MMS Akademi 5 mars 2008 MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
BAS-M Hur du på ett enkelt sätt administrerar din båtklubbs register.
Advertisements

Warpen BK Här följer en instruktion hur man plockar fram egen statistik från datafilen. Det finns två sätt att få fram statistik. Man byter antal dagar.
Talföljder formler och summor
Varför är det viktigt att mäta?
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
MMS TV-valuta Hans Mandorff & Niklas Usher Holmgren
MMS Akademi 17 mars 2010 MMS TV-valuta Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av TV-tittande. Fördjupad genomgång
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Domarassistenten.com - en introduktion för domare
Valutafrukost 23/11 – 06 MMS gyllene regler -Tv-valuta -Rörlig bild på webben -…
1 Plan för ny panelmatris och större panel och hösten 2005 Presentation för Referensgruppen 22 juni 2005.
Lagledaren ansvarar för att alla i laget tagit till sig detta.
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Tidsanvändningsundersökningen 2010/11
Ruttplanering Vad är det??.
Lagledaren ansvarar för att alla i laget tagit till sig detta.
MMS GYLLENE REGLER. Valutafrukost 23/11 – 06 MMS gyllene regler -Tv-valuta -Rörlig bild på webben -…
MMS & Webb-TV Av: Traditionell TV Mobil-TV Webb-TV Out-of-home Fritidshus Pod-TV.
Punktprevalensmätning Trycksår och Fall
MMS TV-tittarpanel Tobias Lidholm & Jannike Sköldebjer 1.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Sveriges Television Publik & Utbud TV-tittandet 2007.
MMS Akademi 21 oktober 2009 MMS TV-valuta Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av TV-tittande. Fördjupad genomgång Hantering av.
MMS Akademi 14 april MMS TV-panel Tobias Lidholm.
Nytt golv av finaste furu
Tittarsiffror, är de tillförlitliga?
Frukostmöte Så här mäter MMS tittarsiffror. Tobias Lidholm.
Hushållstorleksutredningen, tester Pirjo Svedberg MMS.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Timeshift Teknik, planer och definitioner Pirjo Svedberg.
Editeringsregler vid samtidiga sändningar Pirjo Svedberg, 14 oktober
Metodmöte den 8 juni 2007 Definitioner TSV Pirjo Svedberg MMS.
Förstudie.
Pay no pay UE, tester Pirjo Svedberg MMS.
Pay no pay UE, tidiga tester Pirjo Svedberg MMS. Tidiga tester  Följande analyser är en jämförelse mellan tittandet enligt dagens rekryterings- och viktmodell.
VAD ÄR BRÅK? täljare bråkstreck nämnare täljare = kvot nämnare.
Out of home Jannike Sköldebjer MMS. Bakgrund People Meter-panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans.
Metodmöte den 9 april 2008 TSV Pirjo Svedberg MMS.
MMS Akademi om Time Shift - fördjupning Jannike Sköldebjer Hans Mandorff
MMS Akademi Så mäter MMS tittarsiffror – del 1 Jannike Sköldebjer.
Referensgruppen på MMS 10 dec 2009 Mätningar av Webb-TV.
Beskrivning av SVT1 – SVT2 registreringsfel Möte på SVT 14 nov 2008.
Beräkna en ekvation (metod 1)
Out of home Pirjo Svedberg MMS. Bakgrund Panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans hem. För att.
MMS Akademi MMS TV-valuta. Hans Mandorff & Niklas Usher Holmgren 1.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
MMS Akademi MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande. Översikt hela kedjan.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Jannike Sköldebjer Mona Wikman
Några tidiga timeshiftbilder Rapportering av timeshift från AGB till MMS började Sedan dess växer antalet installerade UNITAM- hushåll vecka.
LÄSVANOR EN PRESENTATION FRÅN DAGSPRESSKOLLEGIET.
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Hur tittar vi på TV?
MMS Akademi MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande. Detaljering av definitioner och beräkningsregler.
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Data till MMS People meter systemet Analys Panel- kontroller Panel- installation Panel- rapportering Etablerings/bas-
Panelen Pirjo Svedberg MMS. MMS tittarpanel –Basundersökningen genomförande vägning användningsområden –Panelen panelmatris- balansering panelen vägning.
MMS Akademi 18 mars 2009 MMS Gyllene Regler++ Hantering av mätdata från panelen vid analys och rapportering av tv-tittande. Fördjupad genomgång Hantering.
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Niklas Usher Holmgren 1.
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Mats Lindkvist.
Ohälsotalet för sjukpenning Mars 2010 Sida 1 Minskad regional spridning för sjukpenningdelen av ohälsotalet Bilaga till Pressmeddelande
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Referensgruppen 23/ Leveranser av programloggar Pirjo Svedberg MMS.
1 Ny definition av Total-TV- tittandet Tidigare definition: Allt TV-tittande exkl. video och TV-spel Dvd-tittandet har varit inkluderat i video på grund.
MMS Akademi 4 oktober 2007 MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande.
MMS Akademi 24 oktober 2007 MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande. Detaljer kring definitioner och beräkningsregler Denna version.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Börja med att skriva in alla tävlandes namn i resultattabellen
Presentationens avskrift:

