Haverikonsekvensanalys av Elfordonsbatterier

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Advertisements

1 Aktuella SBUF-projekt Betongfeber 2009 Ruben Aronsson © Copyright, SBUF 18 november 2009.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Lean Forum studiebesök 2011
Välkommen till Forskarhjälpen 2014!
Presentationsmaterial EFFSYS 2 dagen
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Välkommen till Forskarhjälpen 2013! Medicinjakten Guldjakten Soljakten.
FFI – Lyckade/Pågående projekt
Energislöseri?.
Verktyg för att hantera IT-Projekt
22 augusti 2014 Slide N° 1 8 april 2009 Bild nr 1 Urbact-sekretariatet URBACT II 2007–2013 EU-program för territoriellt samarbete om integrerad och hållbar.
Framtidens bästa primärvård
Strategiskt Beslutsunderlag
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Maximo Användarförening höstmöte 2003
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Användarseminarium Gute-RTK Användarseminarium Gute-RTK Suderbys herrgård 16 november 2006 Projektöversikt Lars Jämtnäs Geodesienheten, Lantmäteriet.
LFA- Logical Framework Approach
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
För- och nackdelar med bildbehandling för analys av effekten av en trafiksäkerhetsåtgärd Lars LedenLuleå tekniska universitet VTT, Finland Mikko RäsänenVTT,
ELDRIVET Energirelaterad fordonsforskning
TriLi – Långlivade litiumelektroder för EV och HEV batterier K. Edström (projektledare), T. Gustafsson, D. Brandell, F. Björefors, L. Nyholm, M. Strömme.
Harry Robertsson, Teknisk Direktör, Stena Rederi AB
Styrning Mina meddelanden
Energirelaterad fordonsforskning 2014 ’Kraftelektronik och elmotorer för hjälpaggregat hos hybridfordon’ Program Energi & Miljö inom FFI Startat.
Välkommen till ESF:s seminarium
Nya komponenter och koncept för polymera bränsleceller till fordon
Ingenjörsverktyg för Li-jonbatterier
Stefan Andersson, Uppsala universitet 1 TestSök Presentation av ett BIBSAM-projekt.
Åldringsmekanismer & hur man förlänger livslängden på batteri i fordon och energilagrings applikationer Evelina Wikner Institutionen för Energi och Miljö.
Strukturella kompositbatterier för energieffektiva fordon
Affärsmodeller och metoder för energieffektivisering Rickard Waern, projektledare.
INKA-projektet - IN tegration av verksamhetsprocesser och K unskapsh A ntering i nätverksorganisationer En gemensamt projekt mellan IbisSoft, DSV vid SU/KTH.
FFI Energi o Miljö inbjuder till samverkansforum inom forskningsområdet aerodynamik 21/ Chalmers, Göteborg.
Biodrivmedelsdrivna skotrar 1 Copyright: Margareta Granström Projektägare: Storuman kommun Projekttid: Projektledare: Margareta Granström.
1 1 Geoteknisk sektorsportal – nationellt digitalt arkiv och WMS-exponering av geotekniska borrningar Mats Öberg, GIS-arkitekt,
FIRST LEGO League 2015 Östersund FIRST LEGO League - Information.
Förstudie: Hållbar konsumtion
Styrelsens presentation Beslut om stöd 2. Möjligheter att framskrida fortare 3. Prioritering av vem som får stöd 4. Vad händer nu.
Monolitiskt Integrerade Energilagringsmoduler
Ortsutveckling Flen Centrum- och Näringslivsutveckling 29 augusti 2013 BCPW.
Mild hybrid 48V Elektriskt - drivhjälp & regenererings system
1 DEPEND Development of Evaluation and research Platform for ENvironmental Driver support FFI Transporteffektivitet – Projektseminarium 23/ Linus.
Current and forthcoming calls - Department of Computer Science and Electrical Engineering FP7 calls FP7 Cooperation – ICT Call 6 Deadline: 13 April 2010.
BFL Bedömning för lärande
Andra nordiska mötet, 5-6 oktober 2004, Uppsala Jessica Lindholm, Lunds Universitets Bibliotek SVEP delprojekt 3-5 Jessica Lindholm, Lunds Universitets.
FFI Resultatkonferens | iQDrive | Pär Degerman, Scania CV AB
© Brandskyddsföreningens Service AB Swedish Fire Protection Association A Fire Safe Sweden Vision.
Per Hamlin, ÅF Industry Minskade koldioxidutsläpp från personbilar genom att integrera forskning kring aerodynamik Per Hamlin, ÅF Industry.
Högtemperaturlitiumbatterier (HT-LiB):
Hållbar utveckling och miljömål Hållbar utveckling och miljömål Naturvetenskapliga fakulteten.
1 1 Externa GIS-resurser från SGI (inkl. Geoteknisk Sektortsportal) Mats Öberg, SGI 7 nov 2013, Lst E, Linköping.
AB Volvo Industrial Electrical Engineering and Automation, Lund University, Sweden SuperCool.
Nästa generation batterier för hybrid- och elfordon [ 12/ /2017, Chalmers, Batterifonden, 11,2 MSEK ] Prof. Patrik Johansson LRCS-CNRS, UPJV, Amiens,
Design av komponenter och system för energieffektiv elektrisk framdrivning av el- och elhybridfordon Ali Rabiei, Doktorand Institutionen för energi och.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Bakgrund LTH utvecklar studentutbytet med Kina. Tre nya utbytesavtal – Jiao Tong (Shanghai) – Zheijang (Hangzhou) – Xiamen.
Säkrare energilagerlösningar med fluorfria elektrolyter [ 12/ /2017, Chalmers, Batterifonden, 6,2 MSEK ] Prof. Patrik Johansson LRCS-CNRS, UPJV,
Mål Matematiska modeller Biologi/Kemi Datorer muntlig presentation
Samspelseffekter vid deaktivering av efter- behandlingskatalysatorer för biobränsledrift Projektbudget 25,7 MSEK Sökta medel: 50 % Projektgrupp Hanna Lind.
Tydliga spelregler ger framgångsrikt ägarskifte
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Stöd av geotekniker på skadeplats med interaktivt webbaserat kartstöd Anders Finn, Bohus Räddningstjänstförbund Mats Öberg, SGI Statens Geotekniska Institut.
projekt campus näckrosen universitetsstyrelsen
Att skriva projektplan
Annonsering av anställningar
Grundläggande brandsäkerhet
En uppbyggnadsmodell av utbildningsstruktur inom Räddsam-VG
Marknadsföring av spel via sociala medier – en projektbeskrivning
Presentationens avskrift:

Haverikonsekvensanalys av Elfordonsbatterier David Sturk, M.Sc. Ch. Eng. Director Battery EV Safety Research Autoliv Development AB, Vårgårda 8 oktober 2014

Bakgrund ”Haverikonsekvensanalys av elfordonsbatterier” Projekttid – november 2013 till april 2015 Projektägare/ledare Autoliv Development AB Partners Volvo Cars Chalmers Uppsala Universitet Batterifonden delfinansierar Stödsumma på 795 000 kr Samarbete med forskningsprojekt FFI-projektet Räddningskedjan

Flödesschema batterihaveri Bakgrund Abusive Conditions Mechanical Abuse Electrical Abuse Thermal Abuse Short circuit discharge Overcharge/ over-discharge Breakdown Pressure build-up inside cell HEAT generated inside cell Thermal Runaway Cell Rupture Air (O2) Risk for Fire

Flödesschema batterihaveri Bakgrund Abusive Conditions Mechanical Abuse Electrical Abuse Thermal Abuse Short circuit discharge Overcharge/ over-discharge Breakdown Pressure build-up inside cell HEAT generated inside cell Thermal Runaway Cell Rupture Air (O2) Risk for Fire

Projektets frågeställning Påverkas ett batterihaveri av SOC och andra parametrar? Under vilka termiska förutsättningar orsakas termisk rusning? Två typer av battericell – NMC och LFP Vilka gaser kan genereras? Vilken värmeeffekt genereras av termiskt rusande battericell? Hur påverkar SOC gaser och värmeeffekt? Hur påverkar tillgång till luft eller inert miljö? Vilka ämnen i cellen har konsumerats? Målsättning Kvalitativ analys av termiskt batterihaveri – gaser, värme och reaktivitet Tydligare parametrar för riskanalys vid hantering av tillförlitlighetsprov Leverera fördjupad analys till FFI-projektet Räddningskedjan och MSB

Vad projektet gör Metod Ny provkammare för termisk provning konstrueras utifrån riskanalys Fordonsbattericell placeras i provkammaren för upphettning Upphettning sker i linjär hastighet och HRR från cell kvantifieras Då cellen ventilerar drivs gasen till gasspektrometer för analys Post-Mortem studie utförs på urval av celler

I vilket sammanhang forskningen kan sättas © FFI-projekt Räddningskedjan Säkerhet vid tillförlitlighetsprovning Krockprovning med e-fordon Komponent provning med fordonsbatteri Riskanalys Typer av haverikonsekvenser Vilka stationära skyddssystem? Typ av skyddsklädsel Gaser och ventilation Battery Sled Track – High risk Tests Autoliv Sweden Post-test thermal incident © FFI-projekt Räddningskedjan

I vilket sammanhang forskningen kan sättas Säkerhet vid trafikskadehändelse E-fordon i trafikskadehändelse FFI-projektet Räddningskedjan Myndigheteten för Samhällskydd och beredskap (MSB) Kunskap till räddningstjänsten Hantering efter trafikskadehändelse Bidrag till riskanalys för Bogsering Skrotning Eventuellt återbruk av batteri © FFI-projekt Räddningskedjan © FFI-projekt Räddningskedjan

Status för projektet Klart Ny provkammare konstruerad och levererad (Autoliv) Analysutrustning uppkopplad till provkammare (Chalmers) Battericeller laddade och levererade (Volvo Cars & Autoliv) Återstår Termisk provning – 30-40 prov (Chalmers) Post-mortem studie – 10-tal celler (Uppsala Universitet) Resultatanalys Disseminering genom publikationer och presentationer Status: Färdigt till april 2015

Vilka resultat man förväntar sig Fördjupad studie av hur konsekvenserna av kritiskt batterihaveri påverkas av battericellens initiala tillstånd Kvalitativ analys av batteri-haverikonsekvenser orsakade av termisk åverkan Resultat för stärkt riskanalys Tillförlitlighetsprovning Vid trafikskadehändelse Hantering efter trafikskadehändelse Publikationer i forskningsskrifter Presentationer på konferenser

Tack för din uppmärksamhet Projektledare David Sturk, Autoliv Development AB Director Battery EV Safety Research david.sturk@autoliv.com Vice projektledare Patrik Johansson, Chalmers Professor at Department of Physics Partnerrepresentanter Henrik Markusson, Volvo Car Corporation Lithium ion battery specialist Kristina Edström, Uppsala Universitet Chair Professor in Chemistry