbulletiner officiella rapporter förenklad vetenskap böcker flygblad film

PROPAGANDA UNDER VÄRLDSKRIGEN Under de båda världskrigen blev propagandan en del av krigsföringen. Det blev en psykologisk krigsföring likväl som psykologiskt försvar. Fienden framställdes som ondskefull samtidigt som man försökte höja det egna folkets moral och beslutsamhet.

Amerikansk propaganda

Amerikansk propaganda

Tysk propaganda

Länder med diktatur har lättare än demokratier att framföra sin propaganda eftersom de har full kontroll över massmedia. De tyska nazisternas propagandaverksamhet före och under andra världskriget (från 1920-talet till 1945) var utstuderad. De använde tidningar och affischer men också den nya tekniken – radio och film. De inrättade till och med ett särskilt propagandadepartement under ledning av propagandaminister Joseph Goebbels. Hitler hade nämligen imponerats av propagandan som användes under första världskriget och nazistledningen var övertygad om att propaganda skulle vara ett nödvändigt och användbart redskap för att uppnå sina mål. Alla journalister, författare, skribenter och konstnärer var tvungna att registrera sig under ett av ministeriets avdelningar för press, musik, teater, film, litteratur eller radio. Tillsammans med Goebbels gick Hitler nästan dagligen igenom nyheterna och talade om hur han ville ha informationen hanterad. Goebbels förde sedan ut budskapet om hur saker skulle behandlas via olika högre tjänstemän. Nyhetsuppläsare och journalister fick inte publicera sina alster utan godkännande i förväg. Dessutom hade Hitler och flera andra högt placerade nazister inga som helst skrupler om att publicera informationen som de mycket väl visste var falsk. Nazistpropagandan före andra världskrigets utbrott hade flera klart utpekade målgrupper. Tex fick potentiella fiender (tex Frankrike och Storbritannien) höra att Tyskland inte ville deras folk något illa, men att deras respektive ledare ville ha krig mot Tyskland. De tyska medborgarna påmindes även ständigt av att landets fiender, framförallt judar, fanns både inom och utom Tyskland. Återigen. Propaganda kan vara opartisk, vilseledande, falsk och med syfte att påverka människors åsikter eller beteenden.

Sovjetisk propaganda

Den sovjetiska propagandan kom, efter de enorma förluster Sovjet led under andra världskrigets början, att inrikta sig på att höja moralen hos de stridande förbanden. När tyskarnas avancemang mattades av och det sovjetiska försvaret lyckades stoppa en befarad invasion av Moskva, kom propagandan istället att förlöjliga tyskarna och påminna ryska civilister och soldater om deras lidande. På propagandabilderna i exemplen ovan står “Skoningslöst, kommer vi att förnedra och förstöra fienden!” och ”Prata inte!”

Förekommer propaganda idag? Hur används den i så fall?