Antalet motorcyklar i trafik har fördubblats de senaste 10 åren.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Thomas Lindén IT-ansvarig / Cytodiagnostiker Patologisk/Cytologisk klinik Lund/Kristianstad.
Advertisements

Folkhälsan i Sverige: Årsrapport 2012
Olyckor, skador och kriser i samhället
Finsam i Västra Götaland Data ur SUS för perioden jan – dec /BBj.
Hur mår Golfen? Hur mår Golfen? Medlemsutvecklingen
Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
Olycksfall bland barn och ungdomar
Grafer Riks-Stroke årsrapport
Dödsolyckor på väg med ”fyrhjulingar” Rev Källa: Trafikverkets djupstudiedata av omkomna i vägtrafiken.
Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: Mobil:
Olycksutveckling Moped
Siffror om jämställdhet
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Konsekvenser av förändrade bilkostnader för kvinnors sociala aktivitetsmönster Ulrich Olofsson och Charlotte Alm Linköpings universitet.
IKMDOK en rapport från den frivilliga missbruksvården Mikael Dahlberg Mats Anderberg.
Cyklisters singelolyckor - orsaker och skador
Vem är den svenske motorcyklisten? • motorcyklar i trafik, ägare • 90 % är män, 10 % kvinnor • Medelåldern bland ägarna : 52,2 • Han/hon.
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Demografikonsulten 2005 Den demografiska utvecklingen i Norrtälje med utblick mot 2020 Demografikonsulten Åke Nilsson Edsvägen 2C Upplands.
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Session 61 MC Transportforum Extremt beteende EXTREMT BETEENDE – OLOVLIG KÖRNING Jesper Christensen Maria Nordqvist.
Tre attitydkomponenter som påverkar våra bilder av äldre
Trafikskyddet SIRPA RAJALIN Förarens trötthet en olycksrisk.
Allvarligt skadade i vägtrafiken. 2Utkast Andel allvarligt skadade (medicinsk invaliditet ≥1 %) trafikanter fördelat på färdsätt Flest skadas.
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Fakta om vägarbeten Olyckor och incidenter Hastigheter vid vägarbeten
Alkohol och drogsituationen nationellt och lokalt ur ett folkhälsoperspektiv Förekomst Konsekvenser, men - inte om risk för att bli beroende - inte om.
Strama Skåne Antibiotika öppen vård Skåne 2010 Förskrivare, typ av antibiotika, antibiotika vid luftvägsinfektion, antibiotika vid urinvägsinfektion, antibiotika.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Fruktsamhet och mortalitet, uppdelat på födelseländer och
B (personbil) - olycksstatistik
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Olyckor i vägtrafik David Wilde Olycksutredare Vägverket Region Stockholm.
Plötsligt var det ett vägarbete!
Motorcyklisters attityder och beteende
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Hearing 26 nov Stockholm Moderator: Roberto Vacchi
SWEPOS Kundnöjdhetsundersökning Undersökningen Webenkät under 3 veckor i september 2012 Bruttourval ca huvudutskick och 2 påminnelser Triss-lott.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Motorcyklisters hastigheter
Information statistik Ej med i statistik: Konradsbergs lokaler (utgår VT13) Institutionsägda lokaler Övrigt: Mätningen är gjord terminstiden för VT13 (undantag.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Två bilder av Avaya användarförenings utveckling Bilderna är gjorda med hjälp av den statistik som finns arkiverad, därför saknas vissa år.
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
ÖVERSLAGSRÄKNING.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
=.
Idrottsverksamhet 2010 i Motala kommun Omfattning totalt Största idrotterna Största flickidrotterna Största pojkidrotterna Jämställdheten inom olika idrotter.
Det inträffar olyckor vid snökoterkörning ■Årligen omkommer ett tiotal personer och ungefär 800 skadas ■Två tredjedelar av dödsolyckorna inträffar på isen.
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Antal omkomna i vägtrafiken, Källa: STRADA, Transportstyrelsen.
Guðbjörg Linda Rafnsdóttir Kön och makt i Norden. Grand Hotel, Reykjavik, 18 – 19 november 2009.
Föreläsning 1 Procent Matematik. Olika sätt att tänka 5 % av 900? 900/100 = 9 5 ∙ 9 = 45 5% av % = 90 5% = 45.
Omkomna i vägtrafiken 2012 enligt preliminära uppgifter T o m 15 augusti 188 omkomna mot 199 (2011) Jan - juli oförändrat i personbil, färre.
1 ANALYSSTRATEGIERINSPIRATIONLÄNKARNOLLVISIONENMÅL.
EXTREMT BETEENDE I TRAFIKEN Maria Nordqvist Tylösandsseminariet 2016.
Extremt beteende På MC- handlar om olovlig körning
Mc, Moped - olycksutveckling
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Analys av trafiksäkerhetsläget 2012
RMV:s rättsmed. databas
Ökad säkerhet på motorcykel och moped
Polisrapporterade skadade på väg, fyrhjulingar
Presentationens avskrift:

Antalet motorcyklar i trafik har fördubblats de senaste 10 åren. Antal motorcyklar i trafik 1990-2008 Antalet motorcyklar i trafik har fördubblats de senaste 10 åren.