MMS Akademi 5 mars 2008 MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande.

Vad är MMS Gyllene Regler En samling definitioner och regler för hantering av tittardata och beräkning av tittarsiffror. Regelverket står för sig självt och kan används i flera olika sammanhang, tex av olika dataprogram som då förväntas ge samma resultat MMS certifierar de programvaror som korrekt tillämpar MMS Gyllene Regler

Varför MMS Gyllene Regler  Skapar jämförbarhet mellan olika alternativ  Jämförbarheten kan avse visst tillfälle eller över tiden  Skapar ordning och reda för köpare och säljare på en femmiljardersmarknad  Möjliggör utvärderingar av innehållet  Möjliggör kampanjuppföljning - leveranskontroll  Är till oerhört stor nytta för hela mänskligheten

Vad kännetecknar en god medievaluta?  Den är accepterad och använd av en hel bransch  Medvetenhet finns om att resultat fås från en modell av en verklighet  Enighet råder om att mätresultaten gäller i alla lägen  Den goda valutan lever genom att utvecklas och anpassas

Exempel på definitioner  Ett tv-dygn sträcker sig från till och med  Mån-tors är vardagar, fre-sön är helgdagar  Månad och år består av ett antal hela veckor  Registrering av tittande sker på sekundnivå men rapportering sker på minutnivå  Kampen om minuten innebär att om det finns flera tittarpass under en viss minut så vinner längst tittarpass hela minuten, om oavgjort så det senaste  En reklamspot ärver sin startminuts värden  Ett reklamblock består av en svit sammanhängande reklamspottar

Exempel på räkneregler  Relativa tal beräknas ur panelen med summa vikter möjliga tittare som bas  Absoluta tal beräknas sedan med hjälp av baser ur en basundersökning

Exempel på andra kännetecken  Gäster hos panelhushållen registreras och lever för en dag  Varje panelindivid har en daglig vikt, olika från dag till dag  Tittandet redovisas för individer, inte för hushåll

Exempel på data som ligger till grund för siffrorna  Basundersökning 2 ggr per år  Dagligen tittarpass och tittarefakta från AGB  Dagligen loggar över sända program och spottar från kanalerna

MMS tittarsiffror, var möter vi dem?  På Aftonbladets tv-sidortv-sidor  I HotTop på nätetHotTop  I stora generella analysverktygstoragenerellaanalysverktyg  I egna nischade datasystem  I overnighsrapporterovernighsrapporter  I MMS vecko-, månads och årsrapporterveckoårsrapporter  I datafiler på väg till MMS kunderdatafiler  Vid kampanjplaneringkampanj  Vid kampanjuppföljninguppföljning  Vid programplanering  Vid programuppföljning

