Marknadsmixen – 4P Pris Plats Påverkan Produkt
Vad består en produkt av? Service För- packning Installation Leverans & betalnings- villkor Kärn- produkt Funktion Varumärkes namn Kvalitet Utseende Garanti
Kärnprodukt Kärnprodukten är den primära orsaken till att en kund är köp-intresserad.
Påtaglig produkt Förpackning Utseende Funktion Kvalitet Varumärkesnamn
Ett varumärkes innebörd Påminner om egenskaper Påminner om fördelar Representerar kultur Personlighet – Säger något om användaren
Utvidgad produkt Service Installation Leverans & betalningsvillkor Garanti
Beslut angående marknadsföring och utveckling av produkter Produktattribut Branding Paketering Märkning Support och service
Produktklassificering Producentvara Konsumentvara Konsumentmarknaden: Dagligvaror Kapitalvaror …en annan indelning: Högengagerande Lågengagerande
Produktvalproblem Utveckling av nya produkter Prioritering mellan existerande produkter Avveckling av föråldrade produkter
Prioritering mellan existerande produkter Söt Icke söt Stark Svag
Modeller Produktlivcykel Bostonmatrisen Produkt/marknadsmatris
Plats Hur företaget når ut till kund Hur kunden når företaget
Distributionskanalen Funktioner: Lagerhållning, Sortiment, Transport Informationshantering, risktagande, Optimering går mot strategi Ingår i företagets marknadskommunikation Kommunicerar varumärket Dyr lagerhållning
Forts. distributionskanaler Sugande (Pull)/tryckande (Push) system Lönsammare för företag att satsa på kärnverksamheten (istället för investera i distribution) Grossistens betydelse minskar inom många branscher
Distributionsstrategier Exklusiv distribution Selektiv distribution Intensiv distribution
Fem sätt att Påverka Annonsering Säljkampanjer (SP) Public Relations (PR) (sponsring,prodplacering ) Personlig försäljning Direktmarknadsföring (e-mail mm till utvalda kunder)
Integrerad marknads-kommunikation Ett företags strävan att koordinera olika marknadskanaler så att budskapet om företaget och dess produkter blir tydligt, samstämmigt och attraktivt. Annonsering Personlig försäljning PR Kampanjer Direkt- marknadsföring
Faktorer som påverkar promotionmixen Hur ser produkten/marknaden ut? Push eller pullstrategi Buyer readiness stage Var i produktlivcykeln man befinner sig
Annonsering Bestäm målet med annonseringen: Budget Bestäm strategin Informera Övertyga Påminna Budget Bestäm strategin Budskap Media Utvärdera annonseringen
SP:Exempel på säljkampanjer Fria prover Rabattkuponger Ersättning om kupong från köpt vara postas Ekonomipaket Premieprodukter Reklamartiklar Trohetsrabatter POP Vinstchanser
PR - Public Relations På ett billigare sätt än annonsering marknads-föra företaget eller produkterna. Företaget betalar inte för utrymmet i media utan snarare för arbetet med att komma dit.
PR - Public Relations Avanza utmanar storbankerna Privatspararnas återkomst till börsen gör att det ser bättre ut än på länge för O-listenoterade nätmäklaren Avanza. För att stärka varumärket Omfattar olika aktiviteter: Produktpublicitet Relationer med media Extern och intern info Lobbying Syftet med PR: Skapa intresse kring produkten Influera målgrupper Repositionera produkter i mognadsstadiet
Personlig försäljning - Hur den kan genomföras Identifiera prospekts Läs på om dem Kontakt Presentation Hantera invändningar Avsluta affären Följ upp
Direktmarknadsföring Markandsföring direkt till konsumen t.ex Telemarketing Direct-mail marketing Catalouge marketing Direct respons television marketing DRTV Integrerad direkt mf
Hur sätts priset? Kostnadsbaserad Värdebaserad Konkurrentbaserad
Pris - Interna och Externa faktorer Interna faktorer marknadsmål marknadsmix-mål kostnader organisatoriska Externa faktorer marknad o efterfrågan konkurrenter konjunkturen
Priset är alltid ett viktigt konkurrensmedel Normalt ger ett lägre pris en ökad efter-frågan Pris Undantaget är lyxvaror: Efterfrågan
Läget i produktlivcykeln påverkar prisstrategin Introduktionsstadiet: skumma eller penetrera Tillväxtstadiet: konkurrensen tilltar strategi => penetration Mognadsstadiet: konkurrensen stabiliseras strategi => låga kostnader Nedgångsstadiet: Försäljningen minskar strategi => bidragskalkyl