Antal omkomna motorcyklister 2000-2008 428 motorcyklister omkom i vägtrafiken 2000-2008.

Antal svårt skadade motorcyklister 2000-2008 3148 motorcyklister skadades svårt i vägtrafiken 2000-2008.

Fler än hälften av de omkomna dog under perioden juni-augusti. Antal dödade per månad 428 omkomna motorcyklister 2000-2008 (källa: polisrapporterade olyckor) Fler än hälften av de omkomna dog under perioden juni-augusti.

4 av 10 motorcyklister omkom under lördag-söndag. Antal dödade per veckodag 428 omkomna motorcyklister 2000-2008 (källa: polisrapporterade olyckor) 4 av 10 motorcyklister omkom under lördag-söndag.

9 av 10 omkomna på motorcykel var män. Könsfördelning 428 omkomna motorcyklister 2000-2008 (källa: polisrapporterade olyckor) 9 av 10 omkomna på motorcykel var män.

Nästan alla som omkom på mc var manliga förare. Könsfördelning, antal förare respektive passagerare 217 omkomna motorcyklister 2004-2007 (källa: djupstudier av dödsolyckor) 20 40 60 80 100 120 140 160 180 200 förare passagerare man kvinna Nästan alla som omkom på mc var manliga förare.

4 av 10 som omkom på motorcykel gjorde det i singelolyckor. Olyckstyp 428 omkomna motorcyklister 2000-2008 (källa: polisrapporterade trafikolyckor) 4 av 10 som omkom på motorcykel gjorde det i singelolyckor.

Korsningsrelaterade olyckor 93 dödsolyckor 2000-2007 (källa: djupstudier av dödsolyckor) Avsvängande Korsande kurs Bil Mc Bil Mc 34 % 43 % Mc Bil 23 % I 4 av 10 korsningsolyckor har mc-föraren kört mer än 30 km/h över skyltad hastighet.

I 8 av 10 mötesolyckor kom motorcykeln över i mötande körfält. Mötesrelaterade olyckor 46 dödsolyckor 2000-2007 (källa: djupstudier av dödsolyckor) Mc Bil Bil Mc 18 % 65 % Mc Bil Mc 13 % 4 % Bil I 8 av 10 mötesolyckor kom motorcykeln över i mötande körfält.

I 8 av 10 omkörningsolyckor stod motorcykeln för omkörningen. Omkörningsrelaterade olyckor 13 dödsolyckor 2000-2007 (källa: djupstudier av dödsolyckor) Bil Mc Bil Mc 80 % 20 % I 8 av 10 omkörningsolyckor stod motorcykeln för omkörningen.

Tre fjärdedelar av alla dödsolyckor skedde i dagsljus. Ljusförhållanden vid olyckstillfället 428 omkomna motorcyklister 2000-2008 (källa: polisrapporterade trafikolyckor) Tre fjärdedelar av alla dödsolyckor skedde i dagsljus.

Nästan hälften av alla dödliga skador var skallskador. Dödsorsak 157 motorcyklisters dödande skador 2000-2003 (källa: djupstudier av dödsolyckor) 10 20 30 40 50 60 70 80 skallskador skador bröstorgan inre blödning bukskador multipla skador nackskador ryggskador annat Nästan hälften av alla dödliga skador var skallskador.

Var femte omkommen motorcyklist saknade eller tappade hjälmen. Hjälmanvändning 200 omkomna mc-förare 2004-2007 (källa: djupstudier av dödsolyckor) Okänt, 5 % Saknat hjälm, 8 % 8 av 10 dödade mc-förare som ej använt hjälm var alkohol- påverkade. Tappat hjälm, 12 % Rätt använd hjälm, 76 % Var femte omkommen motorcyklist saknade eller tappade hjälmen.

Alkohol och droger 200 omkomna mc-förare 2004-2007 (källa: djupstudier av dödsolyckor) Okänt, 6 % Alkohol- och drogpåverkade, 1 % Drogpåverkade, 4 % Alkoholpåverkade, 18 % Ej alkohol eller droger, 71 % Var femte omkommen mc-förare var alkohol- eller drogpåverkad.

Nära hälften av alla omkomna var yngre än 35 år. Åldersfördelning 428 omkomna motorcyklister 2000-2008 (källa: polisrapporterade trafikolyckor) Nära hälften av alla omkomna var yngre än 35 år.

En fjärdedel av de omkomna var yngre än 25 år. Åldersfördelning 428 omkomna motorcyklister 2000-2008 (källa: polisrapporterade trafikolyckor) En fjärdedel av de omkomna var yngre än 25 år.

Hälften av de omkomna hade tagit A-körkort. Körkortsförvärv 200 omkomna mc-förare 2004-2007 (källa: djupstudier av dödsolyckor) Okänt, 9 % * Fram t.o.m. 1975 fick man A-behörighet utan att avlägga särskilt prov när man tog B-körkort. A-körkort saknas, 23 % Tagit, 50 % Fått, 19 % Hälften av de omkomna hade tagit A-körkort.

