Varför är det viktigt med lagar i ett samhälle? (7C tänker)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Från brott till straff.
Advertisements

Motivation och förändring
Etik Hur ska vi vara mot varandra?
Aktör / Struktur.
Magnus Svensson, Jändelskolan, Karlskrona –
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Kap.2 Hur domstolarna arbeta
Lag & Rätt Rättssamhället Straffskalan Vilka brott begås?
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Lag och rätt.
SAMHÄLLSKUNSKAP & RELIGION
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
De fem vanligaste brotten
Lag och rätt.
Lag och Rätt.
Samhällskunskap Lag och rätt.
Demokrati och hur Sverige styrs
Etik- Modet att välja!.
Brott & Straff.
Etiska resonemangsmodeller
Lag och rätt V
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Kunskapskrav och matriser
Geografi Naturresurser, hållbar utveckling och befolkningsfördelning 1.
Etik Moral Filosofi.
Etik Religionskunskap, åk 9.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
ETIK - MORAL.
Varför är det viktigt med lagar i ett samhälle? (7C tänker)
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
RÄTT eller FEL? GOTT eller ONT?
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Att lära sig att analysera
Filosofi 1.
Etik.
Samhällets ojämlikhet
Etik och moral Vad är rätt och fel?.
Rättigheter och rättsskipning
Genus Manligt & kvinnligt.
Politisk Geografi.
Att lära sig att hantera sociologiska begrepp
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Ulrika Fagerström Ma12abc Källa: Upptäck samhälle från Liber
Individer och grupper Samhällskunskap åk 5 ht 2015.
Lag och rätt. Vad är…  Regler När använder vi dem? Exempel?  NormVad är normer? Exempel?  LagNär används lagen? Exempel?
Identitet & livsfrågor Etik och moral. Identitet & livsfrågor Begreppen etik (fr. grekiskans ethos = sed) och moral (av latinets moralis = det som rör.
+ Etiska begrepp. + Etik och moral I valet om vad som är rätt eller fel visar vi vår moral Rätten till abort Dödsstraff Donera sina organ Ska man förlåta.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Segregering - integrering. Etnocentrism – egna kulturen som måttstock Kategorisering – kategorisera människor, risk för vi/dem Etnicitet – social tillhörighet,
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
Rättigheter och Rättsskipning
Sociologi Introduktion.
Etik och moral.
Lag & Rätt.
Kriminalitet Anna-karin Gålnander.
Kriminalitet Anna-karin Gålnander.
Geografi / samhällskunskap
Hållbar utveckling.
Produktion, handel och transport
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
ETIK Att göra det rätta….
LAG OCH RÄTT.
Presentationens avskrift:

Varför är det viktigt med lagar i ett samhälle? (7C tänker) Samhälle med lagar (Konsekvenser fördelar) - Trygghet, ordning - Egendom respekteras - Miljö och natur respekteras - En ram att leva och rätta sig efter  Vet vad som är rätt och fel - Mer jämlikt och rättvist Samhälle utan lagar (Konsekvenser nackdelar) - Otrygghet - Den starkes rätt (orättvist) - Ingen struktur i samhället, vet inte vad man får göra. -Mer konflikter: kring handel, religion, rasism

Diskutera och Besvara skriftligt i gruppen Vad är skillnaden mellan en lag, en grundlag, en regel och en norm dvs en outtalad regel? (Skriv ner i er anteckningsbok!)   Vad händer (vad blir konsekvensen) om du bryter mot dessa? (Ge exempel!) Vad kommer lagar ifrån? Är det samma regler, normer, lagar i alla samhällen och grupper? Förklara samband och ge exempel på skillnader mellan olika samhällen och deras lagar med hjälp av begreppen nedan. 1. Religion 2. Statsskick, 3. Tradition/Historia, 4. Ursprungsfolk 5. Grupptryck

Vilket är det vanligaste brottet i Sverige tror ni? 1. ? 2. ? 3. ?

Orsaker till brottslighet - Bakomliggande förklaringar Förklaringar på samhällsnivå Ojämlika levnadsförhållanden/Segregation=Uppdelade samhällen (Klassklyftor t.ex. fattigdom, inkomstskillnader, utbilning, arbetsbrist. Utbildningsnivå) Vilket kön man tillhör och vilka förväntningar/normer som finns kring hur dessa bör bete sig. T.ex. Machokulturer. (Män begår 80% av alla brott i samhället) Förklaringar på familj eller individnivå Sociala problem hemma i hemmen (missbruk, psykiska problem) Missbruk Tidigare brottshistorik Grupptryck/umgängeskrets Vilka samband kan ni hitta mellan orsakerna på samhälls- och individnivå?

