ERGONOMI Föreläsning 1 för ÅR 8 2012.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ÅsaMia Alteryd EQverkstan
Advertisements

Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Gratis program för video analyser
Spelstrategi.
ARBETSMILJÖ och SÄKERHET
Muskler och Styrka.
Spänst 5 Veckors program för att förbättra din SPÄNST
Hälsosamma Sverige. Arbetsgruppen •Filippa Reinfeldt, Ordförande •Saila Quicklund •Inger René •Carl-Johan Sonesson •Jenny Petersson •Rasmus Törnblom •Johan.
Skriftliga omdömen och betygssättning i praktiken
Människokroppen.
Hälsa och Kondition.
Ergonomi.
DET HÄR BEHÖVER VI FÖR ATT MÅ BRA:
Syftet med en personlig handlingsplan
ERGONOMI Vad är det?.
Kondition och träning.
Idrott och hälsa År 6 VT 2014 Linda Johansson.
Arbetsmiljö Arbetsställningar Lyft-och bärteknik
Mental träning Mål & Motivation
Arbetsområde 1. Innehåll Exempel E C A Idrott/ Lek/ Motion
KROPPENS ANPASSNING Akut eller kortvarig
Styrka & styrketräning
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
Idrottsfysiologi, tränings och tävlingslära 2
Friskvård och träning I det här avsnittet berättar vi mer om hur familjelivet kan fungera för den som har MS. Kan man skaffa barn? Hur kan sexlivet förändras?
Varför behöver DU träna?
VARFÖR IDROTT I SKOLAN ? * Du ska få träna upp din fysiska, psykiska och sociala förmåga * Ämnet ska ge dig kunskaper om en hälsosam livsstil. *
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Principer för arbetsställningar
Tema Kär och galen.
”Teorin” bakom konditions- och styrketräning!
Träningslära 9:or ht 11.
Dans – eller rörelse till musik
Läroplansträff fritidshem
Sjukgymnastik vid myelom
..det beror på vilken sorts styrka man pratar om !
Arbete i Idrott och hälsa för årskurs 9 HT 2014
Kroppen Träning Hälsa och kost Allemansrätten
Träningslära Styrka.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
VT -15 Idrott och hälsa Martin & Robert
Uppvärmning?.
VARFÖR IDROTT OCH HÄLSA?
Vad är det styr hur du mår på din arbetsplats?
När du tränar så sover du bättre på nätterna, du bränner kalorier vilket gör att du äter bättre och du tänker även bättre vilket gör att din läxa görs.
Hälsa och Kondition.
Betygskriterier Idrott & Hälsa
Idrottsskador åk 8.
Vad är styrka? Styrka är den förmågan musklerna har att dras samman
Ergonomi Läran om anpassning av arbete och miljö till människans behov och förutsättningar för att förebygga risker och ohälsa.
STYRKETRÄNING Mia Jönsson FTT14/FTP
Näring - hälsa SYFTE: Fördjupa er i näringslära /hälsa.
Mia Jönsson Idrott och hälsa
I DROTT OCH HÄLSA F ÖREBYGGA SKADOR. S YFTE Genom undervisningen ska eleven ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: förebygga risker vid fysisk.
ERGONOMI. Vad är ergonomi? Läran om anpassning av arbete och miljö till människans behov och förutsättningar Med enklare språk - att lära sig använda.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
har som syfte att förbättra, och stärka, kroppen utifrån dess naturliga rörelsemönster Friskis&Svettis utgångspunkt för funktionell träning.
Weronica Helleberg Idrottslärare Finnbacksskolan
Förebyggande av skador inom idrott
Vad är styrka? Styrka är den förmågan musklerna har att dras samman
LPP – rörelse Dans åk 7 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
LPP – Rörelse Simning och livräddning åk 8
LPP – rörelse Dans åk 9 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
Självbedömning Idrott och Hälsa ÅK 6
LPP – Rörelse Simning och livräddning åk 7
LPP – rörelse Lekar och spel
Förebyggande av skador
LPP – HLR HLR och säkerhet
FRIIDROTT ÅR TRÄNINGSLÄRA.
Presentationens avskrift:

ERGONOMI Föreläsning 1 för ÅR 8 2012

Vart är vi på väg?

Vad betyder ordet ergonomi? ”läran om människan i arbete; samspelet mellan människan och arbetsredskapen!” (www.ne.se 2012) Varför ska ni lära er om ergonomi? Centralt innehåll Arbetsställningar och belastning till exempel vid fysiska aktiviteter och förebyggande av skador, genom till exempel allsidig träning Hur ska ni lära er ergonomi? Introduktion teoretiskt Tre lektioner i hallen Prov v.14 utifrån häftet ni får ut

Vad kommer bedömas För ett E krävs Eleven kan på ett i huvudsak fungerande sätt förebygga skador genom att förutse och ge enkla beskrivningar av risker som är förknippade med olika fysiska aktiviteter För ett C krävs Eleven kan på ett relativt väl fungerande sätt förebygga skador genom att förutse och ge utvecklade beskrivningar av risker som är förknippade med olika fysiska aktiviteter För ett A krävs Eleven kan på ett väl fungerande sätt förebygga skador genom att förutse och ge välutvecklade beskrivningar av risker som är förknippade med olika fysiska aktiviteter

Arbetsmiljöfrågor utifrån ergonomi Anpassningar i vår vardag (skola, jobb, hemma) Ljud, ljus samt den fysiska miljön Pauser, variation samt se till att aldrig belasta enbart en del Fråga 1 Hur kan jag anpassa min situation just nu?

Hållning Balans i kroppen Antagonistmuskler Rörlighet och styrka Fråga 2 Vilken nytta har vi av en bra hållning och hur kan vi träna detta?

Rygg Fråga 3 Arbeta förebyggande Akta dig för dumma lyft och vridningar Anpassa din vardag så att du inte belastar kroppen för mycket Styrka och rörlighet. Idrottande individer samt icke idrottande individer Fråga 3 Vad kan jag göra för att minska risken att få problem med ryggen

Träning i förebyggande syfte Stabiliserande träning Bålmuskulaturen Arbeta med hela kroppen Anpassa vikten efter din styrka Jobba med både statisk och dynamisk styrka Rörlighetsträning är också oerhört viktigt för att förebygga Desto uthålligare kroppen är desto längre orkar den arbeta

Träning efter skada Rehabträning Ofta mycket längre tid än vad den förebyggande träningen skulle ha tagit Många repetitioner utan några vikter alls gummiband, pilates bollar, kroppen som belastning är några exempel Många besök hos sjukgymnast