Främjande av hälsa och lärande genom skolmåltider i ett nordiskt perspektiv. (Prospects for promoting health and performance by school meals in Nordic.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Skolan i rörelse
Genusperspektiv i förskola/skola
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
SKOP Elever - Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Elevundersökning 2010 SKOP:s arkivnummer: S19APR10 Elever - Västra skolan, alla.
Hälsa ur olika perspektiv
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Karin Lidén Förvaltningschef i Kostförvaltningen Kramfors kommun
HÅLLBART RESANDE I UMEÅREGIONEN. Finansiering Länstrafiken i Västerbotten Volvo GE Liljaskolan i Vännäs.
Tillgänglighets- uppdraget
Jan-Eric Gustafsson Göteborgs universitet
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Vårt mål Skapa bra matvanor genom god mat
Kvalitetsnivåer för Måltidsverksamheten i Lerums kommun
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Tema Kär och galen.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Socialinvesteringsfond Norrköpings kommun
för måltidsverksamheten inom förskola och skola
1 Vad visar PISA -undersökningarna? KEFUDAGEN Den 4 juni 2013 Anita Wester, Skolverket OH-mallen.
Lite om skolmåltiden i Kungsbacka. Skollunchen 1800 skolluncher under din skoltid 1/3 av dagens näringsbehov.
Hälsopedagogik Kapitel 4
Välkommen till Braås skola
Resultat för utvalda frågor från LIV OCH HÄLSA UNG 2013 Uppsala län.
Välkomna till Edboskolan
Likabehandlingspolicy för Slottegymnasiet
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Genomlysning av vår organisation
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Mörbylånga kommun Styrkort 2015
Elevdemokrati i praktiken
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Hälsa och lärande. Målsättningar med hjärnprojektet  Studieförberedande – att skapa bästa möjliga förutsättningar för våra elever inför deras fortsatta.
BUN Kostenheten Uppdrag, organisation och uppföljning ”Köket är förskolans hjärta”
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Källängsråd Dagordning 1.Skolans verksamhet - TEMA - studiero 2. Ekonomi och organisation 3.Övrigt - Säkra skolvägar.
KOSTPOLICY VUXENNÄMNDEN I ESKILSTUNA KOMMUN ANTAGEN AV VUXENNÄMNDEN
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Erfarenheter och effekter av satsningar på lärare i skolor med låga elevresultat Anahita Assadi, Caroline Hall, Martin Lundin och Kristina Sibbmark.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
Elev Här är några av de bilder jag pratade kring första tillfället ni hade HKK-ämnet nu i åk.8.
Skolbarns hälsovanor i Sverige 2013/14 Undersökning vart 4:e år 11-, 13- och 15-åringar 8000 elever Start 1985/86 Nationell – internationell jämförelser.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Brist på energi och ork i skolan, dålig koncentration och motivation Utebliven frukost Föräldrars bristande ansvar att.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Brukarenkät 2010 Till redovisningen:
Vuxennämnden i eskilstuna kommun
Skolmat Namn på föreläsare.
DET-Uppgifter.
Främjande miljöer för lärande, utveckling och hälsa
LPP – rörelse Lekar och spel
Menyförslag 2900 kcal Frukost Mellanmål Lunch
Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner Oslo 5 april 2018 Hvorfor er gutter overrepresentert i spesialundervisningen? Bengt Persson.
Vad gör vi idag? Vad händer idag och varför? Matlagningsprov ½ gruppen. Ta med dig recept och anteckningar om du ska laga mat, är du kamratbedömare tar.
Elevhälsa Vilka behov ser vi? Hur kan vi förebygga? Marie Aspfors
SFI/SFX 2019 i Stockholms län
Presentationens avskrift:

Främjande av hälsa och lärande genom skolmåltider i ett nordiskt perspektiv. (Prospects for promoting health and performance by school meals in Nordic countries) NordForsk # 54761

Följande frågeställningar kommer att studeras och jämföras mellan nordiska länder som tillämpar olika system för att organisera skolmåltiderna; kostnadsfria lagade luncher (Sverige och Finland), subventionerade lagade luncher (Island), samt lunchlådor medtagna hemifrån (Norge). a) Finns det ett samband mellan val av mat i skolan och den totala kostens hälsosamhet i relation till kön, socioekonomisk status och egen uppfattning av fysisk hälsa? b) Hur påverkar skollunchens kvalitet och kvantitet lärande och beteende i klassrummet bland pojkar och flickor? c) Vad upplever pojkar och flickor som viktigt när det gäller att vilja äta skollunch? d) Hur påverkar skolans organisation, måltidens miljö och sociala aspekter (t.ex. samspelet mellan personal och elever och mellan elever) elevernas val av mat i skolan? SYFTE: att i ett nordiskt perspektiv studera skolmåltidens betydelse för kostens totala hälsosamhet, lärande och prestation i skolan, samt få en inblick i elevers åsikter om skollunchen.

Matvanor, näringsintag och matens hälsosamhet på skolan och hemma Fotografier av lunchbrickor/ lunchlådor Bedömning av näringsintag i skolan Uppskattning av hunger före och efter skollunchen Enkät om sömn, hälsa, frukost Enkät om maten hemma (Nordic Monitoring)

Lärandemiljö, beteende i klassrummet och skolprestationer Beteende i klassrum Koncentrations -förmåga Klassrums- miljö Betyg och/eller resultat på prov

Elevers erfarenheter och åsikter om skollunchen Fokusgrupps- intervjuer Narrativ (skrivna berättelser) Mind maps

Måltidsmiljö och kostnaden för skolluncherna Kostnader för skollunch Beskrivning av lunchlokaler, (FAMM) Organisation kring skollunch

Projektledning, analys, spridning av resultat Intern kommunikation och extern information Ekonomi och intern organisation Etisk ansökan Rekrytering av skolor och elever Praktiska riktlinjer och rekommendationer baserade på studiens resultat