Lean på Allergicentrum Processen för läkemedelsutredning Mahvash Behzad, Karin Hanson, Annika Bogg, Louise Grufman, Andrea Lindgren och Eva Ljunggren
Bakgrund och problem Obesvarad fråga om de har läkemedelsallergi Få felaktig behandling eller underbehandlas Flera olika läkemedel inblandade, inte alltid lätt att besvara Hög efterfrågan, dålig tillgänglighet Patienterna rädda och omotiverade Mycket om- och avbokningar Bristande flyt internt, patienterna väntade även i väntrummet Personalen jobbade övertid
17 röda post-it lappar
Problem läkemedelsutredning Mycket lång genomloppstid Oklara allergier Dålig tillgänglighet Omotiverade patienter Flera besök Komplicerade remisser Övertidsarbete Om- och avbokningar Inga tider i tidboken Intern process trög
2011
Åtgärder Produktionsplanering Schemaförändringar Förbättrade informationen till patienterna Remittenterna lättare att nå AC Tid avsatt för remisshantering Telefontid som komplement till remiss Är provokation (läkemedelstest) på nybesöket möjligt?
17 röda post-it lappar 10 åtgärdade!
Resultat 2012
Provokation direkt på nybesöket! Mål Provokation direkt på nybesöket! Lägg tid och kvalitet på remissgranskning, underlag och beslutsprocessen Specialistläkare med särskilt uppdrag Remissrond Patienten kan boka sig på webben
Resultat 2013 Mottagningsbesök för läkemedelsutredning kan erbjudas inom 3 veckor!
Lärdomar Kvalitet, Leverans, Effektivitet och Arbetsmiljö Igår Idag Fokus på att resurseffektivisera Vad blev bättre? Fler besök men inget flöde Patienterna väntar i väntrummet Kapacitetsplaneringen -1000 timmar saknas Sena kvällar, stress, jobba snabbare ”Måste vi ha så långa mottagningsbesök?” Idag Hur är det för patienten? Hur kan vi underlätta för att det ska flyta på? Interna flaskhalsar? Stoppa vid fel Kvalitet från början Det gagnar patienten! Skapa förutsättningar för att kunna göra klart Skapat utrymme Kortat ledtider Utrymmet gör att behovet går att anpassa Följ upp behovet ofta och justera ”Många bäckar små”