Peterslunds förskola med ny utemiljö

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till förskolan Akvarellen
Advertisements

Gransäterskolans utemiljö
Välkomna till Förskolan Lodet
Välkomna till Blåa Skor!
En förskola att förundras i!
Ett utvecklingsarbete på Fårdala enhets förskolor Gunghästen, Pusslet
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
En reviderad läroplan för förskolan
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Lektions- och redskapsplanering Förslag för Barngrupper
Naturvetenskap och teknik i förskolan
Reggio Emilia.
Barn råd Ballongen 9 sep 2013 Nu är vi samlade för att ha barn råd: Dante, Felix Ugglan, Eric, Maja Björnen, Anton, Theodor Vargen och Elisabet Idag visar.
Uteklassrum på Violen Gamlegårdens förskola
Vattnet i växtriket Solrosfest på hela förskolan: Tidigt på våren delas solrosfröer ut till alla avdelningar. Varje avdelning, barn och vuxna, diskuterar.
Vi upptäcker matematik på vägen...! Det vi gör med kroppen sätter sig i knoppen! Vi cyklar över bron, undrar vad som finns under bron.
Rosen hösten 2014 Vår vision:
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Föräldramöte Ht
Sjöfart och teknikmuseet Projekt i samarbete mellan museet och Sege Parks förskola.
SIM TEAM.
Humlans förskola öppnades någon gång på 70 talet. Fyra avdelningar som hette: Granen, Enen, Tallen och Kotten. Det har varit fritids, späd och syskon avdelningar.
Skogsnibble förskola Skogsnibble förskola byggdes under Verksamheten startade upp i november samma år, då var förskolan fortfarande en byggarbetsplats.
Vilken betydelse har miljön för barns lärande och utveckling?
FA Lektion 1 LÄKTARE Tjock- Matta Tjock- Matta MÅL
Uppdragsbeskrivning Ateljéristans roll innefattar:
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Läroplansträff Välkomna.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
VÄLKOMNA TILL NALLENS FÖRÄLDRAMÖTE Information Presentation av personal. Stängningsdag under hösten 26 oktober.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Föräldramöte Välkomna!.
AGENDA Program 09:30 – 10:00 Incheckning och info
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Utbildningsförvaltningens arbete kring skolgårdar
Fysisk miljö.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Drakarna går på utflykt!
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Presentationens avskrift:

Peterslunds förskola med ny utemiljö Hur vår nya utemiljö skulle kunna bli en pedagogiskt spännande miljö för små barn Av Anja Korpi Kardell, 2014-05-28

Utemiljön idag

Om Peterslund vinner tävlingen vill vi att utemiljön blir som följer… Utemiljön imorgon? Om Peterslund vinner tävlingen vill vi att utemiljön blir som följer…

Med sandlandskap Ett större område med sand där kanten är varierad och samtidigt kan utgöra en hinderbana… Ett område av gården som ligger i skugga mellan 11-15 sommartid. Närhet till vatten utökar möjligheter för utforskande och kreativ lek! …eller så här? Idag… Kanske så här imorgon?

Med miljöer för motoriska utmaningar Istället för den oinspirerande miljön idag vill vi att gården ska ge barnen möjlighet till flera motoriska aktiviteter. Ett kuperat område där de lockas att gå, springa, rulla och åka ned. En utemiljö där den motoriska svårighetsgraden varierar och där barn i åldern 1-5 år utmanas i att klättra, krypa, hoppa, åla, gå, springa, balansera och klänga. Men även en plan, öppen yta är viktig där de kan springa runt, leka lekar och sparka boll.   Kanske så här…? Eller så här..?

Med skapande kreativa miljöer Ett rum för skapande aktiviteter med plats för utomhusateljé under tak. Tillgång till vatten måste finnas. Markytan bör vara jämn och hård så att stafflier och bord lätt kan ställas dit. Ytan bör vara lokaliserad i närheten av förskolebyggnaden för att barn och pedagoger ska kunna kliva ut med färg, pensel eller lera.

Med rum för kunskapssökande och utforskande aktiviteter Miljöer där barn utmanas i naturvetenskapliga ämnen men även i sin tekniska och matematiska utveckling. Där ska barnen få möjlighet att odla, hälla, ösa, bygga, konstruera, experimentera, samla, sortera och stapla. Område i sol för odling. Område i skugga för barns konstruerande aktiviteter. Markytan ska vara jämn och hård med bra möjligheter till förvaring av olika sorters material såsom t.ex. virke, träklotsar, rör, burkar, slangar, trattar mm. Möjlighet att hänga upp block och talja blir en tillgång. Lekvänlig och funktionell vattenavrinning likaså!

Med små och stora mötesplatser Små och stora mötesplatser där möten mellan barn och pedagoger, barn och barn samt föräldrar och pedagoger kan äga rum dagligen. Utformade på olika sätt och på ett par olika ställen på gården, både i sol och skugga samt i öppna respektive mer slutna rum... En kubblabyrint kan vara ett exempel på en mötesplats, en samlingstrappa eller en koja ett annat.  

Med naturlika miljöer Lektåliga buskar som barnen kan gömma sig, gärna med en lockande stig som leder in till ett litet öppet utrymme i buskaget där barnen kan ha en koja. Där de kan få känna sig osynliga och träda in i sin fanstasivärld… 

Slutligen med välkomnande entréer …som får barn, föräldrar, personal och besökare att känna sig välkomna till förskolan! Någonting roligare än dagens skylt kanske?

Karaktärsdrag som ska utmärka vår nya gård De här fem karaktärsdragen vill vi ska prägla gården: Öppen Naturlik Kuperad Rumslighet Entrékänsla