Mätdata Loggar från Kanaler (program och spotar) Kontrollkälla för spotloggar PG2 SP2 Filfabriken FTP Server WEB applikation Data bas Internet UTdataUTdata INdataINdata Appl. client Analysverktyg via internet (typ HotCollection ) Overnights Rapporter på hemsida Enkelt analys- verktyg (typ HotTop) Egna filer FTP Browser In- och Utdata

Tittarpass  Vempanelare  VadTV4  När  HurLive  VarHemmet-kök pass per dag

Tittarefakta  Vempanelare  Ålder36  Könkvinna  Urbaniseringsgradstorstad 35+  Familjesituation20+ i hushåll med barn 0-6  Dagens vikt3520,4 C:a möjliga tittare per dag exklusive gäster

MMS tv-valuta mått  Tittartidsorienterade  Räckviddsorienterade  Dagliga; enskilda eller snitt; en enstaka sändning  Över tiden; räckvidd och frekvens; många sändningar

Tittartidsorienterade mått Rating eller genomsnittlig publikstorlek uttryckt i absoluta tal eller i procent. Avser genomsnittlig minut under en slot (program, dagdel etc). Melodifestivalen i lördags hade el 38,7 % i 3+. Genomsnittlig tittartid per möjlig tittare och tillfälle uttryckt i minuter. Genomsnittlig tittartid per dag och tittare under 2007 var 157 minuter. Förra veckan (2008-v09) var snitttiden per dag 181 minuter. Hittills för årets första nio veckor är den 183 minuter. Share eller tittartidsandel uttryck i procent. Hur stor del av det faktiska tittandet en viss period som tillfaller en viss kanal. TV6 hade 3,6 % av tittandet förra veckan (2008-v09).

Vad är rating? Exemplet med ”Måsen” Tänk er en teaterföreställning, tex Måsen av Tjechov. Dörrarna stängs, publiken räknas, föreställningen börjar. Varje minut avbryts föreställningen, dörrarna öppnas, folk går ut och in. Dörrarna stängs och publiken räknas Siffran noteras och förställningen fortsätter ytterligare en minut. Efter föreställningens slut summeras de noterade publikstorlekarna och divideras med antalet noteringar. Vi har fått rating i absoluta tal, tex 315.

Räckviddsorienterade mått Vi talar nu om antal eller andel unika personer Reach (räckvidd) uttrycks i tusental eller % Genomsnittlig dag förra veckan hade 6491 eller 73,7 % i 3+

Standard för räckvidd MMS standard för program, dag, dagdel, vecka är:  Sett något allsminst 1 min  Sett programminst 3 sammanhängande min  Sett dag eller del av dagminst 5 sammanhängande min  Veckoräckviddminst 15 sammanhängande min

Vad är räckvidd? Tänk er Stockholms central. Hur många olika personer vistas i stora centralhallen en viss dag? Vi placerar ut statistiker vid varje utgång. Dessa frågar alla som lämnar hallen: 1) Har ni varit inne i hallen minst tre sammanhängande minuter? Om svaret är “ja” så ställ fråga 2 2) Har ni tidigare idag blivit frågad om samma sak? Om svaret är “ja” så ställ fråga 3 3) Vad svarade ni då? Med hjälp av dessa uppgifter kan vi besvara vår ursprungliga fråga!

Räckvidd över tiden; reklamkampanj  Följa en uppsättning panelindivider över tiden  Mittendagen eller närmast senaste  Beräkning av antal träff per panelindivid  Reach 1 minut  Sedan redovisning tex procentuellt kumulativt  Genomsnittlig frekvens 3,1415  NBD-korrigering kompenserar och förvirrar Även serier av dagar, till exempel en veckas sju dagar Sett minst 15 sammanhängande minuter någon gång under veckan Förra veckan var veckoräckvidden total tv 89,3 % i 3+ För TV3 45,3 % i 3+, 57,8 % för kvinnor 20-39

Fortsättningsvis… MMS Gyllene Regler byggs ut för att hantera tidsförskjutet tittande