Konsekvenser av brottslighet Negativa konsekvenser för förövaren och dennes familj. - Brottet minskar möjlighet att få jobb/ta lån framöver. (Prick i registret, fängelsetid etc.) Barn och familj drabbas socialt, psykiskt och ekonomiskt. Negativa för samhället - Ökade kostnader. Färre skatteintäktermer utgifter (fängelser, övervakning, stöd till drabbade, osäkerhet) Negativa konsekvenser för brottsoffret - Ekonomiska förluster - Psykiskt lidande, (ångest, depression, panikattacker) - Sociala konsekvenser (Otrygghet) - Fysisk påverkan (Vid grövre brott)

Hur kan vi lösa Orsakerna och bota problemet? Hur kan man lösa problemet? Ta olika perspektiv… - Vad kan en enskild person/individ göra? - Vad kan Familjen göra? - Vad kan staten/riksdagen/kommunen göra?

Ett analysexempel Kriminalitet i samhället Uppgift 4:16 och 4:10

Vad påverkar påföljden? (Lektion 5) 1. Läs fallet och sätt er in i frågorna. 2. Diskutera sedan vad ni tänker/tycker om de olika frågorna. Ni ska ge välmotiverade svar på varför ni tycker som ni gör kring frågorna. ( Jobba med att ställa ”Varför” frågor och svara med resonemang i flera led och ur olika perspektiv ”Därför att och för att”) Spela in er diskussion på era mobiler och skicka den till min mejl. (en per grupp) Vad tas det hänsyn till när en påföljd bestäms efter en rättegång? - Tidigare brottshistorik, psykiska problem, sociala problem, ålder, hur grovt brottet är, våldsinslag i brottet   Vad är syftet med en påföljd/ett straff? - I Sverige talar vi om kriminalvård. Syftet med påföljden är att förändra ett beteende. Det finns också ett syfte att utdela ett straff för att rättfärdiga offret. Vilka konsekvenser får en brottsling efter att ha avtjänat sitt straff? - I en rättstat ska du när du avtjänat ditt ”straff” vara ”fri”. - Du hamnar i ett belastningsregister = din brottshistorik finns kvar i ett antal år och påverkar möjlighet att ta lån, få arbete, köpa saker. Vilka för och motargument kan ni hitta med detta?  Begrepp att lära och anteckna under ert arbete idag Påföljd, Straffmyndig, Mened, Fängelse, Omyndig, Socialtjänst, Ungdomsvård, Kriminalvård, Belastningsregister

Påföljder vid lagbrott - Om brottslingen inte är straffmyndig (under 15 år) så kopplas de sociala myndigheterna in. (Socialtjänsten) - Penningböter eller dagsböter. (Ekonomiskt straff) - Fängelse. (Från 14 dagar till 10 år. Livstid 10-15 år.) - Fotboja. (Du avtjänar ”fängelsestraffet” i hemmet. Enbart för korta fängelsestraff samt inte för återfallsförbrytare) - Villkorlig dom. (Dom verkställs om nytt brott begås) - Sluten ungdomsvård. (Vid grova brott ungdomsbrott) - Samhällstjänst. (Utföra obetalt arbete t.ex. ?)

Finns det tillfällen då man borde bryta mot lagarna? Protestera mot orättvisor (Civil olydnad). Kan ni hitta några exempel på detta från historien? ?

Integration och segregation http://www.so-rummet.se/content/integration-och-segregation Integration och segregation mer än bara nyanlända flyktingar och invandrare! Ett problem som gäller alla oavsett ursprung, t.ex. boende, ekonomi, social, utbildning. Varför är det ett problem? Historiskt? Etiskt/Rättvist? Framtida? Rättsligt?

Segregationen Följande kunde läsas i DN förra veckan: Motstånd finns! ”Segregationen ökar i Stockholm. Individer med olika bakgrund möter allt mer sällan varandra. ”Den mest dramatiska förändringen är att den ekonomiska segregationen ökar påtagligt. De rika bor med varandra och möter i allt större utsträckning bara andra rika” Segregation=ett samhälle där man lever uppdelat. Ett samhälle med stora klyftor mellan människorna i det. T.ex. att man bor sorterat efter inkomst, utbildning, språk, kulturer, normer, etnicitet. Integration= Ett samhälle där alla är delaktiga, har samma möjligheter. Diskutera med hjälp av begreppen: rättvisa, möjligheter, utanförskap hur segregation påverkar både ett samhälle och individerna i det och försök ge tydliga exempel! - Vilka problem kan uppstå i samband med segregation i ett samhälle? - Resonera både utifrån ett samhälls/struktur- respektive individperspektiv. - Lyft fram både fördelar och nackdelar med segregationen i samband med att man kommer som ny migrant till ett land. Motstånd finns! Men varför finns det? På struktur och individnivå?

Etiska modeller = Hur ska man tänka/argumentera Etiska modeller = Hur ska man tänka/argumentera? - Hur bör man tänka när man väljer ett handlingsalternativ? 3 olika utgångspunkter för vad som är rätt handlande! Pliktetik (regeletik) Du ska alltid göra det som lagen/normen säger är rätt. Rätt val är att handlingen följer regler/normer! Konsekvensetik Du ska alltid välja det som kommer att göra mest gott på sikt. Det som ger ”bäst” konsekvenser är rätt val! Sinnelagsetik Om din avsikt/vilja är god är det rätt handlat!