Körkortsförvärv kontra trafikarbete 200 omkomna mc-förare 2004-2007 (källa: djupstudier av dödsolyckor) 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% tagit fått andel dödade andel trafikarbete Andelen omkomna mc-förare som fått A-körkort är klart underrepresenterade.

Klasser och modeller Data från dödsolyckor 2004-2007 (källa: djupstudier av dödsolyckor) STREET   Standard / Naked Antal Custom Touring Sporttouring Supersport Scooter Albin Monark 1 Aurora okänt BMW R 1100 RS Ducati ST 4 Aprilia RSV 1000 Derbi Boulevard 150 R 100 RS H.D. Sportster 883 Honda GL 1500 SE 2 Suzuki TL 1000 S SS 900 Gilera Runner 180 CM 400 FXLR GL 500 D VFR 750 916 biposto Spacy 125 CX 500 Sport FLSTCI Yamaha FJR 1300 VFR 800 996 Kymco Movie 125 CB 650   VTR 1000 F 3 CBR 600 RR Movie 150 CB 750 FXDX CBR 1100 XX CBR 900 RR 125R SE02 honda CB 900 FLSTFIA Muz Skorpion S CBR 1000 RR CB 1300 FXDCI Kawasaki ZX 600 GSF 650 S FXS 1200 ZXR 750 GSX 750 ES FLSTC ZX 7 R GSX 1100 ES FXST ZX 900 GSX 1400 VT 600 ZX 9 R Triumph Boneville VF 1100 ZX 10 R Speed triple VN 800 ZX 12 R XJ 600 VN 1500 RGV 250 FZS 600 2000 GSX 400 R XJ 900 S LS 650 P GSX 600 R XJR 1300 VL 800 RF 600 Thunderbird GSX 750 R 5 Speedmaster TL 1000 R XVS 650 GSX 1000 R 4 ZV 1100 GSX 1100 XV 1100 GSX 1300 R XVS 1100 A R6 XV 1600 YZF 1000 R XV 1700 R1 11 Hipster 125 TZR 125

Klasser och modeller Data från dödsolyckor 2004-2007 (källa: djupstudier av dödsolyckor) OFFROAD   Oreg. cross Antal Supermoto On /off Reg. enduro Honda CR 125 1 Aprilia SXV 450 Pegaso 650 XR 400 R XR 100 R Husqvarna SM 520 BMW F 650 XR 125 Kawasaki KX 250 KTM 950 SM R 1200 GS ADV 2 KDX 125 Suzuki RM 250 620 LC4 XL 600 V 525 EXC Yamaha DT 125 XT 125 NX 650 640 YZ 125 3 XL 650 V TS 125 XL 1000 WR 450 F 950 ADV DR 650 R DL 1000 XT 600 XT 660 R XTZ 660

Klassfördelning 203 omkomna mc-förare 2005-2008 (källa: djupstudier av dödsolyckor) Supersport, Custom och Offroad utgör de största grupperna i dödsolyckor.

Flest mc-förare omkommer på motorcyklar i supersportklassen. Klassfördelning 249 omkomna mc-förare 2000-2008 (källa: djupstudier av dödsolyckor) Offroad Flest mc-förare omkommer på motorcyklar i supersportklassen.

Bedömd hastighet 200 omkomna mc-förare 2004-2007 (källa: djupstudier av dödolyckor) Okänt, 4 % Skyltad = max 10 km/h över skyltad hasighet Över = 10-30 km/h över skyltad hastighet Mycket över = mer än 30 km/h över skyltad hastighet Mycket över, 31 % Skyltad, 40 % Över, 25 % Endast 4 av 10 omkomna mc-förare har bedömts köra inom tillåten hastighetsgräns.

Hastighetsöverskridning 63 dödsolyckor med bedömd hastighet mycket över skyltad hastighet 2004-2007 (källa: djupstudier av dödsolyckor) Skyltad = max 10 km/h över skyltad hasighet Över = 10-30 km/h över skyltad hastighet Mycket över = mer än 30 km/h över skyltad hastighet 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% Standard Touring Supersport Sporttouring Custom Offroad 6 av 10 mc-förare som körde mycket över skyltad hastighet körde Supersport.

7 av 10 omkommer på det statliga vägnätet. Väghållare 182 motorcyklister 2005-2008 (källa: djupstudier av dödsolyckor) 7 av 10 omkommer på det statliga vägnätet.

Var fjärde singelolycka sker i kollision med räcke. Krockobjekt 74 omkomna motorcyklister i singelolyckor 2005-2008 (källa: djupstudier av dödsolyckor) Var fjärde singelolycka sker i kollision med räcke.

Brister i vägbanan 200 omkomna mc-förare 2004-2007 (källa: djupstudier av dödsolyckor) I 4 % av olyckorna har vägbanan bedömts haft brister av avgörande betydelse.