EUCIM-TE Kort presentation av projektet. Projektet EUCIM‐TE = European Curriculum Inclusive Methods – Teacher Education European Core Curriculum for Mainstreamed.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

1 DeLTTUE = Developing e-Learning Tools for Trade Union Education EU-projekt genom Leonardo daVinci-programmet för lifelong learning Projektet genomförs.
”Plug-in” avbrott från gymnasiet. Andel av befolkningen i åldrarna 18–24 år med högst grundskola som inte genomgår utbildning (2009) Källor:
Entreprenörskap i gymnasieskolan
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Varför fokus på nyanlända just nu
EARSS  The European Antimicrobial Resistance Surveillance System 
13 jan feb apr jul jul nov feb okt nov dec 2006 Antal ledamöter per medlemsland, Europavalet.
Christina Jansson
Föräldramöte för år 8 Vifolkaskolan 6-9
hållbar utveckling över gränserna
Oktober Europeana En flerspråkig portal som ska göra det möjligt att söka bland Europas digitaliserade kulturarv på Internet. Det kommer att ge.

Europeiska unionens institutioner
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Young People from a Public Care Background - pathways to education in Europe(YIPPEE) ”Ungdomar som varit placerade i familjehem eller på institution –
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Nya samlade läroplaner
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
Imorgon tänkte jag bjuda på något gott att äta. Ni får välja
Linköpings universitet Internationell ingång Ht-13 Ämneslärare GY: MA/SH.
Comenius.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
EUCIM-TE Seminarium Mälardalens högskola Birgitta Norberg Brorsson p. 1 EUCIM-TE = European Core Curriculum for Mainstreamed Second Language.
Landsbygdsnätverken i Europa Presentation vid Landsbygdsnätverkets träff Hans-Olof Stålgren och Nils Lagerroth.
Hovstaskolans styrdokument
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
Informationsträff för lärare i praktiska och estetiska ämnen :00 – 15:30 Om utvecklingsarbeten på skolor, i syfte att förbättra ämnesundervisningen.
Det nationella digitala biblioteket
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Den första organiserade läroanstalterna var klostren med den utbildnings som bedrevs i de medeltida klosterskolorna. Under medeltiden bedrevs all undervisning.
Utmaningar inom utbildningsområdet i Stockholms län Stockholmsregionen ur ett OECD – perspektiv Ett antal problembilder och utmaningar KSL:s roll och uppdrag.
Grupp 5 Hur samarbetar lärare, lärocenter och bibliotek i undervisning av informationskompetens?
Det dubbla uppdraget Lars Geschwind.
Grundtvig Ett EU-projekt för IV-klasser. Grundtvig Vad är Grundtvig? Grundtvig är ett projekt för att öka samarbetet mellan olika EU-länders IV- program.
Bakgrund ”ett internationellt perspektiv är viktigt för att kunna se den egna verkligheten i ett globalt sammanhang och för att skapa internationell solidaritet.
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Under ytan - ett Equal-projekt om att förstå och förändra normer och värderingar i skolan Projektperiod: 1 maj april 2007.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Europeisk finansiering för forskning och utveckling i små- och medelstora företag EUREKA och Eurostars Peter Lindberg Internationella Avdelningen
Östermalsmsskolans föräldramöte
Nationella forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FontD )  Forskarskolan riktar sig till verksamma lärare från förskola till och.
Ung kommunikation Högskolan i Kalmar –––– Växjö universitet –––– Blekinge Tekniska Högskola i samarbete.
Flerspråkighet, majoritetsspråk och minoritetsspråk
NEUroBlend Presentation, May 9, 2007 LEONARDO DA VINCI nEUroBlend Europeiskt kompetensbaserat material avsett för undervisning och livslångt lärande för.
SMEER Hans Olof Höglund och Roger Renström. SMEER SMEER - kallas även SMEER Group Science, Mathematics and Engineering Education Research
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Nämndplan 2015.
ArbetSam – Erfarenheter och satsningar
Lions internationella ungdomsläger Vill Du åka på ungdomsläger till Europa?
Inkludering Att ta till vara på nyanlända elevers kunskap.
1. 2 Growing Up Together Ett erfarenhetsutbyte mellan Sverige och Italien.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Lärmöte IT-stöd för Processer Resultatredovisning.
entreprenöriellt och ämnesövergripande med ikt-verktyg
Funded by the Erasmus+ Programme of the European Union
Post-industriellt samhälle, serviceländer, rika länder, nord, väst
Mattias Johansson, Tullbroskolan, Falkenberg –
Forskningsprocessen idealt
ESS & MAX IV: Cross Border Science and Society Slutkonferens delprojekt Gränshinder 15 Dec 2016 Eskil Mårtensson, projektledare, Region Skåne Jakob Øster,
Strukturen i pappersindustrin 2012
Inkludering och skolans uppdrag
Forskningsprocessen idealt
Digitalt förstärkt matematikundervisning
Språkforskningsinstitutet I fokus för konferensen står:
Forskningsprocessen idealt
ATEE 2018 – Att stödja innovation i lärarutbildningen
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

EUCIM-TE Kort presentation av projektet

Projektet EUCIM‐TE = European Curriculum Inclusive Methods – Teacher Education European Core Curriculum for Mainstreamed Second Language – Teacher Education IALT = Inclusive Academic Language Teaching Nyckelord: second language – academic language  Andraspråksinlärare  Elever från språkfattiga miljöer

Deltagare i projektet Universitet och högskolor från följande länder ingår i projektet: Bulgarien, England, Luxemburg, Nederländerna, Portugal, Slovenien, Sverige och Tyskland. Mälardalens högskola är det enda svenska lärosätet som deltar i projektet. Mer information finns på

Syftet skapa en förändrad attityd till flerspråkighet genom en ny europeisk kursplan för lärarutbildningen utveckla undervisningen för elever med invandrarbakgrund, och därigenom förbättra dessa elevers utsikter att uppfylla skolans krav, inte minst mot slutet av den obligatoriska skolgången; elever behöver utveckla både första- och andraspråket och få tillgång till skolspråket, utveckla en inkluderande undervisning (i alla ämnen, för alla elever, även flerspråkiga elever och elever från språkfattiga miljöer).

Projektets gång Skapande av ”Teacher Education Partnerships” (TEP:ar) Inventering av behoven, omvärldsanalys ”Needs analysis” Gemensam europeisk kursplan ”European Core Curriculum and Manual” (ECC) Nationella varianter av ECC Spridning av kursplanen och av tankarna bakom kursplanen Dagens seminarium är del av vårt arbete att förmedla tankarna bakom ECC till ansvariga i kommuner och skolor.