Ett konkret kursupplägg presenteras Erfarenheter från systemvetenskap Hela programmet kan läsas på distans eller på campus Nytt – start hösten 2004 Två.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen till temadag Geodatasamverkan
Advertisements

Kort information om TYK = Tidig YrkesKontakt
Gymnasiearbetet p..
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
1 Modeller och verklighet, 5-10p • Ges på ett flertal av TS ingenjörsprogram • Ges för första gången under läsåret 2004/2005 • Grundläggande naturvetenskap,
Sara Sjölund Gymnasielärare i Engelska och datorkunskap
InfoMentor ger dig större inblick i ditt barns skolgång
10 STUDIEHANDLEDNINGAR.
Välkomna och inledning! Ladok – Swamidagar 24 – 25 oktober 2011 Högskolan Väst, Trollhättan.
Välkomna!.
Eva Pärt Enander och Malin Wester
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
1 Processer kring kurs UD-projektet 2004 Version 4.
Fler och mer språk till flera elever
Kursintroduktion VVV + HUB – Presentation och förväntningar – Fika – Kursinformation – Synsättsövning.
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
"Inter- och intraprofessionell utveckling
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
Uppsala centrum för hållbar utveckling (CSD UPPSALA) Hållbar utveckling B Centrum för miljö- och utvecklingsstudier (CEMUS) Vårterminen 2011 Välkommen.
Introduktion till examinationsuppgift Intro-TYK A Skriftlig grupprapport 30 min Introduktion Frågor 2 tim 20 min Arbetet i din TYK-grupp startar Gruppindelning:
Hjärtligt välkomna.  Kursintroduktion  Diskussion av läst litteratur  Inför nästa träff  Fika infaller vid väl valt tillfälle! Dagens program.
Handledning och examination på distans
Coach.
Projektarbete 100p Ekebygymnasiet
Studenter och studentbostäder i Stockholms län Ylva Disheden 7 december 2012 Tillväxt, miljö och regionplanering.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Teknikmedierad student-lärarinteraktion i högskolekurser Enkäten genomförs som en del i ett projekt som syftar till att inventera ”nya” distansutbildningspraktiker,
Energikollen lantbruk 9-10 maj 2012 Inledning & avslutning Pernilla Kvarmo.
En läsande klass Träff 1 - Introduktion.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
Skolutveckling Sfi Norrköping 2014 Flippade undervisningsmoment B-kurs på distans med fysiska träffar
Rudbeck - en utvecklingsresa
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Elevaktiva utvecklingssamtal
Flexibelt lärande Den studerande i centrum Tingsryds Lärcenter.
Föräldramöte NATURVETARGYMNASIET.
PowerPoint Kommentar.
COPE – föräldrautbildning Erfarenheter från Linköping 1999 – 2003
Dagens presentation  Vad är Öppna programmet och hur arbetar vi?  Hur ser vårt datoranvändande ut?  Tid för frågor.  Daniel Anderberg IT-samordnare.
Välkomna! Inledning Sök & jämför utbildning – syfte och bakgrund Presentation av funktionen Fika Inhämtning och hantering av data (EMIL-schemat)
Psykiatrin Psykiatrin Täby Kommun Täby Kommun 2004 Kursen ”Ett sundare liv” FoUU-enheten Psykiatri NordÖst Danderyds Sjukhus.
Vad är bra och vad kan bli bättre? Utvärdering med Ekjur12 15/
Projektet Flexibelt lärande presenterar Kursutveckling mot flexibelt lärande Ltu – Internt – Utvecklingsprojekt – Flexibelt lärande.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Berkeleyutbytet 2015.
Patientstyrd gruppundervisning Carina Holmesson Kliniken för njurmedicin och transplantation i Lund
Välkommen till gymnasiet Skolans hemsida. 6 perioder, , , , , Läsåret Skoldagen
ITP – IT för Personligt Arbete VT 2006 Lisa Brouwers
Flexibelt lärande - bakgrund 2002 – Flexibel utbildning på distans 2004 * integrera nätbaserad utbildning * flexiblare utbildning för enskilda individer,
Välkommen till kursstart Konstpedagogik 1 Ht-11
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Pedagogiskt arbete ur ett lokalperspektiv Förutsättningar Kurser Trender.
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Agenda och kursmål Hösten 2011 Nortech Telecom. Välkomna 2 En kort presentation av deltagarna runt bordet  Namn  Företag  Vilka förväntningar har du.
1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund
Kursutveckling * - ett e-verktyg för kursprogression Jan Scheffel *Tidigare: ”Kursbeskrivning”
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund1 1 e-tent – så här kan man göra i praktiken. Exempel från andra fakultetsområdet Minikonferensen om kursutveckling Minikonferensen.
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
Digitalisering av text Kursintroduktion Mats Dahlström 30 Mars 2005.
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
Kompetensutveckling MILJÖ Miljöenheten vid GU erbjuder kompetensutveckling för anställda vid universitetet. ”Sommarbuffén” är en sådan utbildning.
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Automatisering och robotteknik (1TE621) 10 hp VT11
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
ATT BÖRJA FÖRÄLDRAMÖTE
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Presentationens avskrift:

