FLASH – Lektion 3 Mahmud Al Hakim 1Copyright, Mahmud Al Hakim, 2010
Agenda TEXT Animera 2Copyright, Mahmud Al Hakim, 2010
TEXT Statisk text Används till titlar, rubriker och etiketter, eller annan textinnehåll som du infogar i dina dokument. Inmatningstext Använder du om det är meningen att användaren ska interagera med dokumentet t.ex. skriva in sitt namn. Dynamisk text Används när du vill visa text som ändras efter speciella villkor som du anger t.ex. vilken respons som ska visas beroende på det svar som anges i en frågeställning. Copyright, Mahmud Al Hakim, 20103
Statisk text Copyright, Mahmud Al Hakim, 20104
Ändra teckensnitt, Stil och Storlek Copyright, Mahmud Al Hakim, 20105
Styckeformatering och textorientering Copyright, Mahmud Al Hakim, 20106
Redigera och omforma text Copyright, Mahmud Al Hakim, Rotera Skeva Skala
Dela upp text För att omvandla enskilda bokstäver! Copyright, Mahmud Al Hakim, 20108
Sök och ersätt – CTRL-F Copyright, Mahmud Al Hakim, 20109
Stavningskontroll 10
Animeringar Bild-för-bild Med den här animeringstekniken kan du använda en ny bild för varje bildruta på tidslinjen. Använd den här tekniken om du vill skapa en effekt som påminner om bildrutorna i en film som spelas upp i snabb följd. Interpolerad animering Här skapar du en startbild och slutbild (likt två poler) sen lägger Flash själv till bildrutorna däremellan. Det göra att animeringen (t.ex. toning, färg, förstoring eller förminskning) förändras i jämna steg mellan start- och slutrutorna. Copyright, Mahmud Al Hakim,
Bildrutehastighet (Bildrutefrekvens) Anger animeringens uppspelningshastighet. Förkortas FPS (frames per second) Copyright, Mahmud Al Hakim,
Infoga bildruta I ett nyskapat Flashdokument är det befintliga lagret i filen endast en bildruta långt. Ofta krävs det fler bildrutor för att skapa en animering. Copyright, Mahmud Al Hakim, Tips Kortkommando F5
Nyckelbildrutor I nyckelbildrutor bestämmer du var, när och hur förändringen i animeringen ska inträffa. Copyright, Mahmud Al Hakim, Tips Kortkommando F6
Skapa en rörelseinterpolering Gör övningarna på sid Copyright, Mahmud Al Hakim,
Forminterpolering Med forminterpolering förvandlar du en figur eller form till en annan figur eller form. Gör övningarna på sidan 54. Copyright, Mahmud Al Hakim,
Bild-för-bild animering I denna typ av animering förändras innehållet med en bild per bildruta och animeringen sker när bildrutorna spelas upp i en snabb följd. OBS! Varje bildruta är nyckelbildruta. Gör övningarna på sidan 56 Copyright, Mahmud Al Hakim,
Lökskal Genom att använda funktionen Lökskal, kan du titta på flera bilder samtidigt. Det ger bättre överblick och gör det lättare för dig att redigera och arbeta med bl.a. detaljer i en animering. Copyright, Mahmud Al Hakim, Intervallmarkör