Marknadsmixen – 4P Pris Plats Påverkan Produkt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mall till Affärsplan – Export för Företaget AB.
Advertisements

Skapa en lönsam kundrelation
Konsumentmarknaden och konsumentbeteende
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
SAMHÄLLSEKONOMI.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Marknadsplan Sandström de Wit
Marknadsföring Kap 7 Strategisk planering
Marknadsföring – FEK:s intäktssida
Kunskaper och förmågor FEK1
Marknadsföring av turism
Operativ marknadsföring – kapitel 19.
Block 4: Att driva företag
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Aktiviteter och upplevelser
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Block 4: Att driva företag
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
Grafisk profil.
Affärsidé - företagets vägvisare
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
Förslag till planering kapitel 12
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Från 4 P till relationer Med kunden i centrum.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Logistik vid husbyggnad
Kap 9: Kommunikationskanaler
Kap 10: Kampanjplanering
Marknadsplan Vad? För vem? Hur?
Marknadskommunikation och mediaval
Marknadsföring och försäljning
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
5 P TAB SERVICES JUTTA JÄRVENPÄÄ, JANIKA KAITO, HENRIIKKA KEMPPINEN, MIREKA KANTANEN & SUSANNA KAINSALO.
Varumärke Värderingar Plattform Identitet Relationer Service
Produktens olika delar
Butikens marknadsföring
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Allmänt Peter Bloom e-post tfn Bidrag kan beviljas till företag, oavsett företagsform, som bedriver verksamhet på.
H2000 Branschkunskap – lär känna din bransch Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 PRODUKTUTVECKLING.
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt eller fel hur ni presenterar.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
[Produktnamn] Marknadsplan
Grafisk profil.
ATT GÖRA ETT REKLAMBLAD
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
SÄLJAKTIVITETER SÄLJAKTIVITETER KAN:
Marknadsföringsplan Ditt namn.
Seminarium Affärsidé & Budget
Grafisk profil.
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Presentation av affärsplan
Presentation av affärsplan
[Produktnamn] Marknadsplan
Företagets namn Affärsplan.
Win-win när sociala företag gör affärer med andra företag Mona hallström hjorth 21 februari
Presentationens avskrift:

Marknadsmixen – 4P Pris Plats Påverkan Produkt

Vad består en produkt av? Service För- packning Installation Leverans & betalnings- villkor Kärn- produkt Funktion Varumärkes namn Kvalitet Utseende Garanti

Kärnprodukt Kärnprodukten är den primära orsaken till att en kund är köp-intresserad.

Påtaglig produkt Förpackning Utseende Funktion Kvalitet Varumärkesnamn

Ett varumärkes innebörd Påminner om egenskaper Påminner om fördelar Representerar kultur Personlighet – Säger något om användaren

Utvidgad produkt Service Installation Leverans & betalningsvillkor Garanti

Beslut angående marknadsföring och utveckling av produkter Produktattribut Branding Paketering Märkning Support och service

Produktklassificering Producentvara Konsumentvara Konsumentmarknaden: Dagligvaror Kapitalvaror …en annan indelning: Högengagerande Lågengagerande

Produktvalproblem Utveckling av nya produkter Prioritering mellan existerande produkter Avveckling av föråldrade produkter

Prioritering mellan existerande produkter Söt Icke söt Stark Svag

Modeller Produktlivcykel Bostonmatrisen Produkt/marknadsmatris

Plats Hur företaget når ut till kund Hur kunden når företaget

Distributionskanalen Funktioner: Lagerhållning, Sortiment, Transport Informationshantering, risktagande, Optimering går mot strategi Ingår i företagets marknadskommunikation Kommunicerar varumärket Dyr lagerhållning

Forts. distributionskanaler Sugande (Pull)/tryckande (Push) system Lönsammare för företag att satsa på kärnverksamheten (istället för investera i distribution) Grossistens betydelse minskar inom många branscher

Distributionsstrategier Exklusiv distribution Selektiv distribution Intensiv distribution

Fem sätt att Påverka Annonsering Säljkampanjer (SP) Public Relations (PR) (sponsring,prodplacering ) Personlig försäljning Direktmarknadsföring (e-mail mm till utvalda kunder)

Integrerad marknads-kommunikation Ett företags strävan att koordinera olika marknadskanaler så att budskapet om företaget och dess produkter blir tydligt, samstämmigt och attraktivt. Annonsering Personlig försäljning PR Kampanjer Direkt- marknadsföring

Faktorer som påverkar promotionmixen Hur ser produkten/marknaden ut? Push eller pullstrategi Buyer readiness stage Var i produktlivcykeln man befinner sig

Annonsering Bestäm målet med annonseringen: Budget Bestäm strategin Informera Övertyga Påminna Budget Bestäm strategin Budskap Media Utvärdera annonseringen

SP:Exempel på säljkampanjer Fria prover Rabattkuponger Ersättning om kupong från köpt vara postas Ekonomipaket Premieprodukter Reklamartiklar Trohetsrabatter POP Vinstchanser

PR - Public Relations På ett billigare sätt än annonsering marknads-föra företaget eller produkterna. Företaget betalar inte för utrymmet i media utan snarare för arbetet med att komma dit.

PR - Public Relations Avanza utmanar storbankerna Privatspararnas återkomst till börsen gör att det ser bättre ut än på länge för O-listenoterade nätmäklaren Avanza. För att stärka varumärket Omfattar olika aktiviteter: Produktpublicitet Relationer med media Extern och intern info Lobbying Syftet med PR: Skapa intresse kring produkten Influera målgrupper Repositionera produkter i mognadsstadiet                

Personlig försäljning - Hur den kan genomföras Identifiera prospekts Läs på om dem Kontakt Presentation Hantera invändningar Avsluta affären Följ upp

Direktmarknadsföring Markandsföring direkt till konsumen t.ex Telemarketing Direct-mail marketing Catalouge marketing Direct respons television marketing DRTV Integrerad direkt mf

Hur sätts priset? Kostnadsbaserad Värdebaserad Konkurrentbaserad

Pris - Interna och Externa faktorer Interna faktorer marknadsmål marknadsmix-mål kostnader organisatoriska Externa faktorer marknad o efterfrågan konkurrenter konjunkturen

Priset är alltid ett viktigt konkurrensmedel Normalt ger ett lägre pris en ökad efter-frågan Pris Undantaget är lyxvaror: Efterfrågan

Läget i produktlivcykeln påverkar prisstrategin Introduktionsstadiet: skumma eller penetrera Tillväxtstadiet: konkurrensen tilltar strategi => penetration Mognadsstadiet: konkurrensen stabiliseras strategi => låga kostnader Nedgångsstadiet: Försäljningen minskar strategi => bidragskalkyl