Ett konkret kursupplägg presenteras Erfarenheter från systemvetenskap Hela programmet kan läsas på distans eller på campus Nytt – start hösten 2004 Två viktiga policybeslut Alla kurser skall utvecklas för att ges på distans Utgå från kunskapsbyggande

Så här tänkte vi Viktigt att förbereda studenterna för distansstudier och kunskapsbyggande. Vi vill träffa studenterna vid kursstart för att veta vilka de är. Underlättar framtida kommunikation på distans. Viktigt med kontinuerlig kontakt, minst en gång/vecka? Vad kan studenten läsa in/lära sig på egen hand? När, hur och till vad behövs lärarstöd?

Gemensamt för alla kurser Kunskapsbyggande som grund Campus och distansstudenter går i samma klass 2 (eller 3) obligatoriska träffar på Ltu i varje kurs Classfronter är den gemensamma lärplattformen Dokumentet ”Att läsa på distans” Kursinformation Studiehandledning för varje kursavsnitt Policy om svarstider mm En 5 p kurs med 30 studenter ger x antal timmar Skickas ut före kursstart

Exempel IED401 Programutveckling 5 p, A-nivå Obligatorisk träff vid kursstarten för att ge en bild av hela kursen Bra kurslitteratur Lektioner via Centra en gång/vecka Laborationer med handledning en gång/vecka för campus, distansstudenter handledning via e-post, chatt och Messenger Obligatorisk inlämningsuppgift en gång/vecka Feedback på inlämningsuppgifter: diskussionsseminarium på Ltu för campus och utförliga skriftliga kommentarer i Classfronter för distans. Lösningsförslag läggs ut i Classfronter för alla. Remote server ger tillgång till programvara PowerPoint presentation med ljud Examination och kursutvärdering vid den avslutande obligatoriska kursträffen

Ny lärarroll? Nytt tankesätt – Vad kan studenten göra för att lära sig? (Men svårt att ändra tankesätt – kommer lätt tillbaka till gamla spår) Mindre press på mig som lärare när jag flyttat ansvaret för lärandet till studenterna. Mycket inspirerande att arbeta på ett nytt sätt Från föreläsare till coach –Sätta upp målen, ge förutsättningarna, bidra med kunskap, handledning och feedback samt mäta målen

Ny studentroll? Viktigt att studenterna är förberedda för distansstudier och eget ansvar. Studenterna verkar uppskatta att ta ansvar för sitt eget lärande och har en bra studieteknik. Studenterna lär sig mer, djupinlärning, bra nivå och bra genomströmning Campusstudenterna önskade mer kontakt med sina kurskamrater på campus Alla studenter berömmer Classfronter och studiehandledningarna och de uppskattar att kunna planera sin egen tid Flexibelt lärande för alla studenter

Projektet Flexibelt lärande Lärarportalen Demonstration av lärarportalen utanför LKAB-salen, (fika- och lunchtid) Seminarium kl – A109 Lärarportalen - ett stöd för den flexible läraren Kursutveckling – LKAB Utveckling av de högskolepedagogiska kurserna vid Ltu – A109 Projektarbete på distans Classfronter – LKAB Provverktyget, quizzar mm eller Ltu – Internt – Utvecklingsprojekt – Flexibelt lärande