Lean på Allergicentrum

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen till BNK! • Om ni har en bokad tid (har fått en kallelse hit) ber vi er vänta i väntrummet. Vi kommer och hämtar er där. • Det finns ett till.
Advertisements

”från person till funktion”
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling, syfte och innehåll
Stöd för analys och förbättring
Supported Employment & Customized Employment
Ett arbete med att etablera
Intranät som funkar Andreas Blackne
Utredning och behandling av unga vuxna förstagångspatienter Partille Vuxenpsykiatrisk öppenvårdsmottagning SU/Mölndal.
vi revolutionerar bokning av vård
Kapacitetsplanering på Logopedmottagningen
Centrum mot våld Förstudie Bakgrund Länsstyrelsen har ett regeringsuppdrag att stödja samordningen i länet av insatser mot våld i nära relation.
Framtidens bästa primärvård
Landstinget Dalarna Jerker Dahlbäck.
Bakgrund till satsningen 2. Direktiv från ledningsgruppen 4. Nuläge (Mätetal och mätbarhet) 1. Projektets namn och ansvariga personer 6.
SJUKDOMSFÖREBYGGANDE METODER SJUKDOMSFÖREBYGGANDE METODER.
Bristningsregistret Eva Uustal registerhållare, överläkare
Urologmottagningen i ständig förbättring
Hur hanteras det mellan kommun sjukhus idag? Uppdrag från LG 30/5
Svenska Brandbefälets Riksförbund Förbundsstyrelsens förslag till Nytt varumärke.
En presentation av enheten
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Patientmaktsutredningen
Vi har all anledning att vara stolta och glada! Hur står sig LiÖ i Öppna jämförelser ?
Sv På gång i NyA Anders Mobjörk. Sv Tidplan Ladok3-anpassningar Prioriterade utvecklingsprojekt Fortsatt satsning på kvalitet Förvaltningsplan.
Framtidens specialistläkare
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem Hälsovalsenheten, Sofia Barakat.
Betydelsen av processorientering - Hur kan vi tillsammans med patienten utveckla vårt sätt att tänka och agera! Linköping 18 maj 2010 Regionala gruppen.
Språkstöd på modersmål för att medvetandegöra sitt eget lärande
Kartläggning av processer
Satsningens namn och ansvariga personer
Bakgrund&läge idag: Missförstånd, förvirring, dåliga FFU, ÖP……. Svårigheter att ställa relevanta och uppföljningsbara krav Starkt fokus på djurskyddskrav.
Bra mottagning Team barn och ungdomsmottagning, Sunderby sjukhus
Syfte och mål Öka tillgängligheten Öka förståelsen för processen
Trondheim 2-4 maj 2011 Annika Malm. Formidling kräver rätt förutsättningar Historiskt i Sverige Målstyrda resultat Väletablerade och evidensbaserade metoder.
Bakgrund Relativ 5-årsöverlevnad.
Tillgänglighet sommaren 2011 Vårdgarantin Lagstadgade tidsgränserna 0,7,90,90 dagar Kömiljarden kronor fördelas minst 70 procent av patienterna.
för patienter med misstänkt koloncancer
Det ständiga förbättringsarbete
Medicinmottagningen/ Endokrinologisektionen Utvecklingsarbete
Första jobbet/Feriearbete Bakgrund 1600 ungdomar ansökte om feriearbete sommaren ungdomar besökte Feriemässan den 16/ (drygt)
Strategiska perspektiv på verksamheten
Ny process för hantering av litteraturlistor
ERM Essentials UUB Katarina Standár 14 juni 2011.
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Bröstprocessen - ett förändringsarbete i praktiken
Regionledningen CVPA/SR Konflikteffekter och tillgänglighet.
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
Framtidskartläggning
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Medborgarpanel om bibliotek I Botkyrka Om bibliotek och läsning Projekt Ny biblioteksplan i Botkyrka Anna-Stina Takala, KoF.
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
Mätning: Arbetssätt som möjliggör sammanhållen vård i hemmet
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
Hemblodtryck istället för mätning på vårdcentral
Nu kommer snart vecka BE ® BrucElvis
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
Arbetsmoment under Workshop 2: Målbilder
Med E-tjänst mot framtiden!
Omställningen av hälso- och sjukvården
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
Nationell patientöversikt
Urologmottagningen i ständig förbättring
Äldreomsorg Effektivare flöden
Gottsunda hembesöksprojekt
Nätverksträff diabetessjuksköterskor
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Psykosocial ohälsa till rätt vårdnivå
Presentationens avskrift:

Lean på Allergicentrum Processen för läkemedelsutredning Mahvash Behzad, Karin Hanson, Annika Bogg, Louise Grufman, Andrea Lindgren och Eva Ljunggren

Bakgrund och problem Obesvarad fråga om de har läkemedelsallergi Få felaktig behandling eller underbehandlas Flera olika läkemedel inblandade, inte alltid lätt att besvara Hög efterfrågan, dålig tillgänglighet Patienterna rädda och omotiverade Mycket om- och avbokningar Bristande flyt internt, patienterna väntade även i väntrummet Personalen jobbade övertid

17 röda post-it lappar

Problem läkemedelsutredning Mycket lång genomloppstid Oklara allergier Dålig tillgänglighet Omotiverade patienter Flera besök Komplicerade remisser Övertidsarbete Om- och avbokningar Inga tider i tidboken Intern process trög

2011

Åtgärder Produktionsplanering Schemaförändringar Förbättrade informationen till patienterna Remittenterna lättare att nå AC Tid avsatt för remisshantering Telefontid som komplement till remiss Är provokation (läkemedelstest) på nybesöket möjligt?

17 röda post-it lappar 10 åtgärdade!

Resultat 2012

Provokation direkt på nybesöket! Mål Provokation direkt på nybesöket! Lägg tid och kvalitet på remissgranskning, underlag och beslutsprocessen Specialistläkare med särskilt uppdrag Remissrond Patienten kan boka sig på webben

Resultat 2013 Mottagningsbesök för läkemedelsutredning kan erbjudas inom 3 veckor!

Lärdomar Kvalitet, Leverans, Effektivitet och Arbetsmiljö Igår Idag Fokus på att resurseffektivisera Vad blev bättre? Fler besök men inget flöde Patienterna väntar i väntrummet Kapacitetsplaneringen -1000 timmar saknas Sena kvällar, stress, jobba snabbare ”Måste vi ha så långa mottagningsbesök?” Idag Hur är det för patienten? Hur kan vi underlätta för att det ska flyta på? Interna flaskhalsar? Stoppa vid fel Kvalitet från början Det gagnar patienten! Skapa förutsättningar för att kunna göra klart Skapat utrymme Kortat ledtider Utrymmet gör att behovet går att anpassa Följ upp behovet ofta och justera ”Många bäckar små”